چهل حدیث نماز
بسم الله الرحمن الرحیم
از آنجا که «نماز»، «امام عبادات» است ، «کلمه پیشوایان » نیز «پیشواى کلمات»، بر آن شدیم که سیماى نماز را در آیینه کلمات پیشوایان معصوم علیهم السلام ارائه نماییم .
با مراجعه به دهها مجلد از مجامع روایى از میان صدها سنت و روایت «چهل گوهر(*) درخشان» را برگزیده و به فارسى برگرداندیم
وَ اقِمِ الصَّلاةَ اِنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَرِ وَ لَذِکرُ اللهِ اَکبَر.
(عنکبوت، 45)
نماز را بپادار، که نماز انسان را از هر کار زشت و منکر باز می دارد و یاد خدا بزرگتر است.
احادیث
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
مَثَلُ الصَّلاةِ مَثَلُ عَمودِ الفُسطاطِ ؛ إذا ثَبَتَ العَمودُ نَفَعَتِ الأطنابُ و الأوتادُ و الغِشاءُ، و إذا انکَسَرَ العَمودُ لم یَنفَعْ طُنُبٌ و لا وَتِدٌ و لا غِشاءٌ.(1)
پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
نقش نماز، نظیر ستون خیمه است :
اگر ستون پا بر جا باشد، طنابها، میخها، و سراپرده نیز سودمند خواهند بود، و اگر ستون بشکند، طناب و میخ و پرده کارساز نخواهند بود.
عن جعفر عن ابیه علیهما السلام قال :
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
«لِکُلِّ شَیْءٍ وَجْهٌ وَ وَجْهُ دِینِکُمُ الصَّلَاةُ فَلَا یَشِینَنَّ أَحَدُکُمْ وَجْهَ دِینِهِ» ... (2)
امام صادق (علیه السلام ) از پدرشان امام باقر (علیه السلام ) نقل کرده اند که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
هر چیزى چهره اى دارد چهره دین شما نیز نماز است پس هرگز کسى از شما سیماى دینش را زشت ننمایاند...
النبى الکریم صلى الله علیه و آله :
بَیْنَ الإِیمَانِ و الْکُفْرِ تَرْکُ الصَّلاَةِ. (3)
پیامبر گرامى فرمود:
مرز میان ایمان و کفر ترک نماز است ...
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
جَعَلَ اللّهُ جَلَّ ثناؤهُ قُرَّةَ عَینِی فی الصَّلاةِ، وحَبَّبَ إلَیَّ الصَّـلاةَ کما حَبَّبَ إلى الجائعِ الطَّعامَ، وإلى الظَّمآنِ الماءَ، وإنّ الجائعَ إذا أکَلَ شَبِعَ، وإنَّ الظَمآنَ إذا شَرِبَ رَوِیَ، وأنا لا أشبَعُ مِن الصَّلاةِ . (4)
4 فروغ دیده پیامبر صلى الله علیه و آله :
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داد و نماز را بر من دوست داشتنى ساخت همانگونه که «طعام » را براى گرسنه و آب را براى تشنه گرسنه با خوردن سیر، و تشنه بانوشیدن سیراب مى گردد، اما من هرگز از نماز سیر نمى شوم .
عن على علیه السلام قال : قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
إِنَّ عَمُودَ الدِّینِ الصَّلَاةُ وَ هِیَ أَوَّلُ مَا یُنْظَرُ فِیهِ مِنْ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ فَإِنْ صَحَّتْ نُظِرَ فِی عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَصِحَّ لَمْ یُنْظَرْ فِی بَقِیَّةِ عَمَلِهِ. (5)
5 نخستین عملى که بررسى مى گردد
على (علیه السلام ) از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى کنند که فرمود:
ستون دین نماز است و از میان اعمال آدمیزاد (در رستاخیز) نماز نخستین عملى است که مورد رسیدگى قرار مى گیرد اگر صحیح بود، سایر اعمال نیز مورد توجه قرار خواهد، گرفت ، وگرنه باقى اعمال نیز مردود خواهد بود.
قال ابوالحسن الاول علیه السلام:
لَمّا حَضَرَتْ أبِى الوَفاةُ قالَ لِى :
یابُنَىَّ! إنَّه لا یُنالُ شَفاعَتَنا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاةِ (6)
امام هفتم (علیه السلام ) مى فرماید: پدرم در واپسین لحظه هاى حیات خود به من فرمود:
فرزندم !
هر کس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما دست نخواهد یافت .
عن ابى جعفر علیه السلام قال :
بَیْنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ جَالِسٌ فِی اَلْمَسْجِدِ إِذْ دَخَلَ رَجُلٌ فَقَامَ یُصَلِّی فَلَمْ یُتِمَّ رُکُوعَهُ وَ لاَ سُجُودَهُ فَقَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَقَرَ کَنَقْرِ اَلْغُرَابِ لَئِنْ مَاتَ هَذَا وَ هَکَذَا صَلاَتُهُ لَیَمُوتَنَّ عَلَى غَیْرِ دِینِی. (7)
امام باقر (علیه السلام ): نقل مى فرماید که .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند ناگهان مردى وارد شد و به نماز ایستاد اما رکوع و سجودش را شتابزده و ناتمام انجام مى داد رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: او مانند کلاغ منقار به زمین زد اگر او بمیرد و نمازش همین گونه باشد قطعا به غیر دین من مرده است .
عن الباقر علیه السلام:
لا تَقُمْ إلى الصَّلاةِ مُتَکاسِلاً و لا مُتَناعِسا و لا مُتَثاقِلاً ؛ فإنّها مِن خَلَلِ النِّفاقِ.(8)
امام باقر (علیه السلام ):
با حال هستى و خواب آلوده و کاهلانه نماز مگذار که اینها از روزنه هاى نفاق است ...
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
... لا صَلاةَ لِمَن لا یُتِمُّ رُکُوعَها وَ سُجُودَها.(9)
پیامبر صلى الله علیه و آله خدا فرمود:
... کسى که رکوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد نمازش پذیرفته نیست ...
قال النبى صلى الله علیه و آله :
و أمّا أسرَقُ النّاسِ فالَّذی یَسرِقُ مِن صَلاتِهِ ، فَصَلاتُهُ تُلَفُّ کَما یُلَفُّ الثَّوبُ الخَلَقُ فَیُضرَبُ بها وَجهُهُ ... (10)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
بدترین دزد ، کسى است که ، به خاطر شتاب زده گى - از نماز خود مى دزدد نماز چنین انسانى ، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده به صورت او پرتاب مى گردد.
على (علیه السلام )،:
مَن تَرَکَ الجُمعَةَ ثَلاثاً مُتَتابِعَةً لِغَیرِ عِلَّةٍ کَتِبَ مُنافِقاً... (11)
على (علیه السلام ) فرمود:
هر کس سه نوبت پیاپى نماز جمعه را - بدون عذر - ترک نماید، در زمره منافقان بشمار است ...
قال الصادق علیه السلام :
لا صَلاةَ لِمَن لا زَکاةَ لَهُ ... (12)
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
کسى که زکات مالیات اسلامى خود را نمى پردازد، نمازش پذیرفته نیست ...
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله:
مَنِ اغتابَ مُسلِماً أو مُسلِمَةً لَم یَقبَلِ الله ُ تَعالى صَلاتَهُ و لا صِیامَهُ أربَعینَ یَوماً و لَیلَةً، إلاّ أن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ (13)
پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله :
کسى که پشت سر مرد یا زن مسلمانى غیبت کند تا چهل روز نماز و روزه اش را، خدا قبول نمى کند، مگر آن که آن مسلمان از او درگذرد.
قال الصادق علیه السلام :
مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اَللَّهُ لَهُ صَلاَةً.(14)
14 نماز و احترام به پدر و مادر
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
کسى که به پدر و مادرش - که در حق او ستم کرده اند - به چشم کینه بنگرد، خدا هیچ نمازى را از او نمى پذیرد.
عن النبى الکریم صلى الله علیه و آله :
إِنَّ اَلرَّجُلَیْنِ مِنْ أُمَّتِی یَقُومَانِ فِی اَلصَّلاَةِ وَ رُکُوعُهُمَا وَ سُجُودُهُمَا وَاحِدٌ وَ إِنَّ مَا بَیْنَ صَلاَتَیْهِمَا مِثْلُ مَا بَیْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ(15)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله :
چه بسا دو نفر از امت من به نماز مى ایستند و رکوع و سجودشان - در ظاهر - یکسان است ، اما میان نماز آن دو، تفاوتى مانند فاصله زمین و آسمان است !
وَ رُوِیَ: أَنَّ فَتًى مِنَ اَلْأَنْصَارِ کَانَ یُصَلِّی اَلصَّلاَةَ مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ یَرْتَکِبُ اَلْفَوَاحِشَ فَوُصِفَ ذَلِکَ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ إِنَّ صَلاَتَهُ تَنْهَاهُ یَوْماً مَا فَلَمْ یَلبَثْ أنْ تابَ.(16)
روایت شده است که :
جوانى از انصار، با رسول خدا نماز مى خواند در عین حال - مرتکب گناه نیز مى شد، این موضوع به اطلاع حضرت رسید، ایشان فرمودند:
«نمازش روزى او را باز خواهد داشت »
چیزى نگذشت که جوان توبه کرد.
وَ رَوَى أَصْحَابُنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلاَتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْیَنْظُرْهَلْ مَنَعَتْهُ صَلاَتُهُ عَنِ اَلْفَحْشَاءِ وَاَلْمُنْکَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ.(17)
بزرگان شیعه از امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده اند که فرمود:
هر کس مى خواهد بداند: آیا نمازش قبول شده است یا نه ، باید ببیند آیا نمازش او را از، گناهان باز میدارد؟
به هر اندازه باز دارنده باشد به همان اندازه نماز او پذیرفته شده است .
اوحى الله الى داوود علیه السلام:
کَم مِن رَکعَةٍ طَویلَةٍ فِیها بِخَشیَةٍ قَد صَلاها صاحِبُها لا تُساوِى عِندِى فَتِیلاً حِینَ نَظَرتُ فِى قَلبِهِ فَوَجَدتُهُ: إن سَلَّمَ مِن الصَلاةِ وَ بَرَزَت لَه اِمرَاَةٌ وَ عَرضَتْ عَلیهِ نَفسَها، وإن عاملَهُ مُؤمِنٌ خانَهُ (18)
حق سبحانه به داوود علیه السلام مى فرمود:
چه بسیار رکعت هاى طولانى خاشعانه که نمازگزارى انجام داده باشد اما نزد من به اندازه فتیلى نیرزد وقتى من به قلب او نظر کرده مى بینم تا از سلام نماز فارغ شد، اگر زنى خود را به او عرضه نماید او را اجابت خواهد کرد و اگر مؤمنى با او معامله کند به او خیانت خواهد نمود.
عن علىِّ بن الحُسَینِ (علیهما السلام ):
فِى جَوابِ رَجُلٍ سَألهُ عَن حُدُودِ الصَّلاةِ ... وَ قالَ: وَما سَبَبُ قَبُولِها؟ قال علیه السلام: وَلایَتُنا و البَراءةُ مِن أعدائِنا.(19)
از امام سجاد (علیه السلام ) نقل شده است که در پاسخ کسى که پرسید:
«چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟»
فرمود: ولایت ما (اهل بیت (علیه السلام ) و برائت از دشمنان ما.
امیر المومنین علیه السلام :
صَلِّ الصَّلاةَ لِوَقتِها المُؤَقَّتِ لَها، ولا تُعَجِّل وَقتَها لِفَراغٍ، ولا تُؤَخِّرها عَن وَقتِها لِاشتِغالٍ، واعلَم أنَّ کُلَّ شَیءٍ مِن عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلاتِکَ (20)
امیر المومنین (علیه السلام )
نماز را در وقت تعیین شده آن به جاى آور، به خاطر فراغت شتاب مکن ! و به بهانه کار و مشغله ، به تاخیر میانداز! بدان که همه اعمال تو بسته به «نماز» تست .
عن على (علیه السلام ) قال :
انَّ الانسانَ اِذا کانَ فِى الصَّلاةِ فَاِنَّ جَسَدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ کُلَّ شَیئٍ حَولَهُ یُسَبِّحُ (21)
على (علیه السلام ) فرمود:
هنگامى که انسان در حال نماز است ، اندام و جامه او و همه آنچه در پیرامون اوست تسبیح مى گویند.
عن النبى الکریم صلى الله علیه وآله :
الخُشُوعُ زِینَةُ الصَّلاةِ (22)
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:
خشوع آرایه و زیبایى نماز است .
رَأَى النَّبِى صلَّى الله علیه وآله رَجُلاً یَعبَثُ بِلِحیَتِهِ فِى صَلاتِهِ فَقالَ صَلَّى الله علیه وآله: أمّا إنَّهُ لَو خَشعَ قَلبُهُ لَخَشَعَت جَوارِحُهُ.(23)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله دیدند مردى در حال نماز با ریش خود بازى مى کند فرمودند:
اگر قلب او خشوع مى داشت ، قطعا همه اعضایش نیز خاشع مى بود.
و کان على علیه السلام اذا حضر وقت الصلاة
یَتَمَلمَلُ و یَتَزَلزَلُ فَیُقالُ لَهُ ما لَکَ یا امیر المومنین ؟!
فَیَقُولُ علیه السلام: جاءَ وَقتُ أمانَةٍ عَرَضَهَا اللهُ عَلَى السَّماواتِ وَ الأرضِ وَ الجِبالِ فَأبَینَ أن یَحمِلنَها وَ َشفَقنَ مِنهُ.(24)
هنگامى که وقت نماز فرا مى رسید
امیر المومنین (علیه السلام ) مضطرب شده اندام شریفش به لرزه مى افتاد، به آن حضرت گفته مى شد، شما را چه شده است که چنین منقلب هستید؟ حضرت مى فرمود: وقت امانتى فرا رسیده است که آسمان ها و زمین و کوهها آن را بر نتافتند و زیر بار آن نرفتند.
وَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهم السلام:
إِذَا تَوَضَّأَ تَغَیَّرَ لَوْنُهُ وَ ارْتَعَدَتْ مَفَاصِلُهُ فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ: حَقٌّ لِمَنْ وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ ذِی العَرشِ أَنْ یَصْفَرَّ لَوْنُهُ وَ یَرْتَعِدَ مَفَاصِلُهُ .(25)
25 خشوع امام حسن (علیه السلام )
امام حسن (علیه السلام ) هنگامى که وضو مى ساختند - آماده نماز مى شدند - رنگشان دگرگون مى شد و بندبند وجودشان مى لرزید از آن حضرت از علت این حال - سوال مى شد مى فرمودند: سزاوار است کسى که در پیشگاه خداوند عرش مى ایستد رنگش پریده ، بندبند اعضایش بلرزد.
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
صَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ تَرَى أنَّکَ لا تُصَلِّى بَعدَها صَلاةً أبَداً... (26)
رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
آنچنان نماز بگذار که گویى آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازى نخواهى خواند...
قال النبى صلى الله علیه و آله :
إذا قامَ العَبدُ إلَى الصَّلاةِ فَکانَ هَواهُ و قَلبُهُ إلَى اللهِ تَعالى انصَرَفَ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ.(27)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
آنگاه که بنده خدا به نماز مى ایستد و همه توجهش به سوى الله باشد در حالى نمازش پایان میابد که مانند روز تولدش پاک است .
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
أطوَلُکُم قُنُوتاً فِى دارِالدُّنیا أطوَلُکُم راحَةً یَومَ القِیامَةِ فِى المَوقِفِ.(28)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
هر آن کس که در این دنیا قنوتش طولانى تر باشد در قیامت هنگام حساب آسایشش بیشتر خواهد بود.
قال امیر المؤ منین (علیه السلام ):
لَو یَعلَمُ المُصَلِّى ما یَغشاهُ مِن جَلالِ اللهِ، ما سَرَّهُ أن یَرفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُجُودِ (29)
امیر المؤ منین (علیه السلام ) فرمود:
اگر نمازگزار بداند چه اندازه مشمول جلال الهى است هرگز راضى نمى شود که سر از سجده بردارد.
النبى الکریم صلى الله علیه و آله :
رَکعَتانِ مُقتَصِدَتانِ فِى تَفَکُّرٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ وَ القَلبُ لاهٍ (30)
پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله فرمود:
دو رکعت متعارف همراه با تفکر و حضور قلب ارزشمندتر از یک شب زنده دارى با دل سرگردان و بدون توجه است .
عن الصادق علیه السلام :
مَن صَلّى رَکعَتَینِ یَعلَمُ ما یَقُولُ فِیهمَا، انصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ اللهِ لَهُ ذَنبٌ (31)
امام صادق (علیه السلام ):
هر کس آگاهانه و با توجه به مفاهیم، دو رکعت نماز بخواند، در حالى نمازش را به پایان میبرد که میان او و خدایش هیچ گناهى نمانده است .
قال النبى صلى الله علیه و آله :
ما دُمتَ فِى الصَّلاةِ فَاِنَّکَ تَقرَعُ بابَ المَلِکِ الجَبّارِ وَ مَن یُکثِرُ قَرعَ بابَ المَلِکِ یُفتَحُ لَهُ (32)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
هنگامى که در نماز هستى در خانه پادشاه مقتدر را مى کوبى و هر آن کس در را بسیار بکوبد در به رویش گشوده خواهد شد.
عن النبى الکریم صلى الله علیه و آله :
إنَّ العَبدَ إذا تَخَلّى بِسَیِّدِهِ فی جَوفِ اللَّیلِ المُظلِمِ و ناجاهُ، أثبَتَ اللّه ُ النورَ فی قَلبِهِ . فَإِذَا قَالَ: یَا رَبِّ یَا رَبِّ، نَادَاهُ الْجَلِیلُ جَلِّ جَلَالُهُ: لَبِّیْکَ عَبْدِی، سَلْنِی اُعْطِکَ، وَ تَوَکَّلْ عَلَیَّ أَکْفِکَ ... (33)
از نبى اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است :
هنگامى که بنده اى با خداوندش در نیمه شب تیره خلوت کرده با او مناجات میکند خدا قلب او را نورانى خواهد ساخت . و وقتى میگوید: یا رب یا رب رب جلیل مى فرماید: بنده ى من لبیک ، از من طلب کن تا اعطا کنم و به من توکل کن تا تو را بى نیاز سازم .
قال النبى صلى الله علیه و آله :
مَا اتَّخَذَ اللهُ اِبراهِیمَ خَلِیلاً اِلّا لإطعامِ الطَعامِ وَ صَلاتِهِ بِاللَیلِ وَ الناسُ نِیامٌ (34)
34 نتیجه نماز شب ابراهیم (علیه السلام )
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
خدا «ابراهیم » را به مقام خلیلى خود بر نگزید، مگر به خاطر دو چیز: 1- سخاوتمندانه مردم را اطعام مى کرد
2- و شب هنگام که مردم در خواب بودند نماز مى خواند.
قال الباقر (علیه السلام ):
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ، إِنِّی قَدْ حُرِمْتُ اَلصَّلاَةَ بِاللَّیْلِ، قَالَ فَقَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَم:ُ أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیَّدَتْکَ ذُنُوبُکَ . (35)
امام باقر (علیه السلام ) روایت کرد:
مردى به ساحت امیر المؤ منین (علیه السلام ) آمد و عرض کرد:
«من از نماز شب ، محروم شده ام »
حضرت فرمود:
«گناهانت تو را به زنجیر کشیده اند.»
عن ابى عبدالله (علیه السلام ):
مَن صَلّى مَعَهُم فِى الصَفِّ الأوَّلِ کانَ کَمَن صَلَّى خَلفَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِى الصَفِّ الاَوَّلِ (36)
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
هر کس به خاطر حفظ وحدت در صف نخست نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت نماید مانند آن است که در صف اول پشت سر رسول خدا صلى الله علیه و آله نماز خوانده باشد.
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
لا صَلاةَ لِمَن لَم یُصَلِّ فِى المَسجِدِ مَعَ المُسلِمِینَ اِلّا مِن عِلَّةٍ (37)
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
کسى که بدون عذر در جماعت مسلمانها در مسجد شرکت نجوید، نمازش پذیرفته نیست .
قال النبى صلى الله علیه و آله :
مَثَلُ الصّلواتِ الخَمسِ کمَثَلِ نَهرِ جارٍ عَذبٍ على بابِ أحَدِکُم یَغتَسِلُ فیهِ کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ ، فما یُبْقی ذلکَ مِنَ الدَنَسِ (38)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
نمازهاى پنج گانه به نهر جارى گوارایى مى مانند که بر در خانه هایتان روان است و هر روز پنج بار خود را در زلال آن شستشو دهید هرگز - دیگر- هیچ پلیدى باقى نمى ماند.
قال رسول الله صلى الله علیه و آله :
اِذا دَخَلتَ المَسجِدَ فَصَلِ رَکعَتَینِ قَبلَ اَن تَجلِسَ (39)
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
هرگاه داخل مسجد شدى پیش از آنکه بنشینى دو رکعت نماز بخوان .
قال النبى الکریم صلى الله علیه و آله :
اِنِّى لاَکُونُ فِى الصَلاةِ فَأسمَعُ بُکاءَ الصَبِىِّ فَاُخَفِّفُ مَخافَةَ اَن اَشُقَّ عَلى اُمِّهِ (40)
نبى اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:
من گاهى در حال نماز که هستم ، صداى گریه کودکى را مى شنوم ، نماز را سبک و کوتاه مى کنم چرا که مى ترسم مادرش را که دلگران فرزند خویش است به رنج افکنم .