چهل حدیث کوتاه از فضائل علی علیه السلام
1ـ عِنوانُ صَحِیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلِىِّ بنِ أبِى طالِبٍ (ع).
عنوان و سرفصل نامه عمل مؤمن، محبّت علی بن ابی طالب(ع) است.
البته محبت علی بن ابی طالب، آن قدر اثرگذار است که از ظاهر صورت مؤمن هم هویداست.
2 ـ قُلْ لِمَنْ أحَبَّ عَلِیَّاً یتَهَیَّأ لِدُخُولِ الجَنَّةِ.
کنوز الحقائق ص١٠٨، ارجح المطالب ص۵٢۶، ینابیع الموده ج٢ص٧١.
به دوستدار علی(ع) بگو خود را برای وارد شدن به بهشت آماده کند.
۳ ـ کَفِّى وَ کَفُّ عَلِىٍّ فِى العَدلِ سَواءٌ.
دست من [رسول الله]و دست علی(ع) در عدالت یکسان است.
۴ ـ القُرآنُ مَعَ عَلِىّ وَ عَلِىٌّ مَعَ القُرآنِ.
قرآن با علی(ع) و علی(ع) با قرآن است.
۵ ـ مَن آذى عَلِیّاً فَقَد آذانِى.
هر کس علی(ع) را آزار رساند مرا آزرده است.
۶ ـ أنَا وَ عَلِىٌّ مِن شَجَرَةٍ واحِدَةٍ وَ النّاسُ مِن شَجَرٍ شَتّى.
من و علی(ع) از یک درخت و شجره هستیم و دیگر مردم از شجرههای متفاوتند.
۷ ـ أنَا المُنذِرُ وَ عَلِىٌّ الهادِى وَ بِکَ یا عَلِىُّ یُهتَدَى المُهتَدُونَ.
من بیمدهنده هستم و علی هدایتگر، ای علی! به وسیلهی تو مردم هدایت میشوند.
۸ ـ عَلِىٌّ مِنِّى بِمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِن بَدَنِى.
المناقب للخوارزمی، ص 144، روایت 167.، الفردوس ح: 4174
علی برای من به منزلهی سر در بدنم است.
۹ ـ عَلِىٌّ فِى الجَنَّةِ کَالکَوکَبِ الصبحَة لاَهلِ الدُّنیا.
الفردوس لابن شیرویه، ح:4178 علی یزهر فی الجنه ککوکب الصبحه لاهل الدنیا
جایگاه علی علیه السلام در بهشت مانند ستاره صبح یعنی خورشید برای اهل دنیا است.
۱۰ ـ عَلِىٌّ باب مَن دَخَلَ مِنهُ کانَ مُؤمِناً وَ مَن خَرَجَ عَنهُ کانَ کافِراً.
کشف الغمة ؛ ج 1 , ص 572
علی دروازه است هر کس از راه آن وارد شود مؤمن و هر کس از آن خارج شود کافر است.
۱۱ ـ ذِکرُ عَلِىٍّ (ع) عِبادَةٌ.
الفردوس ح: 3151
یاد علی (ع) عبادت است.
۱۲ ـ النَّظَرُ اِلى وَجهِ عَلِىٍّ عِبادَةٌ.
کشف الیقین ؛ ج 1 , ص 449
نگاه کردن به صورت علی عبادت است.
۱۳ ـ لَو لَم یُخلَق عَلِىٌّ علیه السلام لَم یَکُن لِفاطِمَة کُفوٌ.
الرسالة العلویة ؛ ج 1 , ص 35
اگر علی علیه السلام آفریده نمیشد، هیچ همتایی برای فاطمه علیها السلام وجود نداشت.
۱۴ ـ لو اجتمع الناس على حب علىّ علیه السلام لما خلق اللّه النار ابداً.
الفردوس ح: 5135
اگر همهی مردم در حبّ علی علیه السلام به اتفاق نظر میرسیدند هرگز خدا آتش جهنم را نمیآفرید.
۱۵ ـ یُسأَلُ النّاسُ یَومَ القِیامَةِ عَنِ الاِقرارِ بِوِلایَةِ عَلِىٍّ.علیه السلام
ینابیع المودّه247:2
مردم در روز قیامت در مورد اعتراف به ولایت علی علیه السلام پرس و جو میشوند.
۱۶ ـ سَیَکُونُ مِن بَعدِى فِتنَةٌ فَاِذا کانَ ذلِکَ فَالزِمُوا عَلِیّاً علیه السلام فَاِنَّهُ الفارِقُ بَینَ الحَقِّ وَ الباطِلِ.
کشف الغمة ؛ ج 1 , ص 143
بعد از من یک فتنه و آزمایشی به وجود خواهد آمد، پس اگر چنین شد با علی علیه السلام همراه شوید؛ زیرا او جدا کنندهی حق از باطل است و فرق حق از باطل را میداند.
۱۷ ـ عَلِىٌّ علیه السلام مِنّى وَ أنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلِىُّ کُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ.
دعائم الإسلام ؛ ج 1 , ص 19
علی علیه السلام از من است و من از علی هستم، او ولی و سرپرست هر مرد و زن مؤمن است.
۱۸ ـ عَلِىٌّ علیه السلام وَ شِیعَتُهُ الفائِزُونَ یَومَ القِیامَةِ.
کشف الغمة ؛ ج 1 , ص 137، الفردوس ح: 3599
علی علیه السلام و پیروانش در روز قیامت رستگارند.
۱۹ ـ عَلِىٌّ خَیرُ البَشَرِ مَن اَبى فَقَد کَفَر.
المسترشد ؛ ج 1 , ص 275، نوادر الاثر بعلی خیر البشر لجعفر بن احمد القمی باربعین طریق
علی علیه السلام بهترین فرد است، هر کس از این امر خودداری کند کافر شده است.
۲۰ ـ مَثَلُ عَلِىٍّ علیه السلام فِى النّاسِ کَمَثَلِ قُل هُوَ اللّهُ اَحَد فِى القُرآنِ.
کشف الیقین ؛ ج 1 , ص 297
مَثَل علی علیه السلام در میان مردم مثل این است که بگویی: همانا خداوند در قرآن یگانه است.
۲۱ ـ لِکُلِّ نَبِىٍّ صاحِبُ سِرٍّ وَ صاحِبُ سِرِّى عَلِىُّ بنُ اَبِى طالِبٍ .علیه السلام
المناقب ؛ ج 2 , ص 222
هر پیامبری رازداری دارد و رازدار من علی بن ابی طالب علیه السلام است.
۲۲ ـ اَنَا مَدِینَةُ العِلمِ وَ عَلِىٌّ بابُها وَ مَن اَرادَ المَدِینَةَ فَلیَأتِها مِن بابِها.
اثبات الهداة ؛ ج 3 , ص 28
من شهر علم هستم و علی علیه السلام دروازهی آن شهر است، هر کس قصد ورود به شهر کند باید از دروازهی آن شهر وارد شود.
۲۳ ـ یا عَلِىّ اَنتَ یَعسُوبُ المُؤمِنِینَ وَ المالُ یَعسُوبُ الظالِمِینَ.
المناقب ؛ ج 2 , ص 315
ای علی! تو به منزلهی یعسوب و سرپرست مؤمنان هستی و حال آنکه مال دنیا به منزلهی یعسوب سرور ستمگران است.
۲۴ ـ اِنَّ اللهَ جَعَلَ ذُرِّیَّةَ کُلِّ نَبِىٍّ فِى صُلبِهِ وَجَعَلَ ذُرِّیَّتِى فِى صُلبِ عَلِىِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام
کشف الغمة ؛ ج 1 , ص 94
بیتردید خداوند دودمان هر پیامبر را در پشت کمرش قرار داده و دودمان و نسل من در صلب علی بن ابی طالب علیه السلام است.
۲۵ ـ قُسِّمَ الحِکمَةُ عَشَرَةُ اَجزاء فَاُعطِىَ عَلِىٌّ علیه السلام تِسعَةٌ وَ النّاسُ جُزءً واحِداً.
کشف الیقین ؛ ج 1 , ص 51
حکمت به ده بخش تقسیم شد؛ نُه بخش آن به علی علیه السلام داده شد و به دیگران یک بخش.
۲۶ ـ لِکُلِّ نَبِىٍّ وَصِىٌّ وَ وارِثٌ وَ أنَّ عَلِیّاً علیه السلام وَصِیِّى وَ وارِثِى.
کشف الغمة ؛ ج 1 , ص 114
هر پیامبر یک وصی و وارثی دارد و بیشک علی وصیّ و وارث من است.
۲۷ ـ أنَا وَ عَلِىٌّ هذا حُجَّةُ اللهِ عَلى خَلقِهِ.
کشف الغمة فی معرفة الأئمة، جلد1، صفحه 161 و..
من و همین علی حجت و دلیل خداوند برای مردم هستیم.
۲۸ ـ سُئِلَ النَّبِى: مَن عِندَهُ عِلمُ الکِتابِ؟ قالَ: اِنَّما ذلِکَ عَلِىٌّ.
تفسیر الثعلبی ، ج 5 ، ص 303
از پیامبر پرسیدند: چه کسی علم کتاب(قرآن) دارد؟ فرمود: آن فرد فقط علی است.
۲۹ ـ حُبُّ عَلِىٍّ یَأکُلُ الذُّنُوبَ کَما تأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.
المناقب ؛ ج 3 , ص 198
همانگونه که آتش هیزم را از بین میبرد، عشق به علی گناهان را از بین میبرد.
۳۰ ـ مَثَلُ اَهلِ بَیتِى کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَن رَکِبَها نَجى وَ مَن تَخَلَّفَ عَنها غَرَق.
نوادر الأخبار ؛ ج 1 , ص 122
مَثَل خاندان من مانند کشتی نوح است، هر کس بر آن کشتی سوار شود نجات مییابد و هر کس از آن عقب بماند غرق میشود.
۳۱ ـ مَثَلُ اَهلِ بَیتِى کَمَثَلِ بابِ حِطَّة، مَن دَخَلَ غُفِرَ لَهُ.
نوادر الأخبار ؛ ج 1 , ص 122
مَثَل اهل بیت من مانند دَرِ آمرزش است، هر کس وارد شود آمرزیده شود.
۳۲ ـ إنّا اَهلُ بَیتٍ اختارَ اللّهُ لَنَا الآخِرَةَ عَلَى الدُّنیا.
کشف الغمة ؛ ج 2 , ص 12
خداوند برای ما اهل بیت، آخرت را بر دنیا ترجیح داده است.
۳۳ ـ سَألتُ رَبِّى أن لایُدخِلَ أحَداً مِن أهلِ بَیتِى النّارَ فَاَعطانِیها.
صحیفه المحبه ح:36
از پروردگارم خواستم که هیچ یک از اهل بیت مرا وارد جهنم نکند، او نیز این نعمت را بر من ارزانی داشت.
۳۴ ـ اَللّهُمَّ اِنّ هؤلاءِ اَهلُ بَیتِى وَ لَحمَتِى، یُؤلِمُنِى ما یُؤلِمُهُم وَیَجرحُنِى ما یَجرحُهُم.
کمال الدین ؛ ج 1 , ص 274
خدایا! اینان اهل بیتم و از گوشت(خون) من هستند، هر چیزی که آنها را بیازارد مرا آزرده است و هر چیز به آنها آسیب رساند به من آسیب زده است.
۳۵ ـ حُبُّ آلِ مُحَمَّدٍ یَومَاً خَیرٌ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ .
کشف الغمة ؛ ج 1 , ص 53
محبّت یک روزه به خاندان حضرت محمد(ص) بهتر از عبادت سالانه است.
۳۶ ـ حُبُّ عُلِىٍّ بَراءَةٌ مِنَ النّارِ .
المناقب ؛ ج 3 , ص 200
دوستی علی براءة و دوری از آتش است.
۳۷ ـ مَن ماتَ فِى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ فَقَدْ ماتَ شَهِیداً وَ مَن ماتَ فِى بُغضِ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ مِیتَةَ جاهِلِیَّةٍ.
هر کس با عشق به خاندان حضرت محمد(ص) بمیرد، شهید از دنیا رفته است و هر کس با خشم بر آنها بمیرد، با نادانی مرده است.
۳۸ ـ اَللّهُمَّ لاتُمِتْنِى حَتّى تُرِیَنِى وَجهَ عَلِىّ(ع).
فضائل الصحابة احمد بن حنبل، ج 2، ص 609، المعجم الکبیر، ج 25، ص 68، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج 4، ص 87،
خدایا! مرا از دنیا نبر تا اینکه روی علی (ع) را به من نشان دهی.
۳۹ ـ مَن ذَکَرَ فَضِیلَةً مِن فَضائِلِ عَلِىّ(ع) مُقِرِّاً بِها غَفَرَ اللّهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَما تَأخَّر .
روضة الواعظین ؛ ج 1 , ص 114
هر کس یکی از فضایل و خوبیهای علی (ع) را با اقرار بر آن فضیلت یاد کند، خداوند همهی گناهان گذشته و آیندهی وی را بر وی ببخشد.
۴۰ ـ لِو أنِّ الرِّیاضَ أقلامٌ وَ البَحرَ مِدادٌ وَ الجِنَّ حُسّابٌ وَ الاِنسَ کُتّابٌ ما اَحصَوا فَضائِلَ عَلِىِّ بنِ اَبِی طالِبٍ (ع).
کنز الفوائد ؛ ج 1 , ص 280
اگر باغستانها قلم میشد و دریاها مداد و جوهر میگشت و جنّیان حسابگر میشدند و انسانها نویسنده میشدند نمیتوانستند فضایل علی بن ابی طالب را در شمار آورند.