أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

شهادت ام الائمة النجبا سیدة نساء العالمین را تسلیت عرض می کنیم
سایت چهل حدیث ها (اربعینات)
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها. الکافی‏ ج۱: ص۴۸.
سعی ما بر فراهم نمودن چهل حدیث های موضوعی است که آسان وسریع در دسترس اندیشوران محقق، مبلغین، سخنوران و ارباب منبر (حفظهم الله) باشد.
<زندگی عاقلانه در دنیا این است که انسان از امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار داده، برای رسیدن به تکامل و سعادت دو جهان استفاده کند، نه آن‌که تمام همت و تلاش خویش را صرف دنیا کرده و از آخرت غافل بماند که در این صورت دچار خسران و ضرر بزرگ شده است. انسان‌های پرهیزکار از مظاهر دنیا به حداقل اکتفا نموده و تمام سعی و کوشش آنان به زندگی آخرت معطوف است که آن‌جا سرای جاوید و ابدی است
قرآن کریم در توصیف زندگی دنیا می‌فرماید: «وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛[1] زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست! و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزکارند، بهتر است، آیا نمى‌‌‏‌اندیشید؟.>

عزیزان، ما را از نظرات سودمندتان محروم نفرمایید. قبلا از الطاف شما متشکریم.
-----------------------------------------------
ایمیل: chelhadith.ir@gmail.com
-----------------------------------------------
امام عسکری علیه السلام: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَیکُم وَ فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَینا». یعنی ما حجّت های خداوند بر شماییم و فاطمه علیها سلام الله حجّت بر ماست.
جستجو در پایگاه شما را سریعتر به هدف میرساند

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چهل حدیث نبوی

جمعه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵ ق.ظ

1-
آیة المنافق ثلاث: اذا حدث کذب و اذا وعد أخلف و اذَا اؤتمن خان
نشان منافق سه چیز است : 1-سخن به دروغ بگوید. 2-از وعده تخلف کند. 3 -در امانت خیانت نماید.
صحیح مسلم، کتاب الایمان ، ح 89

2-
لاینال شفاعتی مَن أخَّر الصلاة بعد وقتها
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.
بحارالانوار،ج، 83 ص20

3-
أبغض الحلال الی الله الطلاق.
منفور ترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است.
سنن ابی داود، کتاب الطلاق، ح 1863

4-
خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار.
تنبیه الخواطر، ج2، ص123

5-
ابن آدم اذا اصبحت معافی فی بدنک آمناً فی سِربک عندک قوت یومک فعلی الدنیا العفاء.
فرزند آدم وقتی تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت یک روز خویش راداری ، جهانگر مباش.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 782 ، ح 8740

6-
ابن آدم عندک ما یکفیک و انت تطلب ما یُطغیک لا بقلیل تَقنع ولا بکثیر تَشبع.
فرزند آدم ، آنچه حاجت تو را رفع کند در دسترس خود داری و در پی آنچه تو را به طغیان وا می دارد روز میگذاری، به اندک قناعت نمیکنی و از بسیار سیر نمی شوی.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 782 ، ح 8740

7-
مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ
هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

8-
اتّقِ دَعوةَ المَظلومِ فإنَّما یَسألُ اللهَ حقَّه و أنّ الله لن یضیع لذی حقّ حقّه
از نفرین مظلوم بپرهیز زیرا وی به دعا حق خویش را از خدا میخواهد و خدا حق رااز حق دار دریغ نمیدارد.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 507 ، ح 7650

9-
اتّقوا الحجر الحرام فی البنیان فانّه أساس الخراب
از استعمال سنگ حرام در ساختمان بپرهیزید که مایه ویرانی است.
کنزالعمال ، ج 15 ، ص 405 ، ح 41575

10-
العِبادَهُ سَبعونَ جُزءاً، اَفضَلُها جُزءاً طَلَبُ الحَلالِ
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

11-
اتّقوا فراسة المؤمن فإنّه ینظر بنور الله
از فراست مؤمن بترسید که چیزها را با نور خدا می نگرد.
سنن ترمذی، کتاب تفسیر القرآن ، ح 3052

12-
اتّقوا الدنیا فوالّذی نفسی بیده انّها لأسحر من هاروت وماروت
از دنیا بپرهیزید ، قسم به آن کس که جان من در کف اوست که دنیا ازهاروت و ماروت ساحرتر است.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 182 ، ح 6063

13-
اتّقوا دعوة المظلوم فإنّها تصعد الی السماء کأنّها شرارة
از نفرین مظلوم بترسید که چون شعله آتش بر آسمان می رود.
کنز العمال ، ج 3 ، ص 500 ، ح 7601

14-
لکلّ شىء زکاة و زکاة الابدان الصیام
براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
الکافى، ج 4، ص 62

15-
اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین
دو چیز را خداوند در این جهان زود کیفر می دهد : تعدّی ، و ناسپاسی پدر و مادر.
کنزالعمال ، ج 16 ، ص 462 ، ح 45458

16-
اجرأکم علی قَسَم الجدّ اجرأکم علی النار
هر کس از شما در خوردن قسم جدیتر است به جهنم نزدیکتر است.
کنزالعمال ، ج 11 ، ص 7 ، ح 30390

17-
أجملوا فی طلب الدنیا فإنّ کلاً میسّرٌ لِما خُلق له
در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست می رسد.
سنن ابن ماجه، کتاب التجارات ، ح 2133

18-
هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار
رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
بحار الانوار،ج93،ص342

19-
أحبُّ الاعمال الی الله الصلاة لوقتها ثمّ بِرّ الوالدین ثمّ الجهاد فی سبیل الله
بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا.
کنزالعمال ، ج 7 ، ص 285 ، ح 18897

20-
أحبُّ العباد الی الله الاتقیاء الاخفیاء
محبوبترین بندگان در پیش خدا پرهیزگاران گمنامند.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 153 ، ح 5929

21-
إنَّ الدِّینارَ وَ الدِّرهَمَ اَهْلَکا مَنْ کانَ قَبلکُمْ و هُما مُهْلِکاکُمْ
همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شما است.
جهاد النفس، ص 247

22-
أحبُّ الاعمال الی الله أدومها و إن قلَّ
محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است ، اگر چه اندک باشد.
صحیح مسلم، کتاب صلاة المسافرین و قصرها ، ح 1305

23-
أحبُّ الاعمال الی الله من أطعم مسکیناً مِن جُوع أو دفَعَ عنه مغرماً أو کشف عنه کرباً
بهترین کارها در پیش خدا آن است که بینوایی را سیر کنند ، یا قرض او رابپردازند یا زحمتی را از او دفع نمایند.
کنزالعمال ، ج 6 ، ص 342 ، ح 15958

24-
لافقر أشدّ من الجهل ، لا مال أعود من العقل
هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
اصول کافی،ج1،ص30

25-
أحبُّ الاعمال الی الله حفظ اللسان
بهترین کارها در پیش خدا نگهداری زبان است.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 551 ، ح 7851

26-
أحبُّ الجهاد الی الله عز وجل کلمة حقٍّ تقال لإمامٍ جائر
بهترین جهادها در پیش خدا سخن حقی است که به پیشوای ستمکار گویند.
مسند احمد ، باقی مسند الانصار ، ح 21137

27-
أحبُّ الطعام الی الله ما کثرت علیه الأیادی
بهترین غذاها در پیش خدا آن است که گروهی بسیار بر آن بنشیند.
کنزالعمال ، ج 15 ، ص 233 ، ح 40716

28-
أحبُّ اللهو الی الله تعالی إجراء الخیل و الرمی
بهترین بازیها در پیش خدا اسب دوانی و تیراندازی است.
کنزالعمال ، ج 4 ، ص 344 ، ح 10812

29-
طلب العلم فریضة علی کل مسلم، ألا إنّ الله یحبّ بُغاة العلم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.
اصول کافی ج 1 /باب دوم/ص 35

30-
أحَبَّ الله تعالی عبداً سمحاً اذا باع و سمِحاً اذا اشتری و سمِحاً اذا قضی و سمِحاً اذا اقتضی
خداوند بندهای را که به هنگام خرید و هنگام فروش و هنگام دریافت سهلانگار است دوست دارد.
نهج الفصاحه ، ص 15 ، ح 85

31-
أحبُّ عباد الله الی الله أنفعهم لعباده
از جمله بندگان آن کس پیش خدا محبوبتر است که برای بندگان سودمندتر است.
نهج الفصاحه ، ص 15 ، ح 86

32-
أُحثوا التراب فی وجوه المدّاحین
بر چهره ستایشگران ، خاک بیفشانید.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 574 ، ح 7960

33-
أحزم الناس أکظمهم للغیظ
آنکه در فرو بردن خشم از دیگران بیشتر است ، از همه کس دور اندیشتر است.
نهج الفصاحه، ص 17 ، ح 95

34-
اختبروا الناس بأخدانهم ، فإنّ الرجل یخادن من یعجبه
مردم را از معاشرانشان بشناسید ، زیرا کند هم جنس با هم جنس پرواز
نهج الفصاحه، ص 19 ، ح 106

35-
أخوف ما أخاف علی امّتی الهوی وطول الامل
بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوی دراز بیم دارم.
کنزالعمال ، ج 3 ، ص 490 ، ح 7553

36-
اُدعوا الله وأنتم موقنون بالاجابة واعلموا أنّ الله لا یستجیب دعاء من قلب غافلٍ لاهٍ
خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بی خبر نمی پذیرد.
کنزالعمال ، ج 2 ، ص 72 ، ح 3176

37-
أدنی أهل النار عذاباً ینتعل بنعلین من نار یغلی دماغه من حرارة نعلیه
از مردم جهنم آنکه عذابش از همه آسانتر است دو کفش آتشین بپا دارد که مغزوی از حرارت کفشهایش به جوش میآید.
کنزالعمال ، ج 14 ، ص 527 ، ح 39507

38-
ادنی جبذات الموت بمنزلة مائة ضربة بالسیف
آسانترین کشش های مرگ مانند صد ضربت شمشیر است.
کنزالعمال ، ج 15 ، ص 569 ، ح 42208

39-
اذا ابتلی أحدکم بالقضاء بین المسلین فلا یقض وهو غضبان و لِیُسوِّ بینهم فی النظر والمجلس والاشارة
اگر یکی از شما به کار قضاوت میان مسلمانان دچار شود باید به هنگام غضب ازقضاوت خودداری کند و میان ارباب دعوا در نگاه و نشیمنگاه و اشاره تفاوتی نگذارد.
کنزالعمال ، ج 6 ، ص 102 ، ح 15034

40-
اذا أحب الله عبدا حماه الدنیا کما یظل أحدکم یحمی سقیمه الماء
وقتی خداوند بنده ای را دوست دارد ، دنیا را از او منع می کند چنانکه شما مریض خویش را از نوشیدن آب منع می کنید.
کنزالعمال ، ج 6 ، ص 471 ، ح 16595

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی