تایتل قالب


صحیفة المحبّة

سائل کاشانى (سده دهم هجرى)

درآمد

صحیفة المحبة رساله مختصرى است شامل دو بخش : الف . چهل حدیث در فضایل على علیه السلام، ب . ترجمه منظوم هر حدیث با دو بیت. در اینجا توضیحاتى درباره هر دو بخش ذکر مى شود.
الف: چهل حدیث در فضایل على علیه السلام، چهل حدیثى است که از حضرت پیامبر صلى الله علیه و آله در فضایل حضرت على علیه السلام نقل شده است . اغلب این احادیث (۳۵ حدیث) از کتاب «السبعین فی فضایل امیرالمؤمنین» میر سید على همدانى ۱، گزین شده است .
از این چهل حدیث نسخه اى ضمن مجموعه شماره ۸۰۸۴


1. میر سید على همدانى مشهور به شاه همدان (متولد ۱۲ رجب ۷۱۴ ومتوفاى ۶ ذى حجه ۷۸۶ ق) که نسبتش به امام زین العابدین علیه السلاممى رسد، بدین ترتیب : سید على همدانى بن سید شهاب الدین بن محمد بن على بن یوسف بن محمد بن جعفر بن عبداللّه بن محمد بن على بن حسن بن حسین بن الامام زین العابدین بن الامام الحسین بن على بن ابى طالب علیهم السلام. براى شرح حال و آثار وى رجوع شود به کتاب : احوال و آثار و اشعار میر سید على همدانى، تألیف دکتر محمد ریاض .


صحیفة المحبة - صفحه 212

کتابخانه حضرت آیت اللّه مرعشى موجود است ۱ که در اینجا همان نسخه، اصل قرار گرفت .
این چهل حدیث را حاج میرزا على افشار مشهور به صدر الذاکرین و متخلص به واله (متوفاى 1330 ق) در منظومه اى به نام توان و روان ۲ شرح و تفسیر نموده است .
شیخ آقا بزرگ تهرانى نیز از این چهل حدیث یاد کرده است ۳ .
ب : ترجمه منظوم چهل حدیث چهل حدیث مذکور به خامه شاعرى با شعر به فارسى ترجمه شده است . از این ترجمه دو نسخه در دست است با این خصوصیات :
الف : نسخه کتابخانه دانشگاه تهران رساله چهارم از مجموعه شماره 164 ۴ .
ب : نسخه کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، ضمن مجموعه شماره 1016 کتابهاى اهدایى سید محمد صادق طباطبایى به مجلس ۵، در پایان این نسخه شاعر تخلص خود را ذکر کرده است:

«سایل» ارباب نظم را صله استصله نظم خویش پیدا کن
شعر در شأن مرتضى گفتىصله از مرتضى تمنا کن
استاد حایرى در فهرست مجلس، احتمال داده که شاعر مذکور، همان سایل کاشانى باشد که در قرن دهم مى زیسته است.


1.فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه حضرت آیت اللّه مرعشى، ج ۲۱، ص ۸۶

2.نسخه اى از این کتاب در کتابخانه مجلس شوراى اسلامى به شماره ۱۳۸۷۹ موجود است و در سال ۱۳۳۵ ق، در ۳۹۰ ص، به چاپ رسیده است .

3.الذریعة إلى تصانیف الشیعه، شیخ آقا بزرگ تهرانى، ج ۱۵، ص ۲۳

4.فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران، ج ۲، ص ۱۵۷

5.فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، عبدالحسین حایرى، ج ۲۳، ص ۲۹۵


صحیفة المحبة - صفحه 213

تصحیح رساله

تصحیح رساله از روى سه نسخه صورت گرفت که علایم هر کدام چنین است :
نسخه شماره 8084 کتابخانه آیت اللّه مرعشى با رمز «الف» .
نسخه شماره 164 دانشگاه تهران با رمز «ب» .
نسخه شماره 1016 کتابخانه مجلس شوراى اسلامى با رمز «ج».
احادیث نیز از کتاب «السبعین» و سایر مصادر حدیثى استخراج شده است .


صحیفة المحبة - صفحه 216

حرفى که بر زبان من است و حدیثى که حرز جان من است، ذکر مولایى است که وصى خواجه لولاست و محبتش ۱ از همه اولى «ذکره عبادة وحبّه سعادة» علیهما التحیّة والسّلام وآلهما وصحبهما الکرام.
و بعد: این چند ۲ کلمه اى است که صاحب «أُوتیت جوامع الکلم» در مناقب ابن عم خود أمیر البررة ۳ وقاتل الکفرة الإمام المظفّر والشجاع الغضنفر اسد اللّه الغالب المرتضى علیّ بن أبی طالب و أهل بیتش علیهم السلام فرموده وذات ملک صفاتش را به ابلغ وجه ستوده، انتخبتها من الکتب المعتبرة فی مناقبه منها کتاب السبعین فی فضائل أمیرالمؤمنین علیه السلام من تصانیف العارف الصمدانی المشتهر بعلی الثانی أمیر سید علی الهمدانی . قدس سره العزیز . .
و در ذیل هر حدیث ۴ دو بیت فارسى بطریق ترجمه مؤدّى مى شود ۵ [تذکرة


1.ج: محبیّش.

2.ب و ج: چهل.

3.ج: أمیرالمؤمنین.

4.ج: حدیثى.

5.در نسخه ج آمده: ترغیباً لمحبّیه وترغیماً لمبغضیه.


صحیفة المحبة - صفحه 217

للسلطان الأعظم الخاقان الأعدل الأکرم المدعو باسم المصطفى المنسوب بنسب المرتضى خلاصة الرضویة وسلالة المرتضویة السلطان ابن السلطان ابن السلطان أبو المکارم سلطان أحمدخان اللّهم مهّد قواعد عدالته] ۱ واللّه الموفق والمعین.

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: عِنْوانُ صَحیفَةِ المؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ أبی طالبٍ.

نامه مشرک است آن که در او                                نبود نام سرور غالب
هست عنوان نامه مؤمن دوستى على بو طالب۲


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: قُلْ لِمَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً تَهَیَّأُ لِدُخُولِ الجَنَّةِ .

خواجه کز براى دوستیش همه۳                                کرد آماده حق سراى بهشت
گفت با دوستدار حیدر گوی که مهیّا شود براى بهشت

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳.

ومِن کلامه صلى الله علیه و آله: کَفّی وکَفُّ عَلِیٍّ فی العَدْلِ سَواءٌ ۴ .

پیشواى رسل امین خداى۵                                آنکه در عدل، بر سر آمده است
گفت: کف من و کف حیدر در عدالت، برابر آمده است

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۴.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: اَلْقُرآنُ مع عَلِیٍّ وعَلِیٌّ مع الْقُرآنِ

مهبط جبرئیل و نقد خلیل                                آن که داناتر آمد از قرآن
گفت: قرآن مصاحب على است على آمد مصاحب قرآن

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۵.

ومِن کلامه صلى الله علیه و آله: أنَا وَ علیٌّ هذا حُجّة اللّهِ على خلقه

محرم بارگاه أو أدْنى یآن                                کش از صدق خاک درگاهیم
کرد اشارت به مرتضى که به خلق من و این هردو حجت اللّهیم

1.عبارت داخل کروشه فقط در نسخه ب آمده است.

2.ترجمه فقط در نسخه «ج» آمده است.

3.عبارت داخل پرانتز در نسخه ج نیست.

4.در نسخه ج «سواءُ فی العدل» است.

5.در نسخه ج «خدا» آمده است.


صحیفة المحبة - صفحه 218

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۶.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: من آذى علیّا فقد آذانی.

مرهم سینه دل افکاران                                آن که آزار کس نکو نشمرد
گفت هر ناکسى که آزارد مرتضى را، یقین مرا آزرد۱

 

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۷.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: النَّظَرُ فی ۲ وَجْهِ عَلیِّ بْنِ أَبی طالِبٍ ۳ عِبادةٌ.

تا به کى در اطاعت دگران                                دست بندى به سینه هر ساعت
رخ مگردان ز طاعت شاهى که نظر بر رخش بود طاعت


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۸.

و من کلامه صلى الله علیه و آله: ذِکرُ عَلِیِّ بْنِ أَبی طالِبٍ عِبادَةٌ ۴ .

ذکر خیر على کند همه عمر                                هر که ذکر خداش عادت شد
به عبادت گرا که پیغمبر گفت ذکر على عبادت شد


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png
۹.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله :علیٌّ منّی مثل رأسی من بدنی.

گفت سنسبتى هست با بدن سر                                نسبت شاه اولیا با من
راردار هاشمى نسبت نسبتش نسبت سر است و بدن


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۰.

قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله: لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلى۵ حُبِّ عَلیِّ بْنِ أبی طالِبٍ ماخَلَقَ اللّهُ النّار.

خلق اگر در محبت حیدر                                جمع کردى دل مشوّش را
از براى عذاب دوزخیان نافریدى خداى، آتش را

1.در نسخه ج «مرا یقین آزرد» آمده است.

2.نسخه ج: على.

3.«بن أبی طالب» را نسخه ج ندارد.

4.در نسخه ج: «ذکره عبادةٌ»آمده است.

5.نسخه ج: فی حبّ.


صحیفة المحبة - صفحه 219

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۱.

قال النبیُّ صلى الله علیه و آله: یُسْأَلُونَ عَنِ الإقْرارِ بِوِلایَةِ عَلِیٍّ.
                           

به ولاى على گراى که هست                                وایه دوستان عنایت او
ولى اش خوان ولى که مى پرسد حق ز اقرار بر ولایت او

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۲.

وَمِنْ کلامِهِ صلى الله علیه و آله: لَوْ لَمْ یُخْلَقْ عَلیُّ بْنُ أبی طالبٍ لَمْ یَکُنْ لِفاطمةَ کُفْوٌ.

مهتر انبیا و بهتر خلق گفت                                در شأن شاه دین پرور

که على گر نمى شدى مخلوق

کس نمى داشت فاطمه همسر

 

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۳.

قالَ النبیُّ صلى الله علیه و آله: عَلیٌّ بابٌ [حطّة] مَنْ دَخَلَ مِنْهُ کانَ مُؤْمِناً وَمَنْ خَرَجَ مِنْهُ کانَ کافِراً.

ذات سلطان اولیا بابى است                                کفر و ایمان به طوف او مضمر
هرکه داخل بود۱بود مؤمن هرکه خارج بود۲بود کافر


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۴.

قال النبیُّ صلى الله علیه و آله: حُبُّ علیٍّ بَراءَةٌ مِنَ النّارِ.

خوش حدیثى است دوستى على                                یادگیر این حدیث را زنهار
دوست دارش که گفت پیغمبر: دوستى اش رهایى است از نار

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۵.

قال النبیُّ صلى الله علیه و آله: عَلیٌّ خَیرُ البَشَرِ مَنْ أَبى فَقَدْ کَفَرَ.

بهترین بشر على را دان                                این چنین گفت بهترین بشر
برنگردى از این که گفت رسول۳ هرکه برگشت از این بود کافر

1.ج: هرکه در او.

2.ج: و آنکه خارج او بود.

3.ج: از این که در ره دین


صحیفة المحبة - صفحه 220

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۶.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: لکلّ نبیّ وصیٌّ و وارثٌ و إنّ علیّاً وصیّی و وارثی.

وصى و وارث رسول خداى                                مرتضى را شمر که گفت نبى:
هر نبى را وصى و وارث هست وصى و وارث من است على


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۷.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: حُبُّ عَلیِّ بْن أَبی طالبٍ یَأْکُلُ الذُّنوبَ کَما یَأکلُ النّارُ الحَطَبَ.

حُبّ شاه ولایت آتش وار                                آفت خرمن گناهان است
جرم ما هیزم است و منهزم است هیزم از آتشى که سوزان است

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۸.

قال النبی صلى الله علیه و آله: عَلیٌّ یَزهر فی الجنَّةِ ککوکبِ الصبحة لأهل الدُّنیا.

مرتضى دربهشتِ جاویدان                                چون خرامد به طالعِ فیروز
مى درخشد رخش بر اهل جهان چون درخشیدنِ ستاره ی روز

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۱۹.

وَمِنْ کلامِهِ صلى الله علیه و آله: حَقُّ علِیِّ بْنِ أَبی طالبٍ على هَذهِ الأُمَّةِ کَحَقِّ والِدٍ عَلى وَلَدِهِ.

خواجه حق شناس حق گفتار                                آنکه حق از اواش خرسند است
گفت حقّ على بر این امّت۱  همچو حقّ پدر به فرزند است

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۰.

قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله: قُسِمَتِ الْحِکْمَةُ عَشْرَةَ أَجْزاءٍ فَأُعْطِیَ عَلیٌّ تِسعَةً والنّاسُ جُزْءاً واحِداً.

مصطفى گفت کرده شد قسمت                                حکمت، آن منبع هنرها را
بوده ده جزو داده شد ده آن۲ نُه على را یکى دگرها را

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۱.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: أَعْلَمُ أُمَّتی علِیُّ بْنُ أبی طالِبٍ.

بحر دانش علیّ عالى قدر                                آن که دانا دل است در همه فن
دانش او طلب که در همه۳فن اوست داناترینِ امّت من

1.ج: بر امت من.

2.ج: داده شد ز آن ده.

3.ج: دانش او طلب که گفت رسول.


صحیفة المحبة - صفحه 221

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۲.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: علیٌّ منّی وأنا مِنْهُ وَهُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ.

مهتر خیل انبیا فرمود: که                                على از من است و من زعلى
على آمد ولیّ هر مؤمن اقتدا کن چو مؤمنان به ولی۱

 

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۳.

قال النبیُّ صلى الله علیه و آله: یا علیُّ أَنتَ یَعْسُوبُ المؤمنین وَالمالُ یَعسُوبُ الظّالِمینَ.

به على گفت پیشواى رسل                                آنکه مطلوب طالبان باشد
که تو یعسوب اهل ایمانى مال یعسوب ظالمان باشد

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۴.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: علیٌّ و شیعته هم الفائزون یوم القیامة.

پىرُوىِ عقل شد على، زانرو                                عاقلان پى رویش آموزند
پىرو او شَوى که روز جزا على و پى روانش فیروزند

     

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۵.

قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله: سیکونُ مِنْ بعدی فِتنةٌ فإذا کانَ ذلکَ فالزموا علِیَّ بْنَ أبی طالبٍ فإِنَّه الفاروقُ بین الحقِّ والباطلِ.

مخبر لانبیَّ بعدی گفت:                                بعد من فتنه مى شود عاجل
به على بگروید کان ساعت او جدا مى کند حق از باطل


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۶.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: إنّ اللّه عزوجل جعل ذریة کل نبی فی صلبه وجعل ذریتی فی صلب علی بن أبی طالب.

هر نبى را نبیره اى داور                                داده از صلب او خجسته نبى
نبى ما نبیره او را خلق کرده خدا ز صلب على۲.

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۷.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله:مکتوبٌ على باب الجنّة قبل أن یخلق اللّه السماوات والأرض بألفی عامٍ: محمّد رسول اللّه وعلیّ أخوه.

حق نوشته است بر در جنّت                                پیش از خلق آسمان و زمین
که محمد یقین رسول خداست على او را برادرى است امین

1.ج: به على.

2.ب: رباعى را ندارد.


صحیفة المحبة - صفحه 222

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۸.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: لکلِّ نبیّ صاحب سرٍّ وصاحبُ سرّی علیٌّ.

خواجه انبیا تکلم کرد به                                حدیثى که بس جلى باشد
هرنبى را چو صاحب سرّى است۱ صاحب سرّ من على باشد

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۲۹.

ومِنْ کلامِهِ: سُئِلَ النبیُّ صلى الله علیه و آله: مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الکِتابِ؟ قال: إنّما ذلک علیُّ بن أبی طالبٍ.

از پیمبر سؤال کرد کسى که                                بگو نزد کیست علم کتاب
در جواب از ره صوابش گفت نیست آن جز على عالى مآب

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۰.

ومِنْ کلامه صلى الله علیه و آله: مثلُ علیّ بن أبی طالب فی الناس مثل قل هواللّه أحد فی القرآن.

علم قرآن على رساند به خلق                                به قراءات سبعه آمد از آن
نسبت ذات او به زمره خلق نسبت قل هو اللّه با قرآن

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۱.

قال النبی صلى الله علیه و آله: من کنت مولاه فعلیّ مولاه.

مقتداى امم، امام رسل                                گفت در شأن بحر علم۲،على
هر که مولاى او منم تحقیق همه هست مولاى او على ولى

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۲.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها من أراد العلم فلیأت الباب.

بحر علم و عمل گفت که من                                شهر علمم، على در است مرا
هرکه را درِ علم مى باید باید آمد به صدق از درِ ما

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۳.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: حُبُّ علیِّ بْنِ أبی طالبٍ حسنةٌ لایضرُّ معه سیّئةٌ وبُغضُهُ سیّئةٌ لایَنفعُ مَعَهَا حَسَنَةٌ.

حبّ شاه ولایت آن نیکى است                                کش مضرّت نمى رسد ز بدى
بغض وى آن بدى است کش نیکى نیست نافع که هست بى خردى

1.ج: هر نبى راست صاحب سرى.

2.ج: شهر علم.


صحیفة المحبة - صفحه 223

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۴.

قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله: حبّ آل محمّد یوما خیرٌ مِنْ عبادةِ سنةٍ.

حبّ آل نبی گزین همه عمر                                که حبیب مهیمن متعال
گفت: یک روزه حب آل نبى بهتر است از عبادت یک سال


http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۵.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: مثلُ أهل بیتى فیکم کمثل باب حطَّة مَن دَخَلَهُ غُفِرَ لَهُ.

گفت با امتان خویش نبى                                نسبت اهل بیت من به شما
نسبت باب حطه اى است که هست هر که داخل در او برى ز خطا

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۶.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: سَأَلْتُ ربّی عزَّوجلَّ أن لایُدخِلَ أَحَداً مِنْ أهل بیتی النار فَأعطانیها.

خواستم از خداى عزوجل                                نروند اهل بیتم اندر نار
کرد اعطا خداى۱خواسته ام این چنین گفت خواجه ابرار

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۷.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: اللهمّ هؤلاءِ أهل بیتی.

اهل بیت نبى بگویم کیست                                على و فاطمه، حسین و حسن
گفت روز مباهله: یا رب! این گروهند اهل خانه من

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۸.

ومن کلامه صلى الله علیه و آله: إنّا أهل البیت اختار اللّه لنا الآخرة على الدنیا.

خواجه آخر الزمان از لطف                                گفت با اقرباى خویش که ما
اهل بیتیم و بهر ما ایزد آخرت را گزیده بر دنیا

 

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۳۹.

قال النبیّ صلى الله علیه و آله: اللهمَّ لاتمیتنی حتّى تُرِیَنی وجه علیّ.

به سفر بود مرتضى، و رسول                                نگران شد دلش به سوى على
گفت: یا رب ز مرگ امانم ده تا نمایى مرا تو روى على

1.ج: دوست.


صحیفة المحبة - صفحه 224

http://bayanbox.ir/view/2816279023922942021/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA101.png۴۰.و من کلامه صلى الله علیه و آله: لو أَنَّ الریاضَ أقلامٌ والبحرَ مِدادٌ والجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ کُتّابٌ ما أَحصَوا فضائلَ علیِّ بن أبی طالب.

گر به امر خداى عزوجل                                قلم آید ریاض و بحر مداد
جن محاسب شوند و کاتب انس شرح فضل على نشاید داد


تمّت الرسالة المسمّاة بصحیفة المحبّة بعون اللّه وحسن توفیقه.

«سایل» ارباب نظم را صله است                                صله نظم خویش پیدا کن
شعر در شأن مرتضى گفتى صله از مرتضى تمنا کن۱

 

تخریج الأحادیث:

1 . کتاب السبعین فی فضائل أمیرالمؤمنین للسید علی الهمدانیّ، ص 504، ح 1، وأخرجه ابن المغازلیّ فی مناقب علیّ بن أبی طالب 243 / 290 بإسناده عن أنس بن مالک عن الزهریّ، والخطیب فی تاریخ بغداد، ج 4، ص 410؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج 2، ص 78، ح 85 نقلاً عن الدیلمیّ و ج 2، ص 97 عن الخطیب؛ کنز العمال، ج 11، ص 601، ح 32900، نقلاً عن الخطیب؛ لسان المیزان، ج 4، ص 471، الصواعق المحرقة، ص 132، المناقب المرتضویّة، ص 21.
2 . کتاب السبعین، ص 514، ح 42، ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج 2، ص 79، ح 91، کنوز الحقائق، ص 108، أرجح المطالب، ص 526.
3 . کتاب السبعین، ص 508، ح 17، وأخرجه ابن المغازلیّ فی المناقب، ص 129، ح 170، تاریخ بغداد، ج 5، ص 37، الخوارزمیّ فی المناقب، ص 235،

1.دو بیت آخر فقط در نسخه ج آمده است. و در پایان آن نسخه چنین آمده: «قد فرغ من تحریر هذا الأحادیث النبوی یوم السبت فی تاریخ سنة ۹۳۳».


صحیفة المحبة - صفحه ۲۲۵

ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۹، ح ۹۱، أرجح المطالب، ص ۴۵۶.
۴ . کتاب السبعین، ص ۵۱۴، ح ۴۴، ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۹۶، ح ۲۳۴ نقلاً عن الحاکم والطبرانیّ بهذا اللفظ؛ کنز العمال، ج ۱۱، ص ۶۰۳، ح ۳۲۹۱۲ نقلاً عن مستدرک الحاکم والأوسط للطبرانیّ عن أم سلمة؛ المستدرک للحاکم، ج ۳، ص ۱۲۴؛ مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۳۴؛ الصواعق المحرقة، ص ۷۴ و ۷۵؛ نور الأبصار، ص ۷۳.
۵ . کتاب السبعین، ص ۵۱۷، ح ۵۷، ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۴، ح ۳۹ باختلاف یسیر؛ کنز العمال، ج ۱۱، ص ۶۲۰، ح ۳۳۰۱۳ «أنا وهذا . یعنی علیّاً . حجّة علی أمّتی یوم القیامة» نقلاً عن الخطیب عن أنس؛ تاریخ بغداد، ج ۲، ص ۸۸، کنوز الحقائق، ص ۴۶.
۶ . الجامع الصغیر، ج ۲، ص ۵۴۷، ح ۸۲۶۶؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۸۱، ح ۱۱۰ وأیضاً ج ۲، ص ۱۰۱، ح ۲۶۷؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۱، ح ۳۲۹۰۱ بطرق مختلفة.
۷ . کتاب السبعین، ص ۵۱۱، ح ۳۰؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۲۰۶، ح ۲۴۴؛ بإسناده عن معاذ بن جبل؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۸۳، ح۱۳۱ نقلاً عن الطبرانیّ والحاکم وابن عساکر، وأیضاً ص ۳۹۵، ح ۲۴ نقلاً عن الطبرانیّ والحاکم بإسناده عن ابن مسعود، و ص ۲۴۰، ح ۶۷۳ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن معاذ بن جبل؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۱، ح ۳۲۸۹۵، و ص ۶۲۴، ح ۳۳۰۳۹ بإسناده عن ابن مسعود وعمران بن الحصین و عائشة.
۸ . کتاب السبعین، ص ۵۱۵، ح ۴۶؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۲۰۶، ح ۲۴۳ بإسناده عن عائشة، ینابیع المودة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۶، ح ۶۲، و۹۸۵۳۱۸ بإسناده عن عائشة.


صحیفة المحبة - صفحه ۲۲۶

۹ . کتاب السبعین فی فضائل أمیرالمؤمنین، ص ۵۱۷، ح ۵۷، أخرجه ابن المغازلیّ فی المناقب، ص ۹۲، ح ۱۳۵ بإسناده عن هیثم عن أحمد بن محمّد بن یزید؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۷، ح ۷۲؛ کنز العمال، ج ۱۱، ص ۶۰۳، ح ۳۲۹۱۴ بإسناده عن ابن عبّاس؛ المناقب للخوارزمیّ، ص ۸۹؛ الصواعق المحرقة، ص ۷۵؛ کنوز الحقائق، ص۱۸؛ مشارق الأنوار للحمزاویّ، ص ۹۱؛ ذخائر العقبى، ص ۶۳؛ الریاض النضرة، ج ۳، ص ۱۶۲؛ الجامع الصغیر، ج ۲، ص ۱۴۰، ح ۵۵۹۶.
۱۰ . کتاب السبعین، ص ۵۱۴، ح ۴۱؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۹۳، ح ۸۴۳، و ص ۲۹۰، ح ۸۳۰ بإسناده عن ابن عبّاس وعمر؛ إحقاق الحقّ، ج ۷، ص ۱۴۹ . ۱۵۲ الباب المتمم للتسعین بعد المائة بإسناده عن ابن عبّاس وأبی طالب الحسنی، وج ۱۷، ص ۲۴۰ . ۲۴۱، الباب الثانی والخمسون بعد المائة بإسناده عن علیّ علیه السلام وابن عبّاس وطاووس.
۱۱ . کتاب السبعین، ص ۵۱۶، ح ۵۱.
۱۲ . کتاب السبعین، ص ۵۱۴، ح ۴۳؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۸۰، ح ۹۸ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن سلمان، و ص ۲۸۶، ح ۸۱۹ بإسناده عن أم سلمة، و ص ۲۴۴، ح ۶۸۶ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن أم سلمة أیضاً.
۱۳ . کتاب السبعین، ص ۵۱۳، ح ۴۰، کذا فی الأصل ولم ترد کلمة (حطّة) فی المصدر، وجاء فی بعض المصادر (الدین) بدل (حطّة)؛ انظر ینابیع المودّة، ج ۲، ص ۲۴۳، ح ۶۸۳ بإسناده عن عبداللّه، کنزالعمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۳، ح ۳۲۹۱۰.
۱۴ . ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۵، ح ۵۵ نقلاً عن الدیلمیّ، و ح ۸۳۶۲۹۱ بإسناده عن ابن عبّاس؛ إحقاق الحقّ، ج ۷، ص ۱۴۸ نقلاً عن الدیلمیّ


صحیفة المحبة - صفحه ۲۲۷

والکنز بإسناده عن عمر، و ج ۱۷، ص ۲۳۶ . ۲۳۸ نقلاً عن الدیلمیّ.
۱۵ . ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۸، ح ۸۱ نقلاً عن الخطیب البغدادیّ، و ص ۲۷۳، ح ۷۷۹ بإسناده عن حذیفة؛ الغدیر، ج ۳، ص ۲۲ و ج ۹، ص ۳۹۴؛ کنزالعمّال، ج ۱۱، ص ۶۲۵، ح ۳۳۰۴۵ بإسناده عن جابر؛ انظر المناقب للخوارزمیّ، ص ۱۸۷؛ الصواعق المحرقة، ص ۱۵۹؛ الدرّ المنثور للسیوطیّ، ج ۶، ص ۳۷۹؛ روح المعانی ج ۳۰، ص ۲۰۷؛ فتح القدیر للشوکانیّ، ج ۵، ص ۴۶۴.
۱۶ . کتاب السبعین، ص ۵۰۶، ح ۸، وأخرجه ابن المغازلی فی المناقب، ص ۲۰۰، ح ۲۳۸ بإسناده عن عبداللّه بن بریدة؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۹، ح ۹۶.
۱۷ . رساله السبعین فی فضائل امیرالمؤمنین، ص ۱۱۸؛ ترجمه و شرح دکتر محمد یوسف نیرى، انتشارات نوید شیراز.
۱۸ . کتاب السبعین، ص ۵۱۲، ح ۳۲؛ المناقب لابن المغازلی، ص ۱۴۰، ح ۱۸۴ و ۱۸۵ بإسناده عن أنس؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۷، ح ۷۴ نقلاً عن البیهقیّ، و ج ۹۷، ح ۲۳۹، نقلاً عن أبی بکر المطیریّ بإسناده عن أبی سعید، و ص ۲۴۱، ح ۶۷۵ نقلاً عن کتاب الفردوس؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۴، ح ۳۲۹۱۷ بإسناده عن أنس؛ إحقاق الحق، ج ۶، ص ۱۶۶ . ۱۶۹، الباب الثامن والسبعون بإسناده عن أنس و ج ۱۶، ص ۵۲۰ . ۵۲۳، الباب الرابع والخمسون بإسناده عن أنس، و فی بعض المصادر (یزهو) أو (یظهر) بدل (یزهر).
۱۹ . کتاب السبعین، ص ۵۱۰، ح ۲۳ عن صاحب الفردوس عن جابر بن عبداللّه ؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۴۷، ح ۷۰ بإسناد آخر وباختلاف یسیر؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزی، ج ۲، ص ۷۶، ح ۵۸ عن الدیلمیّ؛ المناقب للخوارزمیّ، ص ۲۱۹؛ کنوز الحقائق، ص ۶۹؛ أرجح المطالب، ص ۵۰۱.


صحیفة المحبة - صفحه ۲۲۸

۲۰ . کتاب السبعین، ص ۵۱۵، ح ۴۷؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۲۸۶، ح ۳۲۸ بإسناده عن إبراهیم بن علقمة عن عبداللّه .
۲۱ . کتاب السبعین، ص ۵۱۰، ح ۲۶ عن صاحب الفردوس عن سلمان رضی اللّه عنه؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۰، ح ۶؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۱۴، ح ۳۲۹۷۷ بإسناده عن الدیلمیّ عن سلمان، وقد ورد فی المصادر المذکورة: أعلم أمّتی من بعدی إلخ؛ المناقب للخوارزمیّ، ص ۴۹؛ کنوز الحقائق ص ۱۹؛ کفایة الطالب للکنجیّ، ص ۱۹۰.
۲۲ . کتاب السبعین، ص ۵۰۷، ح ۱۳؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۲۲۹، ح ۲۷۶ بإسناده عن عمران بن حصین؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۷۸، ح ۷۷ نقلاً عن أبی داود الطیالسیّ، و ص ۱۵۹، ح ۴۴۹ نقلاً عن الترمذیّ بإسناده عن عمران بن حصین مع اختلاف یسیر؛ الغدیر، ج ۳، ص ۲۲ و ج ۷، ص ۱۷۷.
۲۳ . ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۴۰۱، ح ۴۹ نقلاً عن ابن عدیّ بإسناده عن علیّ علیه السلام و ص ۹۷، ح ۲۴۰ نقلاً عن ابن عدیّ بإسناده عن علیّ علیه السلام؛ الغدیر، ج ۸، ص ۸۹ و ج ۴، ص ۶۵ بدون ذکر «والمال یعسوب الظالمین» و ج ۱۰، ص ۴۹، کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۴، ص ۳۲۹۱۸ مع اختلاف یسیر.
۲۴ . کتاب السبعین، ص ۵۱۴، ح ۴۵؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص۳۱۲، ح ۸۹۱ بإسناده عن ابن عبّاس، و ص ۷۸، ح ۷۸، و ص ۷۷، ح ۶۷، نقلاً عن الدیلمیّ؛ الغدیر، ج ۲، ص ۳۵۱، و ج ۳، ص ۷۹.
۲۵ . کتاب السبعین، ص ۵۰۷، ح ۱۲؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۸۹، ح ۸۲۶ بإسناده عن أبی لیلى الغفاریّ؛ الغدیر، ج ۱۰، ص ۴۹.
۲۶ . کتاب السبعین، ص ۵۰۹، ح ۲۰؛ أخرجه ابن المغازلیّ فی المناقب، ص ۴۹، ح ۷۲ عن جابر بن عبداللّه الأنصاری؛ القندوزی فی ینابیع المودة، ج ۲، ص ۹۰،


صحیفة المحبة - صفحه ۲۲۹

ح ۱۹۱، نقلاً عن الطبرانیّ والخطیب البغدادیّ عن ابن عباس؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۰، ح ۳۲۹۸۲، نقلاً عن الطبرانیّ عن جابر و الخطیب عن ابن عباس.
۲۷ ....
۲۸ . کتاب السبعین، ص ۵۱۰، ح ۲۵؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۳۹، ح ۶۶۸ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن سلمان؛ إحقاق الحقّ، ج۴، ص ۲۲۶ نقلاً عن الدیلمیّ بإسناده عن سلمان، و ج ۲۰، ص ۳۱۲ . ۳۱۳ النعت الحادی والثلاثون بإسناده عن سلمان.
۲۹ . کتاب السبعین، ص ۵۱۸، ح ۶۰؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۵۰، ح ۷۰۳، بإسناده عن عبد اللّه بن سلام.
۳۰ . کتاب السبعین، ص ۵۱۱، ح ۲۸ ؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۶۹، ح ۱۰۰ بإسناده عن نعمان بن بشیر مع اختلاف یسیر؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۳۹، ح ۶۷۱ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن حذیفة.
۳۱ . رساله السبعین فی فضایل امیرالمؤمنین، ص ۱۶۳.
۳۲ . کتاب السبعین، ص ۵۱۰، ح ۲۲؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۹۱، ح ۱۹۷، بإسناده عن ابن عباس و جابر؛ کنزالعمّال، ج ۱۱، ص ۶۰۰، ح ۳۲۸۹۰ و ص ۶۱۴، ح ۳۲۹۷۹.
۳۳ . رساله السبعین فی فضایل امیرالمؤمنین، ص ۱۸۰.
۳۴ . کتاب السبعین، ص ۵۱۹، ح ۶۴؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۵۲، ح ۷۰۷ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن ابن مسعود، و ص ۲۶۹، ح ۷۶۷ بإسناده عن ابن مسعود؛ إحقاق الحقّ، ج ۹، ص ۴۹۷ . ۴۹۸، ح ۹۳ بإسناده عن ابن مسعود، و ج ۱۸، ص ۴۸۳، ح ۶۰ نقلاً عن الدیلمیّ بإسناده عن عبداللّه بن مسعود.


صحیفة المحبة - صفحه ۲۳۰

۳۵ . کذا فی الأصل، لکن جاء فی المصادر بصورة روایتین مستقلتین، الأولى: «مثل أهل بیتی فیکم مثل سفینة نوح من رکبها نجى ومن تخلف عنها هلک»، انظر کتاب السبعین، ص ۵۲۰، ح ۶۶؛ المناقب لابن المغازلیّ، ص ۱۳۲، ح ۱۷۳، بإسناده عن ابن عبّاس؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۵۲، ح ۷۰۹ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن أبی سعید الخدریّ؛ المعجم الکبیر، ج ۳، ص ۴۵؛ مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۶۸؛ السیرة الحلبیة، ج ۳، ص ۱۱، الروایة الثانیة وقد جاءت هکذا: «اللّهمّ لاتمتنی حتی ترینی وجه علیّ بن أبی طالب» أنظر: المناقب لابن المغازلیّ، ص ۱۲۲، ح ۱۶۰ من طرق متعددة بإسناده عن أم عطیّة؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۱۸۴، ح ۵۳۲ نقلاً عن الترمذیّ بإسناده عن أم عطیّة، مصابیح السنّة، ص ۲۰۲؛ الریاض النضرة، ج ۲، ص ۲۱۶؛ ذخائر العقبى، ص ۶۴؛ البدایة والنهایة، ج ۷، ص ۳۵۶.
۳۶ . رساله السبعین فی فضائل أمیرالمؤمنین، ص ۱۹۷.
۳۷ . ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۲۴، ح ۶۳۲ نقلاً عن الغسانیّ، و ح ۶۳۴ نقلاً عن أبی الخیر القزوینیّ الحاکم، و ص ۲۲۶، ح ۶۳۷ نقلاً عن المناقب، و ص ۲۲۷، ح ۶۳۹، ۶۴۰، ۶۴۱ أخرجه عن الترمذیّ فی المناقب فی موضع مناقب أهل البیت بإسناده عن أم سلمة و عمربن أبی سلمة و واثلة بن الأسقع؛ إحقاق الحقّ، ج ۵، ص ۳۶، ح ۶۳ بإسناده عن سلیم بن قیس الهلالیّ.
۳۸ . کتاب السبعین، ص ۵۱۹، ح ۶۵؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص ۲۵۲، ح ۷۰۸ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن ابن مسعود؛ إحقاق الحقّ، ج ۹، ص ۳۸۸، ح ۱۱ بإسناده عن ابن مسعود.
۳۹ ....
۴۰ . کتاب السبعین، ص ۵۲۱، ح ۷۰؛ ینابیع المودّة للعلاّمة القندوزیّ، ج ۲، ص


صحیفة المحبة - صفحه ۲۳۱

۲۸۵، ح ۸۱۳ باسناده عن عمر، و ص ۲۵۴، ح ۷۱۳ نقلاً عن صاحب الفردوس بإسناده عن ابن عبّاس؛ إحقاق الحقّ، ج ۴، ص ۳۸۹، ح ۱ من الأحادیث الجامعة بإسناده عن ابن عبّاس؛ المناقب للخوارزمیّ، ج ۲، ص ۲۳۵؛ کفایة الطالب، ص ۱۲۳؛ لسان المیزان، ج ۵، ص ۶۲.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ولادت با سعادت مام گیتی ام ابیها فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک باد
سایت چهل حدیث ها (اربعینات)
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها. الکافی‏ ج۱: ص۴۸.
سعی ما بر فراهم نمودن چهل حدیث های موضوعی است که آسان وسریع در دسترس اندیشوران محقق، مبلغین، سخنوران و ارباب منبر (حفظهم الله) باشد.
<زندگی عاقلانه در دنیا این است که انسان از امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار داده، برای رسیدن به تکامل و سعادت دو جهان استفاده کند، نه آن‌که تمام همت و تلاش خویش را صرف دنیا کرده و از آخرت غافل بماند که در این صورت دچار خسران و ضرر بزرگ شده است. انسان‌های پرهیزکار از مظاهر دنیا به حداقل اکتفا نموده و تمام سعی و کوشش آنان به زندگی آخرت معطوف است که آن‌جا سرای جاوید و ابدی است
قرآن کریم در توصیف زندگی دنیا می‌فرماید: «وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛[1] زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست! و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزکارند، بهتر است، آیا نمى‌‌‏‌اندیشید؟.>

عزیزان، ما را از نظرات سودمندتان محروم نفرمایید. قبلا از الطاف شما متشکریم.
-----------------------------------------------
ایمیل: chelhadith.ir@gmail.com
-----------------------------------------------
امام عسکری علیه السلام: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَیکُم وَ فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَینا». یعنی ما حجّت های خداوند بر شماییم و فاطمه علیها سلام الله حجّت بر ماست.
جستجو در پایگاه شما را سریعتر به هدف میرساند