چهل حدیث در باره رؤیا
رؤیا در قرآن
«لَّقَدْ صَدَقَ اللّهُ رَسُولَهُ الرُّؤیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ المَسْجِدَ الحَرامَ إِنْ شاءَ اللّهُ آمِنِینَ»
البته خدا راستی و حقیقت خواب رسولش را آشکار و محقق ساخت: که در عالم رؤیا دید شما مؤمنان در نهایت امنیت وارد مسجد الحرام می شوید...
2.اقسام رؤیا
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الرُّؤیا ثَلاثَهٌ : بُشْری مِنَ اللّه ِ وَ تَحْزینٌ مِنَ الشَّیطانِ وَ الَّذی یُحَدِّثُ بِهِ الاِنسانُ نَفْسَهُ، فَیَراهُ فی مَنامِهِ؛
خواب دیدن بر سه گونه است:
_ خوابی که بشارت است از سوی خدا؛
_ خواب های آشفته و ناراحت کننده شیطانی؛
_ چیزی که انسان در فکر آن می باشد و در خواب می بیند.
4 . ستاره پیامبر
شخصی از اهل خراسان به امام رضا علیه السلام گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دیدم، مثل اینکه به من می گوید: زمانی که پاره تن و ستاره ام در خاک شما مدفون و پنهان شود چگونه خواهید بود؟ امام رضا علیه السلام فرمود:
أَنَا الْمَدْفُونُ فِی أَرْضِکُم وَأَنَا بَضْعَهٌ مِنْ نَبِیِّکُمْ وَأَنَا الْوَدِیعَهُ وَ النَّجْمُ ...؛
من در خاک شما مدفون می شوم، من پاره تن پیامبر صلی الله علیه و آله و ستاره و امانت او هستم(1)...
5.بشارت مؤمن
شخصی در مورد آیه 64 سوره یونس که اولیای خدا را بشارت دنیوی می دهد، از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید این بشارت چیست؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
هِیَ الرُّؤْیَا الَحَسَنَهُ، یَرَی الْمُؤْمِنُ فَیُبَشَّرُ بِها فِی دُنْیاهُ؛
این بشارت همان خواب دیدنِ نیک مؤمن است که با آن در دنیا بشارت داده می شود.
9.بشارت پیامبری
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
اَلا اِنَّهُ لَمْ یَبْقَ مِنْ مُبَشِّراتِ النُّبُوَّهِ إِلاَّ أَلرُّؤْیَا الصّالِحَهُ یَراها الْمُسلِمُ أو تُری لَهُ» .
آگاه باشید، همانا از بشارت های پیامبر، جز خواب دیدنِ شایسته باقی نمانده، که آن را مسلمان در خواب می بیند، یا برای او در خواب دیده می شود.
10.رؤیای راستین
روزی هنگام صبح غبار غم بر چهره مبارک پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله نشسته بود؛ امام علی علیه السلام پرسید: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله چرا اندوهناکی؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
وَکَیْفَ لا أَکُونُ کَذالِکَ وَقَدْ رَأَیْتُ فِی لَیْلَتی هذِهِ أَنَّ بَنِی تَیمٍ و بَنی عَدِیٍّ وَبَنی اُمَیَّهَ یَصْعَدُونَ مِنْبَری هذا یَرُدُّونَ النَّاسَ عَنِ الاِسْلامِ القهقری؟ فَقُلْتُ یا ربِّ فی حَیاتی أَوْ بَعْدَ مَوتی؟ فَقالَ بَعدَ مَوْتِکَ ؛
چگونه ناراحت نباشم در حالی که دیشب در خواب دیدم بنی امیه و... بر منبر من نشسته اند و مردم را از اسلام بر می گردانند؟
گفتم خدایا! این کار در زمان حیاتم صورت می گیرد یا بعد از موتم؟ خدا فرمود: بعد از موت.
12.بشارت ها
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
لا نُبُوَّهَ بَعْدی اِلاَّ الْمُبَشِّراتُ، قیلَ یا رَسُولَ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وَما الْمُبَشِّراتُ؟ قالَ صلی الله علیه و آله : الرُّؤْیا الصَالِحَهُ؛
بعد از من پیامبری جز بشارت ها نیست. گفته شد ای رسول خدا! آن بشارت ها چیست؟ حضرت فرمود: خواب دیدن های نیکو.
16.پرنده آسمانی
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الرُّؤْیا عَلی رِجْلِ طَائِرٍ ما لَمْ تُعَبَّرْ فَاِذا عُبِّرَتْ وَقَعَتْ وَلا تَقُصَّهَا اِلاّ عَلی وادٍّ وَ ذی رَأیٍ؛
خواب تا زمانی که تعبیر نشده مانند پرنده ای بر فراز انسان است؛ آن گاه که تعبیر شد آن پرنده سقوط می کند، پس خواب خود را جز برای دوست صمیمی و آگاه به تعبیر خواب نقل نکن.
18.بهترین رؤیا
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که خواب دیدن در اوّل شب را خواب دروغین خواند و سپس فرمود:
... وَ اَمَّا الصّادِقَهُ اِذا رَآها بَعْدَ الثُّلُثَیْنِ مِنَ الْلَّیْلِ مَعَ حُلُولِ المَلائِکَهِ وَ ذلِکَ قَبْلَ السِّحَرِ فَهِیَ صادِقَهٌ لاتَخْلِفُ إنْ شاءَ اللّه ُ اِلاّ اَنْ یَکُونَ جُنُبا اَوْ یَکُونَ عَلی غَیرِ طُهْرٍ اَوْ لمْ یَذْکُرِ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ حَقیقَهَ ذِکْرِهُِ؛
زمان خواب راست موقعی است که دو سوم از شب بگذرد که، هنگام ورود فرشتگان است و این وقت قبل از سحر است. چنین خوابی راست است، مگر این که بی وضو یا جنب باشد و یا اینکه به طور شایسته به یاد خدا نباشد.
19.از خواب تا تعبیر
شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:
کَمْ تَتَأَخَّرُ الرُّؤْیَا؟ فَقالَ علیه السلام خَمْسینَ سَنَهً لاِءَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله رَأی کَأَنَّ کَلْبا کانَ أَبْقَعَ وَلَغَ فی دَمِهِ فَأَوَّلَهُ بِأَنَّ رَجُلاً یَقْتُلُ الْحُسَینَ اِبْنَ بِنْتهِ علیهاالسلام فَکانَ الشِّمْرَبنَ ذِی الْجُوْشَنِ قَاتِلَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ کان اَبْرَصَ، فَتَأَخَّرَتِ الرُّؤْیا بَعْدَ خَمْسینَ سَنَهً؛
«چقدر ممکن است بین رؤیا و وقوع آن فاصله بیفتد؟» حضرت فرمود: «پنجاه سال.» زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله در خواب دید سگی که پیس بود پوزه اش را به خون حضرتش آغشت، پیامبر صلی الله علیه و آله این گونه تعبیر کرد که: مردی فرزندم حسین علیه السلام را می کشد... وقوع این تعبیر پنجاه سال به طول انجامید و همانطوری که پیامبر صلی الله علیه و آله دیده بود، شمربن ذی الجوشن قاتل امام حسین علیه السلام دچار بیماری برص (پیسی) بود.
25.مدعیان دروغین
ابراهیم کرخی می گوید؛ از امام صادق علیه السلام پرسیدم:
اِنَّ رَجُلاً رَأی رَبَّهُ عَزَّوَجَلَّ فی مَنامِهِ فَما یَکُونُ ذلِکَ؟
فَقَالَ علیه السلام : ذلِکَ رَجُلٌ لا دینَ لَهُ، اِنَّ اللّه َ تَبارَکَ وَ تَعالی لا یُرَی فی الیَقَظَهِ وَلا فِی الْمَنامِ وَلا فِی الدُّنیا وَلا فِی الاْآخِرَهِ؛
«مردی در عالم خواب، خدا را دیده است، تعبیرش چیست؟» حضرت فرمود: او مردی بی دین است، زیرا ذات پاک خدا، نه در خواب دیده می شود، نه در بیداری، نه در دنیا و نه در آخرت.»(1)
27.آنچه نزد خدا است
امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :
سَأْلتُ رَسوُلَ اللّه صلی الله علیه و آله عَنِ الرَّجُلِ یَنامُ فَیَرَی الرُّؤْیا فَرُبَّما کانَتْ حَقَّا وَ رُبَّما کانَتْ باطِلاً، فَقالَ رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله : یا عَلیُّ ما مِنْ عَبْدٍ یَنامُ اِلاّ عُرِجَ بِرُوحِهِ اِلی رَبِّ الْعالَمینَ، فَما رَأی عِنْدَ رَبِّ الْعالَمینَ فَهُوَ حَقٌّ، ثُمَّ اِذا اَمَرَ اللّه ُ الْعَزیزُ الْجَبّارُ بِرَدِّ رُوحِهِ اِلی جَسَدِهِ، فَصارَتِ الرُّوحُ بَیْنَ السَّماءِ وَ الارْضِ، فَما رَأَتْهُ فَهُوَ اَضْغاثُ اَحْلامٍ.»
از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره کسی که خواب می بیند و گاهی حق است و گاهی باطل، سؤال کردم؛ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
ای علی! روحِ همه بندگان هنگام خواب به سوی خدا پرواز می کند. پس آن چه در خواب نزد خدا می بیند، حق است و هنگامی که خدا به روح انسان امر می کند به طرف بدن برگردد، روح بین آسمان و زمین قرار می گیرد، آن چه در این هنگام می بیند خواب های بی اساس و آشفته است.
28.عامل رؤیای آشفته
امام صادق علیه السلام :
اِنَّ لاِبْلیسَ شَیْطانا یُقالُ لَهُ هُزَعُ یَمْلاَءُ ما بَیْنَ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ فی کُلِّ لَیْلَهٍ یَأْتی النّاسَ فِی الْمَنامِ وِ لِهذا یَری الْاَضْغاثُ...؛
همانا ابلیس شیطانی به نام «هزع» دارد که هر شب بین شرق و غرب عالم هنگام خواب مردم را دربرمی گیرد، از این روی مردم خواب های آشفته می بینند.
برای آنکه هنگام خواب، شیطان بر انسان مسلط نشود سفارش شده که:
1. رو به قبله بخوابد.
2. با وضو و طهارت باشد، یا حداقل جنب نباشد.
3. قبل از خواب قرآن بخواند، مخصوصا سوره توحید و آیه الکرسی را.
29.تعبیر خواب
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
اِذا رَآی اَحَدُکُم الرُّؤیَا الْحَسَنَهَ فَلْیُفَسِّرْها وَ لْیُخْبِرْ بِها وَ اِذا رَآی الرُّؤْیَاالْقَبیحَهَ فَلا یُفَسِّرْها وَلا یُخْبِرْها؛
هرگاه خواب خوبی دیدید، آن را تفسیر کنید و به دیگران هم بگویید، اما اگر خواب بدی دیدید، تفسیر نکنید و به دیگران هم نگویید.
30.رؤیای صحیح
از ائمه معصومین علیه السلام نقل شده است:
اَنَّ الرُّؤْیَا الْمُؤْمِنِ صَحیحَهٌ، لِاَنَّ نَفْسَهُ طَیِّبَهٌ و یَقینَهُ صَحیحٌ و تَخْرُجُ فَتَتَلَقَّی مِنَ الْمَلاَئِکَهِ فَهِیَ وَحْیٌ مِنَ اللّه ِ العَزیزِ الجَبّارِ؛
خواب دیدن مؤمن راست است، زیرا مؤمن وجودی پاک و اعتقادی صحیح دارد. [هنگام خواب] روحش خارج شده با ملائکه دیدار می کند، پس خواب دیدن او وحی است از طرف خداوند عزیز جبار.
31.رؤیای درغگو
امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :
لا یَکادُ یَصِحُّ رُؤْیَا الْکَذّابِ، لِاَنَّهُ یُخْبِرُ فی الْیَقَظَهِ بِما لَمْ یَکُنْ فَأَحْرِبِهِ اَنْ یَری فی المَنامِ مالا یَکُونُ؛
هیچ گاه رؤیای دروغگو صحیح نیست، زیرا او در بیداری خلاف واقع می گوید، پس سزاوار است آنچه در خواب می بیند صحیح نباشد.
34.به هر خوابی اعتماد نکن
امام صادق علیه السلام در روایتی ضمن توصیه به اندیشه در رؤیا فرمود:
فَاِنَّها لََوْ کانَتْ کُلُّها تَصْدُقُ لَکانَ النّاسُ کُلُّهُمْ اَنْبِیاءَ وَ لَوْ کانَتْ کُلُّها تَکْذِبُ لَمْ یَکُنْ فیها مَنْفَعَهٌ بَلْ کانَتْ فَضْلاً لا مَعْنی لَهُ فَصْارَتْ تَصْدُقُ اَحْیانا فَیَنْتَفِعُ بِهَا النّاسُ فی مَصْلَحَهٍ یَهْتَدی لَها اَوْ مَضَرَهٍ یَتَحَذَّرُ مِنْها وَ تَکْذِبُ کَثیرا لِئَلاّ یَعْتَمِدَ عَلَیْها کُلَّ الاِعْتِمادِ؛
اگر همه خواب دیدن ها راست باشد، همه انسان ها که خواب می بینند پیامبر خواهند شد و اگر همه دروغ باشد، بیهوده و بی فایده است. بنابراین گاهی راست و گاهی بی اساس هستند، در نتیجه مردم از خواب هایی که می بینند در مصالح خود به وسیله آن ها هدایت شده و یا به زیان موضوعی پی برده و از آن دوری می کنند. بسیاری از خواب دیدن ها دروغ است تا مردم اعتماد کامل ننمایند.
36.خواب پسندیده
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
مَنْ رَأی فی مَنامِهِ خَیْرَا فَلْیَحْمَدِ اللّه َ وَلْیَشْکُرْهُ وَ مَنْ رَأی غَیْرَ ذلِکَ فَلْیَسْتَعِذْ بِاللّه ِ فَلا یَذْکُرْها فَاِنَّها لا تَضُرُّهُ؛
هر کس در خواب خود خیری بیند، باید خدا را حمد بگوید و شکر او نماید و هر کس غیر آن را ببیند به خدا پناه ببرد و آن را نقل نکند، زیرا به او ضرری نمی رساند.
37.اراده خدا
امام صادق علیه السلام :
اِذا کانَ الْعَبْدُ عَلی مَعْصِیَهِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَاَرادَ اللّه ُ بِهِ خَیْرَا اَراهُ فی مَنامِهِ رُؤْیا تُرَوِّعُهُ فَیَنْزَجِرُ بِها عَنْ تِلْکَ الْمَعصِیَهِ، وَ اِنَّ الرُّؤْیا الصّادِقَهَ جُزْءا مِنْ سَبْعینَ جُزْءٍ مِنَ النُّبُوَّهِ؛
هرگاه بنده ای گرفتار گناه شود و خدا نسبت به او اراده خیر کند، در خوابش رؤیایی به او نشان می دهد که او را بترساند و به این وسیله از آن معصیت باز داشته شود، و همانا خواب راست جزیی از هفتاد جزء نبوت است.
گرچه این گونه خواب دیدن ها از نظر شرعی هیچ گونه حکمی ندارد، ولی از آن جا که نوع خواب دیدن تعبیر کننده و بیان درون و ضمیر انسان است، بازگو کردن آن ها باعث فاش شدن اسراری می شود که لازم است مخفی بماند.
به همین خاطر پیامبراسلام صلی الله علیه و آله برای حفظ حرمت ها از نقل خوابی که فرد در آن ملعبه دست شیطان قرار گرفته، نهی کرده است.
40.دعای خواب
امام صادق علیه السلام :
رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام خوابیدن، آیه الکرسی می خواند و می فرمود:
بِسْمِ اللّه ِ آمَنْتُ بِاللّه ِ وَ کَفَرْتُ بِالطّاغُوتِ اَللَّهُمَّ احْفَظْنی فی مَنامی وَ فی یَقَظَتی؛
به نام پروردگار، ایمان آوردم به خدا و کفر ورزیدم به طاغوت؛ خدایا مرا در خواب و بیداری حفظ فرما.
عالی بود متشکرم