١ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
صلاةُ الرَّجُلِ فِی جماعةٍ صَلاةً واحِدةً خَیرٌ مِن صَلاتِهِ فِی بَیتهِ اَربعِینَ سَنَةً!
یک نماز جماعت خواندن برای مرد از چهل سال نماز خواندن او در خانة خود بهتر و بالاتر است! (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٧)
٢ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
مَن حَافَظَ عَلَی الـجَمَاعَة حَیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرَةِ السّابِقِین.
کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند (فردا) مانند برق جهنده و درخشان در نخستین گروه پیشتازان، از پل صراط خواهد گذشت. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٧)
٣ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
مَن مَشی اِلی مَسجِدٍ یَطلُبُ فیهِ الجَماعَةَ کانَ لَهُ بِکُلِّ خُطوَةٍ سَبعونَ اَلفِ حَسَنةٍ و یُرفَعُ لَهُ مِن الدَّرَجاتِ مِثلُ ذلِکَ.
هر کس برای شرکت در نماز جماعت به سوی مسجد گام بردارد، برای هر قدمی هفتاد هزار حسنه برایش نوشته میشود و در بهشت به همان اندازه، درجة رفعت و منزلت خواهد داشت. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٦)
٤ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَةِ حِیثُمَا کَانَ ... کانَ لَهُ بِکُلّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِیدٍ؛
کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند برای هر یک شبانهروزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (لئالی الاخبار، ج ٤، ص ١٩٧)
٥ـ «مولی امیر المؤمنین علیه السلام»:
تعاهدوا الصَّلواتِ الخَمسَ فی الجماعاتِ و لاتَعجِزوا عَنها.
با شرکت در نمازهای پنجگانه در جماعتها خود را ملزم کنید و در این کار سُستی و سهلانگاری به خرج ندهید. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٦)
٦ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
مَن اَدرَکَ الصلاةَ اَربعینَ یَوماً فی الجماعة کُتِبَ له بَراءَةٌ مِنَ النِّفاقِ و بَراءةٌ مِنَالنّارِ.
کسی که چهل روز نمازهای خود را به جماعت بخواند برای او رهائی از نفاق و رهائی از آتش دوزخ ثبت خواهد شد. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٨)
٧ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
مَن صَلّیالمَغرِبَ والعِشاءَ الآخِرَة و صلاةَ الغداةِ فی الـمسجِدِ فی جماعةِ فَکأَنما أَحیَی اللّیلَ کُلَّه.
کسی که نماز مغرب و عشا و نماز صبح خود را در مسجد به جماعت بخواند گویا تمام شب را به عبادت اِحیا نموده است. (وسائل، ج ٥، ص ٣٧٨)
٨ـ «مولی امیر المؤمنین علیه السلام»:
لَأَنْ اُصِلِّیَ العِشاءَ وَ الفَجرَ فی جماعةٍ أَحَبُّ اِلَیَّ مِن أَنْ اُحیی ما بَینَهُما.
من چنانچه نماز عشا و نماز صبح خود را به جماعت بخوانم در نزد من محبوبتر از آن است که فاصلة میان آن دو را تا صبح شب زندهداری نمایم. (و عبادت کنم). (مستدرک، ج ٦، ص ٤٥٣)
٩ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
مَن صَلَّی الصّلوةَ فی جماعةٍ فَظُنُّوا به کُلَّ خَیرٍ و اقبَلوا شَهادَتَه.
کسی که نمازهای پنجگانة خود را به جماعت میخواند شما نسبت به او از هر جهت حسنظن داشته باشید (و محل وثوق خود بدانید) و گواهی او را در شهادت دادن بپذیرید. (بحار، ج ٨٨، ص ١٦)
١٠ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
مَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَی إِلَیالْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ القیامةِ ثُمَّ یُؤمَرُ بِهِ اِلَی الجَنّةِ.
هر مؤمنی که به سوی نماز جماعت گام بردارد خداوند هول و هراسهای روز قیامت را بر او آسان میکند سپس بفرموده روانة بهشت میگردد. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٦)
١١ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
اِنَّ الله یَستَحی مِن عَبدهِ اِذا صلّی فی جماعَةٍ ثُمَّ سَأَلَ حاجَتَهُ أَن یَنصَرِفَ حتّی یقضیَها.
خداوند از بندهاش که نماز خود را به جماعت خوانده، بعد حاجتش را از او بخواهد شرم دارد، و تا از جماعت بیرون نرفته حاجتش را برآورده میفرماید. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٧)
١7ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
مَن اَتَی الجَماعَةَ ایماناً وَاحتِساباً إستَأْنفالعَملَ.
کسی که از روی ایمان و برای رضای خدا در نماز جماعت شرکت کند گناهانش پاک میشود.(ثوابالاعمال، ص ٨٧)
١٣ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
فَضلُ صَلاةِ الرّجُلِ فی جماعةٍ عَلی صلاةِ الرّجُلِ وَحدَهُ خمسٌ و عشرونَ دَرجةً فی الجَنّةِ.
فضیلت نماز جماعت نسبت به نماز فرادی بیست و پنج درجه در بهشت بر آن برتری دارد. (مستدرک، ج ٦، ص ٤٤٣)
١٤ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
مَن تَرَکَ الجماعةَ رَغبةً عنها و عَن جماعةٍ الَمُسلِمین مِن غَیرِعلَّةٍ فَلا صَلاةَ لَهُ!
کسی که به نماز جماعت بیاعتنا باشد و بدون علت در آن شرکت نمیکند او (در حقیقت) نماز نخوانده است! (نمازش فاقد فضیلت و کمال است) (بحار، ج ٨٨، ص ١٢)
١٥ـ «امام موسیبنجعفر علیه السلام»:
اِنَّ الصَّلاةَ فی الصَّفِّ الأَوَّلِ کَالجهادِ فی سَبیلِ الله عزّوجَل.
نماز خواندن در صف اول جماعت، همانند جهاد در راه خدای متعال است. (وسائل، ج ٥، ص ٣٨٧)
١٦ـ «امام رضا علیه السلام»:
اَفضَلُ الصُّفوفِ اَوَّلُها وَ اَفضَلُ اَوّلِها ما دَنا مِنَ الاِمام.
فضیلت صف اول جماعت از صفهای دیگر بیشتر است و هر چه در آن به امام نزدیکتر باشد فضیلت آن نیز بیشتر خواهد بود. (وسائل، ج ٥، ص ٣٨٧)
١٧ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
فَضلُ مَیامِنِ الصُّفوفِ علی مَیاسِرِها کَفَضلِ الجَماعَةِ علی صلاةِ الفَرد.
برتری طرف راست صفهای جماعت بر طرف چپ آن همانند برتری نماز جماعت بر نماز فرادی است. (وسائل، ج ٥، ص ٣٨٧)
١٨ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
فَضْلُ الصّفِّ الأوّلِ عَلَی الثانی کَفَضلی علی اُمَّتی.
فضیلت صف اول جماعت بر صف دوم مانند فضلیت من بر أمت من است. (مستدرک، ج ٦، ص ٤٦١)
١٩ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
إذا صَلَّیتَ وَحدَکَ فَأَطِلِ الصَّلاةَ فَإِنَّهَا العِبادَةُ وَ اِذا صَلَّیتَ بِقَومٍ فَخفِّفْ وَصَلِّ بِصلوةِ أًضعَفِهِم.
وقتی تنها نماز میخوانی نمازت را طولانی کن که عبادت همین است، ولی زمانیکه در جماعت برای مردم امامت میکنی نماز را سبک بخوان و حال أضعف نمازگراران را مراعات نما. (مستدرک، ج ٦، ص ٥٠٣)
٢٠ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
مَن اَمَّ النّاسَ فَلْیُخَفِّفْ فأنَّ فیهِمُ الکبیرَ و الصغیرَ و المَریض.
کسی که جماعتی را امامت میکند نماز را سبک بخواند زیرا در میان آنها افراد مسنّ و خردسال و مریض (و دیگر افراد معذور) وجود دارد. (مستدرک، ج ٦، ص ٥٠٢)
٢١ـ «امام رضا علیه السلام»:
لایجوزُ أَن یُصَلَّی التَّطَوُّعُ فی جماعةٍ لأنَّ ذلِکَ بِدعَةٌ و ضَلالةٌ و کُلُّ ضلالَةٍ فیالنّار.
نماز مستحبی را به جماعت خواندن جایز نیست و این عمل بدعت است و ضلالت، و جایگاه ضلالت آتش جهنم است. (خصال، ج ٢، ص ١٥٢)
٢٢ـ «پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم)»:
لا زالَ جَبرائیلُ یوصینی بِالصَّلوةِ فِی الجَماعةِ حتّی ظَننتُ أَنَّهُ لایَقبَلُ اللهُ صلوةً إلاّ فی جماعةٍ.
جبرائیل آنقدر دربارة نماز جماعت به من سفارش کرده است که گمان بردم خداوند هیچ نمازی را جز با جماعت قبول نمیکند. (مواعظ عددیّه، ص ١٩٦)
٢٣ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن أَحَبَّ الجَماعَةَ أَحَبَّهُ اللهُ و الملائکةُ أجمعون.
کسی که دوستدار و محبّ جماعت باشد خدا و تمامی فرشتگان نیز دوستدار او خواهند بود. (بحار، ج ٨٨، ص ١٥)
٢٤ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن صلَّی الخَمسَ فی الجَماعةِ وَ حافَظَ عَلَی الجُمُعةِ فَقَدِ اکْتالَ الأَجرَ بِالمِکیالِ الأَوفی.
کسی که نمازهای پنجگانة خود را به جماعت بخواند و همواره در نماز جمعه شرکت میکند اجر و پاداش خود را تا به سر حد کمال رسانیده است. (جامع احادیثالشیعه، ج ٦، ص ٣٨٦)
٢٥ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
مَن صَلَّی خَلفَ عالِمٍ فَکَأَنّما صَلّی خَلْفَ رَسولِ الله صلّی الله علیه و آله و سلم.
کسی که در نماز جماعت به عالِم اقتدا کند گویا به رسولالله صلیالله علیه و آله اقتدا کرده است. (لئالیالاخبار، ج ٤، ص ١٩٥)
٢٦ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
الصَلاةُ خَلْفَ العالِم بِألفِ رَکعةٍ.
یک نماز جماعت با عالِم خواندن با هزار رکعت برابری میکند. (بحار، ج ٨٨، ص ٥)
٢٧ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
مَن رَغِب عَن جَماعةِ المُسلِمینَ سَقَطتْ عَدالَتُهُ وَ وَجَب هِجرانُه.
کسی که از شرکت در نماز جماعت مسلمانان خودداری میکند از عدالت ساقط شده و مسلمانان باید از او فاصله بگیرند. (بحار، ج ٨٨، ص ٣٧)
٢٨ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
علیکَ بِالجُمُعةِ فَإنَّها حَجُّ المساکین.
خود را به نماز جمعه ملزم کن (و بدان) که این حج فقرا و مستمندان است. (جامع احادیث الشیعه، ج ٦، ص ٤١٢)
٢٩ـ «مولی امیر المؤمنین علیه السلام»:
اَلاِتیانُ اِلَی الجُمُعةِ زیارةٌ وَ جمالٌ.
حضور در نماز جمعه هم دیدار و زیارت مؤمنان و هم شکوه و جمال اسلام است. (جامع احادیثالشیعه، ج ٦، ص ٤١٤)
٣٠ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
ما مِن قَدَمٍ سَعَت الَی الجُمُعةِ اِلاّ حَرّم اللهُ جَسَدَهُ عَلَی النّار.
هر کس که به سوی نماز جمعه قدم بردارد خداوند بدن او را بر آتش دوزخ حرام خواهد کرد. (وسائل، ج ٥، ص ٣)
٣١ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
یَدخُلُ المُؤمنُونَ اِلَی الجَنّةِ عَلی قَدْرِ سَبقِهم اِلَی الجُمُعةِ.
مؤمنان در روز قیامت به همان میزان که (در دنیا) به سوی نماز جمعه بر یکدیگر سبقت میگرفتند به همان ترتیب (فردا) وارد بهشت خواهند شد. (جامع احادیث الشیعه، ج ٦، ص ٤٠٨)
٣٢ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ما مِن مُؤمنٍ مَشَی بِقَدمَیهِ اِلَی الجُمُعةِ اِلاّ خَفَّفَ اللهُ عَلَیه اَهوالَ یَومِ القِیامَة.
هر مؤمنی که با قدمهای خود به سوی نمازجمعه گام بردارد خداوند هول و هراسهای روز قیامت را بر او آسان خواهد نمود. (جامع احادیثالشیعه، ج ٦، ص ٤١٨)
٣٣ـ «امام جعفر صادق علیه السلام»:
مَن اَتی الجُمُعةَ ایماناً وَ احتِساباً اَستأنَفَ العَمَل.
کسی که از روی ایمان و برای رضای خدا در نماز جمعه شرکت میکند دیگر گناهی بر او باقی نخواهد ماند. (وسائل، ج ٥، ص ٤)
٣٤ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ثَلاثٌ لَو تَعْلَمُ اُمَّتی ما لَهُم فیها لَضَربواْ عَلَیْها بِالسَّهامِ: الأذانُ والغُدُوُّ إلی الجُمُعةِ والصَّفُّ الأوَّلُ.
سه چیز است اگر امت من ثواب و قدر آن را میدانستند برای دسترسی به آن از یکدیگر سبقت میگرفتند: اذان گفتن، در نماز جمعه پیشگام بودن و در نماز جماعت در صف اوّل جا گرفتن. (بحار، ج ٨٩، ص ١٩٧)
٣٥ـ «امام موسی بن جعفر علیه السلام»:
مَنِ استأْجَرَ اَجیراً فلا یَحبِسُهُ عَنِ الجُمُعةِ فَیَشتَرِکانِ فی الأَجر.
کسی که کارگری میگیرد او را از شرکت در نماز جمعه باز ندارد تا در اجر و ثواب، هر دو با هم شریک باشند (بحار، ج ٨٩، ص ١٩٧)
٣٦ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَنْ تَوَضَّأَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَحْسَنَ الوُضُوءَ ثُمَّ أَتیالجُمُعَةَ فَاسْتَمَعَ وَ أَنْصتَ غُفِرَ لَهُ بَیْنَ الجُمُعَةِ اِلی الجُمُعَةِ و زِیَادةُ ثَلاثَةِ اَیَّامٍ.
کسی که در روز جمعه وضوی نیکو بگیرد و در نماز جمعه شرکت کند، و هنگام خطبهها سخن نگوید و گوش فرا بدهد گناهان میان دو جمعة او با سه روز اضافه، آمرزیده میگردد. (بحار، ج ٨٩، ص ٢١٢)
٣٧ـ «امام موسی کاظم علیه السلام»:
کَیفَ بِکُم إذا تَهَیَّأ أحدُکُم لِلجُمُعةِ کما یَتَهیَّأُ الیَهودُ عَشِیَّةَ الجُمُعةِ لِسَبْتِهِم؟
چرا هر یک از شما خود را (از روز قبل) برای نماز جمعه آماده نمیکند. همانگونه که یهودیان غروب جمعه، خود را برای مراسم شنبه آماده مینمایند؟ (بحار، ج ٨٩، ص ١٩٧)
٣٨ـ «مولی امیر المؤمنین علیه السلام»:
لا تُسافِرْ فی یَومِ الجُمُعةِ حَتّی تَشهَدَ الصّلاةَ، الاّ فاصلاً فی سبیلِ اللهِ أو فی أمرٍ تُعذَرُ بِه.
در روز جمعه تا در نماز جمعه شرکت نکردی مسافرت نکن مگر سفرت برای جهاد در راه خدا باشد و یا از جهتی معذور بوده باشی. (جامع احادیثالشیعه، ج ٦، ص ٤٢٤)
٣٩ـ «امام هادی علیه السلام»:
یُکْرَهُ السَّفَرُ وَ السَّعْیُ فِی الْحَوَائِجِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ بُکْرَةً مِنْ أَجْلِ الصَّلَاةِ فَأَمَّا بَعْدَ الصَّلَاةِ فَجَائِزٌ یُتَبَرَّکُ بِهِ.
پیش از ظهر جمعه به پاس نماز جمعه مسافرت کردن و یا به دنبال کارهای دیگر رفتن کراهت دارد ولی بعد از نماز بلامانع است و باعث برکت هم میشود. (جامع احادیثالشیعه، ج ٦، ص ٤٢٣)
٤٠ـ «امام محمد باقر علیه السلام»:
أیُّما مُسافِرٍ صَلَّی الجُمُعَةَ رَغْبَةً فیها و حُبّاً لَها أعْطاهُ اللهُ عزَّوجَّل أَجْرَ مِأَةِ جُمُعَةٍ لِلمُقیمِ
هر مسافری که از روی عشق و علاقه به نماز جمعه در آن شرکت کند خداوند متعال اجر و پاداش صد نماز جمعة غیر مسافر را به او عطا میفرماید. (با توجه به اینکه نماز جمعه بر مسافر واجب نیست). (ثوابالاعمال، ص ٨٧)