چهل حدیث حلال و حرام
شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۳۳ ب.ظ
فصل اوّل: جایگاه مال و ثروت
خطر مال وثروت

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: دینار و درهم، کسانى راکه پیش از شما بودند، نابودکرد و آن دو شما را هم به نابودى مى کشند.
گـوسالـه این امت

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر امّتى گوساله اى دارد (که او را منحرف مى کند) وگوساله این امّت (امّت پیامبراکرم) دینار و درهم است. یعنى همانطور که گوساله بنى اسرائیل پیروان حضرت موسى علیه السلام را گمراه کرد و آنان گوساله پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امّت پیامبر صلی الله علیه و آله مى گردد.
(امروز شاهدیم که طبق پیشگویى پیامبر صلی الله علیه و آله خیلى ازپیروان آن حضرت حتى بعضى از به ظاهر خوبان این امّت چنین شده اند).
پیامد مال دوستى

حضرت امام على علیه السلام فرمود: مالدوستى عاقبت انسان را تباه مى کند و آرزوها را گسترده و طولانى مى کند.
محـبوب خدا ومال و ثروت

حضرت امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: وقتى خداوند بنده اى را دوست بدارد، مال وثروت را پیش او منفور وناپسند جلوه مى دهد وآرزوهاى اورا کوتاه مى کند وچون خداوند بدى بنده اى را اراده کند، مال وثروت را محبوب او قرارمى دهد وآرزوهایش را گسترش مى دهد. خداوند متعال بدى هیچیک از بندگان خود را نمى خواهد مگر اینکه خود بنده اعمالى را انجام دهد که مورد خشم پروردگار خود قرار گیرد که دراین صورت خداهم اورا رها مى سازد وبه خودش وا مى گذارد.
زیان زیادى ثروت

امام علىّ بن ابى طالب علیه السلام فرمود: زیادى ثروت قلبها را تباه مى سازد وگناهان را پدید مى آورد.
مال و ثروت امـانت الهى

امام صادق علیه السلام فرمود: ثروت از آنِ خداست و او آن را نزد بندگان خود امانت گذاشته و دستور داده است که از آن درحدّ متعارف بخورند وبیاشامند ولباس تهیه کنند و ازداوج کنند وبراى سوارى از آن استفاده کنند وبقیه آن را به مؤمنان نیازمند یارى دهند، بنابراین کسى که در هرقسمت از آن حدّ معمول تجاوز کند وبیشتر مصرف کند ـ مرتکب گناه شده است وآنچه زیادى خورده یا آشامیده یا پوشیده یا در امر ازدواج و سوارى صرف کرده است، حرام است.
یار شیطان

امام صادق علیه السلام فرمود: ابلیس ملعون مى گوید: در مورد بنى آدم، هرچه مرا خسته و ناتوان کند، یکى از این سه چیز مرا نسبت به آدمیزاد ناتوان نمى کند (یعنى در مورد فریب آنان موفق مى شوم): به دست آوردن مال از راه غیر حلال،جلوگیرى کردن او از پرداخت واجب مالى،یا مصرف کردن آن در راه ناروا و حرام.
مراقبت از دارایى

امام صادق علیه السلام فرمود: دعاى چهار نفر مستجاب نمى شود:
۱ ـ کسى که در خانه بنشیند و بگوید: خدایا روزى مرا برسان که خداوند به او مى گوید: آیا دستور ندادم که پى روزى بروى و تلاش کنى؟
۲ ـ مردى که مغلوب زنش شده است، که خداوند مى گوید: آیا اختیار او را به دستِ تو واگذار نکردم؟
۳ ـ فردى که داراى مال و ثروت باشد و آن را تباه کند و گوید: خدایا روزیم را برسان که خداوند مى فرماید: آیا دستور ندادم که میانه رو باش و اسراف نکن سپس این آیه را خواند که: بندگان خدا کسانى هستند که هنگام انفاق اسراف نمى کنند و بخل هم نمى ورزند بلکه میان این دو راه میانه را مى گیرند.
۴ ـ مردى که پول داشته و آن را قرض داده بدون آنکه سندى بگیرد خداوند مى فرماید، مگر تو را دستور ندادم که شاهد بگیرى؟
۱ ـ کسى که در خانه بنشیند و بگوید: خدایا روزى مرا برسان که خداوند به او مى گوید: آیا دستور ندادم که پى روزى بروى و تلاش کنى؟
۲ ـ مردى که مغلوب زنش شده است، که خداوند مى گوید: آیا اختیار او را به دستِ تو واگذار نکردم؟
۳ ـ فردى که داراى مال و ثروت باشد و آن را تباه کند و گوید: خدایا روزیم را برسان که خداوند مى فرماید: آیا دستور ندادم که میانه رو باش و اسراف نکن سپس این آیه را خواند که: بندگان خدا کسانى هستند که هنگام انفاق اسراف نمى کنند و بخل هم نمى ورزند بلکه میان این دو راه میانه را مى گیرند.
۴ ـ مردى که پول داشته و آن را قرض داده بدون آنکه سندى بگیرد خداوند مى فرماید، مگر تو را دستور ندادم که شاهد بگیرى؟
فصل دوم: کسب مال حلال
بهترین عبادت

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عبادت هفتاد بخش است وبهترین بخش آن طلب حلال.
وظیفه حلال طلبى

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: پى مال حلال رفتن، برهر مرد وزن مسلمان واجب است.
انسان بى خیر

راوى گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که مى فرمود: هیچ خیرى نیست در کسى که دوست ندارد مال حلال جمع کند تا آبروى خود را با آن حفظ کند وقرض خود را با آن ادا کند. (چنین کسى انسان بى خیر است).
تـلاش بـراى خود وخانواده

موسى بن بکر گوید: امام هفتم علیه السلام فرمود: کسى که در پى روزى حلال براى خود وخانواده اش باشد، همانند کسى است که در راه خدا جهاد کند.
آفرین بر کسب حلال

امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: آفرین به کسى که پیش خود فروتن وکسب او پاکیزه (وحلال) باشد.
سختى کسب مال حلال

محمد بن هارون گوید: به امام هادى علیه السلام عرض کردم: از پدران شما براى ما نقل شده که زمانى بر مردم مى آید که هیچ چیز کمیاب تر از برادرى مونس و همدم یا کسب درهمى از راه حلال نباشد. امام علیه السلامدر جوابم فرمود: انسان کمیاب، موجود است ولى تو در زمانى هستى که هیچ چیز سخت تر از به دست آورد مال حلال و برادر دینى نیست.
طلب حلال

رسول گرامى اسلام فرمود: کسى که بعد از تلاش در طلب حلال بیتوته و استراحت کند، او آمرزیده شب را به صبح مى آورد.
تلاش براى زندگى

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: تلاش دربدست آوردن روزى حلال را رها نساز، زیرا که آن کمک به دیندارى توست و همیشه مرکب خود را ببند و به خدا توکّل کن (با توکّل زانوى اشتر ببند).
همّ و غم زندگى

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: وضعیتى براى فردى از شما پیش مى آید که خطاى او نوشته نمى شود و این بخاطر آن است که به همّ و غمّ زندگى مبتلا شده باشد.
پیامبر صلى الله علیه وآله واشتغال

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگاه به مردى نگاهش مى افتاد و از او خوشش مى آمد، مى فرمود: آیا او شغل و حرفه اى دارد؟ پس اگر مى گفتند: نه، مى فرمود: او از چشم من افتاد. گفته مى شد: چرا یا رسول اللّه ؟!پاسخ مى داد: چون مؤمن اگر شغلى نداشته باشد، با (خرج کردنِ) دینش زندگى کند و از دینش مایه مى گذارد.
پرهیز از مال حرام

امام صادق علیه السلام فرمود: سه خصلت است که در هر که باشد وارد بهشت مى شود و خداوند از حوریان بهشتى نصیب او مى کند، هر طور و هرقدر که او بخواهد:
۱ ـ فرو بردن خشم
۲ ـ صبر ومقاومت بر شمشیرها به خاطر خداى متعال.
۳ ـ وقتى کسى به مال حرام مى رسد، آن را بخاطر خدا ترک کند.
۱ ـ فرو بردن خشم
۲ ـ صبر ومقاومت بر شمشیرها به خاطر خداى متعال.
۳ ـ وقتى کسى به مال حرام مى رسد، آن را بخاطر خدا ترک کند.
روزى حلال وگسترده

بزنطى گوید: به امام هشتم علیه السلام گفتم: فدایت شوم! دعا کن خدا به من روزى حلال عطا کند. فرمود: مى دانى حلال چیست؟ گفتم: پیش ما حلال همان کسب پاک و پاکیزه است فرمود: امام زین العابدین علیه السلام مى فرمود: حلال، غذاى برگزیدگان است. سپس فرمود این چنین بگو! خدایا از تو روزى فراخ مى خواهم.
(شاید منظور اینست که روزىِ خدا آنقدر گسترده و زیاد است که نیازى نیست انسان پى حرام برود)
اهمیّت مال حلال

پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: رها کردن لقمه اى حرام، پیش خدا محبوبتر است از دو هـزار رکعت نماز مستحبى.
حرمت مال مردم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ردکردن یک دانگ ازحرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتاد هزار حجّ قبول شده است
فصل سوم: به دست آوردن مال حرام
توشه آتش جهـنّم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که مالى را از راه غیرحلال به دست آورد، آن مال توشه او به طرف آتش جهنم خواهد بود.
نتیجه بى مبالاتى در حـرام

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال فرمود: کسى که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهى به دست مى آورد، براى من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنّم وارد آتش دوزخ بکنم.
کسب حرام

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که مالى از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست مى کند.
سؤال در قیامت

ابو برده سلمى گوید: از پیامبر عظیم الشأن شنیدم که فرمود: انسان در قیامت قدم از قدم برنمى دارد تا اینکه از چهار چیز سؤال شود:
۱ ـ از بدن خود که در چه راهى آن را به کارگرفت،
۲ ـ و از عمرش که در کجا و چه راهى سپرى کرد،
۳ ـ و از مالش که از کجا به دست آورد ودر کجا مصرف کرد،
۴ ـ و از محبّت ما خاندان.
۱ ـ از بدن خود که در چه راهى آن را به کارگرفت،
۲ ـ و از عمرش که در کجا و چه راهى سپرى کرد،
۳ ـ و از مالش که از کجا به دست آورد ودر کجا مصرف کرد،
۴ ـ و از محبّت ما خاندان.
مال حرام وازدواج

روایت شده که: خدمت امام باقر علیه السلام از مردى یاد شد امام علیه السلام فرمود: وقتى کسى مالى از راه حرام به دست آورد خداوند حج و عمره و صله رحم را از او قبول نمى کند، بلکه ازدواج با آن مال هم باطل خواهد بود.
سهمیه روزى

امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند براى هر انسان رزق حلالى را مشخص و حتمى کرده است که بطور کامل به او خواهد رسید، و از طرفى رزق حرامى از طریق دیگر به او عرضه مى شود، پس اگر از آن حرام مقدارى برداشت به همان اندازه از مال حلال او کم مى شود و پیش خدا علاوه بر آن دو مال، زیادى و افزونى است که خداوند در قرآن فرماید: از فضل و زیادى که پیش خدا است از او درخواست کنید.
بزرگترین حسرت

امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسى است که مالى را از راه غیر حلال به دست آورد و براى فرد دیگر به ارث گذارد. و او آنرا در راه اطاعت و بندگى خدا صرف کرده و بواسطه آن وارد بهشت گردد و اولى بواسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنّم گردد.
گرفتن مال مردم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که مال مؤمنى را بناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهاى نیک او را نکوهیده مى دارد و آنها را در نامه اعمال نیک او نمى نویسد تا توبه کند و مالى را که از آن مؤمن گرفته به او برگرداند.
بزرگترین گناه

على علیه السلام فرمود: بزرگترین خطا و گناه، بناحق گرفتن مال مسلمان است. ببرى مال مسلمان وچو مالت ببرند داد و فریاد برآرى که مسلمانى نیست
قسم خوردن بـراى مـال

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: واى براى تاجران امّت من از گفتن لا و اللّه و بلى واللّه (قسم خوردن در داد و ستد) و واى براى صنعتگران امّت من از امروز و فردا کردن.
فصل چهارم: آثار حلال خورى
آمرزش الهى

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که روزى حلال بخورد، فرشته اى بالاى سرش قرار مى گیرد و براى او طلب آمرزش مى کند تا وقتى که از خوردن آن فارغ شود.
مال حـلال و نورانیت قلب

پیامبر گرامى اسلام فرمود: کسى که چهل روز مال حـلال بخورد، خــداوند قلب او را نـورانى مى کند.
یاد عملى خدا

امام صادق علیه السلام فرمود: یکى از سخت ترین واجبات بر بندگان خدا یاد کردن زیاد خدا است سپس فرمود: مقصودم ذکر «سبحان اللّه والحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر» نیست، گرچه آن هم یاد خداست، ولى منظورم این است که در برخورد با آنچه که خدا حلال یا حرام کرده خدا را یاد کند، اگر اطاعت خدا بود به آن عمل کند و اگر معصیت الهى بود آن را رها کند.
فصل پنجم: آثار حرام خورى
اثر لقمه حرام

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامى که لقمه حرام در شکم انسانى قرار گیرد هر فرشته اى که در آسمانها و زمین است او را لعنت مى کند، و تا وقتى که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمى کند، و هرکسى که لقمه حرام بخورد بسوى خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا مى پذیرد، و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است.
نتیجه خوردن مال حـرام

امام صادق علیه السلام در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: گروهى را دیدم که سفره هایى از گوشتهاى پاک و پاکیزه و گوشتهاى آلوده جلویشان گسترده بود ولى آنان از گوشتهاى آلوده و کثیف مى خوردند و غذاهاى پاکیزه را وا مى گذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانى اند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانى هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام مى خورند و آنان از امّت تو هستند اى محمّد!
ولاى على علیه السلام و مال حـرام

امام صادق علیه السلام مى فرمود: امیرمؤمنان علیه السلام بارها مى فرمود: کسى که مال مؤمنى را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. توضیح اینکه کسى که ولایت على علیه السلام را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد، و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند.
اثر یک لقمه حرام

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمى شود، و دعایش تا چهل روز مستجاب نمى شود، و گوشتى که آن لقمه حرام مى رویاند به آتش سزاوارتر است، آرى یک لقمه هم گوشت مى رویاند!
عاقبت حرام خورى

زید بن ارقم آورده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: پیکرى که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمى شود.