تایتل قالب


۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

4- اتحاد و انسجام در احادیث نبوی

اشاره

بشیر احمد بتّ

دعوت به اتحاد و برادری در میان مسلمانان و دوری از تفرقه و پراکندگی، بارها در کلام الهی مورد تأکید قرار گرفته است. قرآن کریم مسلمانان را دعوت می کند تا به ریسمان خداوندی تمسک جویند تا دچار تفرقه نشوند.(وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...)1 و همه مسلمین از هر نژاد و طایفه و فرهنگ، امت واحدی هستند: (إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً)2 فرقی میان عرب و عجم نیست؛ تفاخر و برتری های قومی، نژادی و زبانی همگی باطل بوده و تنها ملاک برتری تقوا و پرهیزگاری است. (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ)3

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز از آغاز دعوت خود تا زمان رحلت، منادی وحدت بود. هرچند که ایشان از میان قوم عرب بود لکن دعوت ایشان فراتر از هرگونه مرزبندی سیاسی، قومی و فرهنگی بود که این امر در سیره آن بزرگوار و در نحوه رفتار با مسلمانان عرب و غیر عرب به وضوح دیده می شود.

ص:99

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همواره در اندیشه و علم و عمل برای وحدت و یک پارچگی مسلمان تلاش فراوانی نمودند. مبارزه با عوامل اختلاف و سعی و تلاش در ایجاد هم بستگی و اتحاد امت اسلامی از تلاش های اولیه و اساسی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می باشد. امیرمومنان علی علیه السلام درباره تلاش ایشان برای ایجاد وحدت و هم دلی بین مسلمین این چنین می فرماید:

«قد صرفت نحو أفئده الابرار، و ثُنت الیه أزمه الأبصار، دفن به الضغائن، و أطفأ به الثوائر، ألف به اخواناً، و فرق به أقراناً، أعز به الذله، و أذلّ به العزّه...؛(1)

دل های نیکوکاران شیفتۀ او گشت، نگاه چشم ها به او دوخته شد، خداوند به وسیلۀ او کینه های دیرینه را دفن کرد، شعله های فروزان دشمنی و عداوت را خاموش نمود، دل ها را با هم الفت داد و مردم را با هم برادر ساخت و دوستان (در کفر و جهالت) را از هم جدا کرد، ذلت ها را به عزت و عزت ها را به ذلت، تبدیل کرد.»

«... فلم به الصدع، و رتق به الفتق، و ألف به الشَمل بین ذوی الأرحام بعد العداوه الواغره فی الصدور، و الضغائن القادحه فی القلوب؛(2)

خداوند به وسیله پیغمبر جدایی ها را وصل، و فاصله ها را پیوسته کرد، میان خویشان الفت داد و یگانگی برقرار ساخت پس از آن که دشمنی ریشه دار در سینه ها و کینه های برافروخته در دل ها جای داشت.»


۹۸-۱۰-۲۹ ۰ ۰ ۴۱۱
۹۸-۱۰-۲۹ ۰ ۰ ۴۱۱

چهل حدیث در اهمیت و ضرورت انسجام اسلامی

5- بازشناسی اتحاد و انسجام اسلامی

اشاره

فدا حسین عابدی

مقصود از وحدت و انسجام اسلامی چیست؟ آیا مقصود این است، از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شود. یا مقصود این است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود و مفترقات همه آنها کنار گذاشته شود و مذهب جدیدی اختراع شود، که عین هیچ یک از مذاهب موجود نباشد؟ یا این که وحدت اسلامی، به هیچ وجه ربطی به وحدت مذاهب ندارد و مقصود از اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف، در عین اختلافات مذهبی، در برابر بیگانگان است؟

بدیهی است که منظور از وحدت اسلامی، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها - که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی - نیست. این که منظور از وحدت و انسجام اسلامی، اتحاد مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان.

مسلمین زمینه های وفاق بسیاری دارند که می تواند مبنای یک اتحاد محکم گردد. مسلمین همه خدای یگانه را می پرستند و همه به نبوت رسول اکرم صلی الله علیه و آله ایمان و اذعان دارند؛ کتاب همه قرآن و قبله همه کعبه است؛ با هم و مانند هم حج می کنند و مانند هم نماز می خوانند

ص:137

و مانند هم روزه می گیرند و مانند هم تشکیل خانواده می دهند و داد و ستد می نمایند و وحدت در جهان بینی، فرهنگ، سابقه تمدن، بینش و منش، معتقدات مذهبی، پرستش ها و نیایش ها، آداب و سنن اجتماعی می تواند از آنها ملتی واحد بسازد و قدرتی عظیم به وجود آورد که باعث شود قدرت های عظیم جهان ناچار در برابر آنها خضوع نمایند، خصوصاً این که در متن اسلام بر این اصل تأکید شده است. مسلمانان به نصر صریح قرآن، برادر یک دیگرند و حقوق و تکالیف خاصی آنها را به یک دیگر مربوط می کند. با این وضع، چرا مسلمین از این همه امکانات وسیع که از برکت اسلام نصیبشان گشته استفاده نکنند؟ هیچ ضرورتی ایجاب نمی کند که مسلمین به خاطر اتحاد اسلامی، صلح و مصالحه و گذشتی در مورد اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند. هم چنان که ایجاب نمی کند درباره اصول و فروع اختلافی فیمابین، بحث و استدلال نکنند و کتاب ننویسند. تنها چیزی که وحدت اسلامی به وجود می آورد این است که مسلمین برای این که احساسات کینه توزی در میانشان پیدا نشود، یا شعله ور نگردد، متانت را حفظ کنند، یک دیگر را سب و شتم ننمایند، به یک دیگر تهمت نزنند و دروغ نبندند، منطق یک دیگر را مسخره نکنند و بالأخره، عواطف یک دیگر را مجروح نسازند و از حدود منطق و استدلال خارج نشوند و حدودی را که اسلام در دعوت غیر مسلمان به اسلام، لازم دانسته است، درباره خودشان رعایت کنند.(ادْعُ إِلی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ)1 . وحدت و اتحاد مسلمانان از مهم ترین مسائل جهان اسلام به شمار می رود. ازاین رو قرآن مجید در آیات متعدد بر آن تأکیده کرده است.


۹۸-۱۰-۲۶ ۰ ۰ ۲۳۸
۹۸-۱۰-۲۶ ۰ ۰ ۲۳۸

1- بررسی انسجام و ناپایداری وحدت در جامعۀ اسلامی

آقای احمد سعادت

1- عوامل و محورهای وحدت

الف) خدای واحد، پدر و مادر واحد، دین واحد

مهم ترین عامل وحدت جامعه اسلامی داشتن پروردگار، پدر و مادر و دینی واحد است، با قبول این اصل هیچ گونه اختلاف نژادی و اعتقادی مورد پذیرش نیست.

حدیث 1

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«یَا أیُّهَا النَّاسُ، إن الرَّبَّ واحِدٌ و الاَبَّ واحِدٌ و إنّ الدِّینَ واحدٌ لیسَتِ العَربیّهُ لأحدِکُم باَبٍ و لاَ أمٍّ و إنّمَا هیَ اللِّسَانُ، فَمَن تعَلّمَ العَربیّهَ فَهُو عربِیٌّ؛(1)

ای مردم! پروردگار شما یکی است (الله)، پدر همه شما یکی است «آدم» و دین همه یکی است (اسلام). عربیت، پدر و مادر هیچ یک از شما نیست، بلکه آن هم یکی از زبان هاست و هرکس زبان عربی را بیاموزد، عربی است.»

ص:13


1- (1) معالم الحکومه، ص 404.

نکته ها

1. مسلمانان دارای محورها و عوامل متعدد وحدت بخش هستند: خدایی یگانه که مورد قبول همگان است؛ داشتن نژاد و خونی واحد، بدین معنا که همه فرزند یک پدر به نام آدم هستند و نیز داشتن دین واحدی به نام اسلام.

2. عربیت یا عجمیت از نظر اسلام نژاد محسوب نمی شود، زیرا بر طبق نگاه دین، همۀ انسان ها فرزند یک پدر و مادر هستند.

3. عربیت یک زبان است و براساس حدیث شریف هرکسی که با آن تکلم کند، عرب نام دارد. بنابراین، عربیت نمی تواند موجب تفرق و اختلاف گردد.


۹۸-۱۰-۲۶ ۰ ۰ ۲۶۴
۹۸-۱۰-۲۶ ۰ ۰ ۲۶۴

مقدمه ناشر··· 5

آفرینش کتاب نظم··· 13

1.نظم و دینداری··· 14

2.آرزوهای برباد رفتنه··· 15

3.نقش برنامه ریزی در زندگی··· 16

4.آخرین سفارش ها··· 17

5.سیاست برنامه ریزی··· 18

6.برنامه ریزی وقناعت··· 19

7.پرهیز از کار بیهوده··· 20

8.اقدام نسنجیده ممنوع··· 21

9.دور اندیشی··· 22

10.برنامه، مانع لغزش··· 23

11.کارامروز رابه فردانیفکن··· 24

12.رمز پیروزی··· 25

13.فرجام نگری··· 26

 14.اوّل اندیشه بعد اقدام··· 27

15.فرصت شناسی··· 28

16.فرصت موجود··· 29

17.مؤمن، برنامه ریز··· 30

18.نظم در مصرف··· 31

19.اعتدال، عامل رشد··· 33

20.پایداری زندگی··· 34

21.برنامه ریزی وایمنی ازپشیمانی··· 35

22.فقرنتیجه بی برنامگی··· 36

23.نظم دلیل خردمندی ··· 37

24.مدارا عامل توسعه رزق···38

25.برنامه روزانه··· 39

26.نقش برنامه ریزی در کمال··· 41

27.امروز را دریاب··· 42

28.زیانکار میدان کیست؟··· 43

29.رهتوشه آینده··· 44

30.بهره از فرصت ها··· 45

31.برنامه ریزی درمان مشکلات··· 46

32.اوّل اندیشه، وانگهی گفتار··· 47

33.مهم تر را دریاب··· 48

34.کمال ایمان··· 49

35.تقسیم فرصت روزانه··· 50

36.هیزم چین شب مباش··· 52

37.عاقبت اندیش باش··· 53

38.برنامه ریزی در تهذیب··· 54

39.انضباط دل ها··· 55

40.اوّل شناخت بعد اقدام··· 56

منابع و مآخذ··· 57

مقدمه ناشر


۹۸-۱۰-۲۵ ۰ ۰ ۶۶۴
۹۸-۱۰-۲۵ ۰ ۰ ۶۶۴

مقدّمه··· 1

1) چرا «قم» را «قم» نامیدند؟··· 10

2) اهل قم باامام زمان(عج)قیام می کنند··· 12

3) «قم» توقفگاه کشتی نوح ع ··· 13

4) پیشگویی امام صادق راجع به قم··· 15

5) ثواب زیارت فاطمه معصومه ع ··· 17

6) روایتی از امام جواد علیه السلام ··· 18

7) بهشت پاداش زائر عارف بحق حضرت معصومه ع··· 18

8) زیارت فاطمه معصومه برابر بهشت است·· 19

9) قم شهر ما و شهر شیعیان ماست··· 20

10) بلا از اهل قم دفع می شود··· 21

11) صورت شهر «قم» در آسمان چهارم··· 23

12) قم جایگاه فرزندان فاطمه ع ··· 24

13) «اهل قم» یاران ما هستند··· 26

14) خاندان نجیب··· 27

15) اگر قمی ها نبودند دین ضایع می گردید· 28

16) «قم» معدن شیعیان··· 29

17) قم و اهل آن حجت برمردمند··· 31

18) قیام مردی از «قم»··· 34

19) «قم» موضع خوبی است··· 35

20) قم کاشانه آل محمد است··· 36

21) قم معدن علم یاحوزه علمیه می گردد··· 37

22) خوشا بحال «قمی ها»··· 40

23) اهل قم شیعیان برگزیده ما هستند··· 40

24) «قم» پناهگاه شیعیان است··· 42

25) درود و رحمت خداوند بر «اهل قم»··· 44

26) وَرْاَرْدِهار محل خوبی است··· 45

27) سه درِ بهشت مخصوص «اهل قم»··· 46

28) اهل قم بر اسرائیل پیروز می شوند··· 47

29) زمین «قم» گران می شود··· 49

30) دوری بلابه برکت زکریابن آدم ازاهل قم··· 49

31) فرشته ای از «قم» نگهداری می کند··· 51

32) اهل قم و اهل آبه آمرزیده هستند··· 52

33) نوشته امام عسگری باهل قم و آبه··· 54

34) مردم قم شیعیان حقیقی ما هستند··· 55

35) خاک «قم» مقدس است، و اهل قم از ما هستند··· 57

36) بلاء از «قم» برداشته شده است··· 58

37) شهرهای برگزیده··· 59

38) از «قم» یاوران امام زمان بر می خیزند··· 60

39) اهل قم در قم محشور و محاسبه می شوند··· 62

40) همه شیعیان باشفاعت حضرت معصومه وارد بهشت می شوند··· 64

زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام ··· 65

مقدّمه···


۹۸-۱۰-۱۷ ۰ ۰ ۳۹۷
۹۸-۱۰-۱۷ ۰ ۰ ۳۹۷

9. پیروی از اهل بیت

10. اتحاد ویکدلی برنامه امامان

11. علی ع منادی وحدت

12. توده عظیم مردم

13. راه ورسم وحدت آفرین نخبگان

14. نماز جماعت

15. نمازجماعت برادران دینی

16. همیاری و همدلی

17. کوشش جمعی در ادای حق

18. حسن معاشرت

19. خوش اخلاقی

20. خوش رویی

21. دوستی و مهرورزی

22. صله رحم

23. انصاف در داوری

24. اصلاح بین مردم

25. پیوستگی و بخشش جمعی

26. سلامی رسا و آشکار

27. هدیه دادن

28. دادرسی دادخواهان

29. حسن معاشرت حتی بااقلیتها

30. بیزاری ازوحدت شکنان

31. اتحاد آری،تفرقه هرگز

32. تفرقه ازشیطان است

33. اتحاد واختلافی غم انگیز

34. مفاسد ورذایل اخلاقی

35. کینه ورزی

36. نافرمانی رعیت وستم فرمانروایان

37. رنج و عذاب

38. جدایی تفرقه وخیر ونیکی

39. هلاکت و نابودی

40. نفی برکات الهی

فهرست منابع

مقدمه


۹۸-۱۰-۱۶ ۰ ۰ ۶۹۲
۹۸-۱۰-۱۶ ۰ ۰ ۶۹۲

این چه غوغایی است کاندر ماسوی افتاده است
لرزش بر عرش خدا زین ماجرا افتاده است
این چه آشوبی است کز طوفان غم بار دگر
نوح با کشتی به گرداب بلا افتاده است
آتش نمرودیان افتاده بر جان خلیل
کز شرارش آتشی بر جان ما افتاده است
گریه کن ای آسمان کز فرط غم در رود نیل
زین مصیبت از کف موسی عصا افتاده است
شهپر جبریل می سوزد که از بیداد خصم
آتشی در مهبط وحی خدا افتاده است
باغبان در خواب و گل در باغ و گلچین در کمین
بلبل شوریده از شور و نوا افتاده است
یا رسول الله برخیز و ببین کز ضرب در
پشت درب خانه ، زهرا ز پا افتاده است
در بهار زندگی از یورش باد خزان
غنچه نشکفته ای از گل جدا افتاده است

 
دیده بگشا من علی بی کسم
گوشه ی چشمی ز تو باشد بسم
از سخن افتاده ای با من ولی
چشم بگشا من علی هستم علی
ای که بامن بسته ای لب درکلام
پلک بر هم میزنی جای سلام
صحبتی کن ای همه دارایی ام

۹۸-۱۰-۱۵ ۰ ۰ ۴۴۷
۹۸-۱۰-۱۵ ۰ ۰ ۴۴۷

مقدمه ··· 7

بهشت در قرآن ··· 15

1. برتری بهشت بر دنیا ··· 16

2. بهای بهشت ··· 17

3. صدای زنگ درب بهشت ··· 18

4. هفتاد و یک در بهشت ··· 19

5. باب معروف (نیکوکاری) ··· 20

6. نوشته سر در بهشت ··· 21

7. پیشاهنگ دوزخیان ··· 22

8. طالب بهشت وگریزان ازدوزخ··· 23

9. حیا، ایمان، بهشت ··· 24

10. دو عامل کلیدی ··· 25

11. بهشت و دوستی مؤمن ··· 26

12. ویژگیِ خواستارانِ بهشت ··· 27

13. سه عامل ورود ··· 28

14. راه ورود به بهشت ··· 29

15. بهشت و رزمندگان ··· 30

16. اوصاف بهشت ··· 31

17. قیمت انسان ··· 32

18. پیشگامان بهشت··· 33

19. مقام تسلیم ··· 34

20. بهشت و سختی ها ··· 35

21. درِ ورودی روزه داران ··· 36

22. حفظ زبان و عفت ··· 37

23. رفیع ترین جایگاه بهشت··· 38

24. محرومیت از بهشت ··· 39

25. سه عامل محرومیت ··· 40

26. بهشت،بهای جهاد نفس ···41

27. بهای بهشت ··· 42

28. شرط دستیابی به بهشت ··· 43

29. جاودانگی در بهشت وجهنّم··· 44

30. خانه آخرت ··· 46

31. درختان بهشتی ··· 47

32. آهنگ بهشتی ··· 48

33. رهایی مؤمن ازدوزخ··· 49

34. نماز و نجات ازجهنّم··· 50

35. دوزخ، جای دشمنان علی··· 51

36. اخلاق دوزخی ··· 52

37. آتش آخرت ··· 53

38. سیمای جهنّم ··· 54

39. بوی لباس جهنّمی ··· 55

40. قطره ای از ضریع ··· 56

مقدمه


۹۸-۱۰-۱۱ ۰ ۰ ۲۶۲
۹۸-۱۰-۱۱ ۰ ۰ ۲۶۲

13. گذشت کریمانه··· 27

14. پرهیز از حَسَد··· 28

15. ذلت ناپذیری··· 29

16. راستگویی··· 30

17. شکیبایی··· 31

18. وفای به عهد··· 32

19. نادیده گرفتن خطای دیگران33

20. حفظ زبان··· 34

21. قناعت··· 35

22. پرهیز از فحّاشی··· 36

23. صاف و سادگی··· 37

24. آبروداری··· 38

25. تحقیر دنیا··· 39

26. پاسخ نیک به بدی دیگران40

27. گناه گریزی··· 41

28. پرهیز ازحرام··· 42

29. پرهیزازاختلاف وعداوت43

30. رقابت درکسب کرامت44

31. تکریم جنین··· 45

32. نوع دوستی··· 47

33. تکریم غیر مسلمان48

34. تکریم مسلمان 49

35. کرامت زنان··· 50

36. تکریم کوچکترها51

37. یتیم نوازی··· 52

38. تکریم عالم··· 53

39. اهمیت احترام مهمان54

40. تکریم فقیر··· 55

مقدمه


۹۸-۱۰-۱۱ ۰ ۰ ۲۵۹
۹۸-۱۰-۱۱ ۰ ۰ ۲۵۹


۹۸-۱۰-۱۰ ۰ ۰ ۲۴۲
۹۸-۱۰-۱۰ ۰ ۰ ۲۴۲

أربعینات

چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

حلول ماه ربیع تهنیت باد
---------------------------------------------
امام صادق علیه السلام:
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها. الکافی‏ ج۱: ص۴۸.
سعی ما بر فراهم نمودن چهل حدیث های موضوعی است که آسان وسریع در دسترس اندیشوران محقق، مبلغین، سخنوران و ارباب منبر (حفظهم الله) باشد.
عزیزان، ما را از نظرات سودمندتان محروم نفرمایید. قبلا از الطاف شما متشکریم.
--------------------------------------------------
ایمیل: chelhadith.ir@gmail.com
جستجو درپایگاه شمارابه هدف نزدیک میکند
--------------------------------------------------
امام عسکری علیه السلام: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَیکُم وَ فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَینا». یعنی ما حجّت های خداوند بر شماییم و فاطمه علیها سلام الله حجّت بر ماست.