أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

حلول ماه مبارک رمضان بر شما عزیزان مبارک باد
سایت چهل حدیث ها (اربعینات)
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها. الکافی‏ ج۱: ص۴۸.
سعی ما بر فراهم نمودن چهل حدیث های موضوعی است که آسان وسریع در دسترس اندیشوران محقق، مبلغین، سخنوران و ارباب منبر (حفظهم الله) باشد.
<زندگی عاقلانه در دنیا این است که انسان از امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار داده، برای رسیدن به تکامل و سعادت دو جهان استفاده کند، نه آن‌که تمام همت و تلاش خویش را صرف دنیا کرده و از آخرت غافل بماند که در این صورت دچار خسران و ضرر بزرگ شده است. انسان‌های پرهیزکار از مظاهر دنیا به حداقل اکتفا نموده و تمام سعی و کوشش آنان به زندگی آخرت معطوف است که آن‌جا سرای جاوید و ابدی است
قرآن کریم در توصیف زندگی دنیا می‌فرماید: «وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛[1] زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست! و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزکارند، بهتر است، آیا نمى‌‌‏‌اندیشید؟.>

عزیزان، ما را از نظرات سودمندتان محروم نفرمایید. قبلا از الطاف شما متشکریم.
-----------------------------------------------
ایمیل: chelhadith.ir@gmail.com
-----------------------------------------------
امام عسکری علیه السلام: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَیکُم وَ فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَینا». یعنی ما حجّت های خداوند بر شماییم و فاطمه علیها سلام الله حجّت بر ماست.
جستجو در پایگاه شما را سریعتر به هدف میرساند

چهل حدیث پیرامون حجاب و عفت زنان

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱ ب.ظ

حجاب وعفت زنان

برخی از زنان کر و کور و لال بودند و در داخل تابوتی از آتش اسیر بودند وآب دماغ آنها می جوشید و از بینی آنها خارج می شد و دستان آنها از جذام و پیسی قطع شده بودند؛ و زنانی از پاهای خود به طرف تنوری از آتش آویزان بودند؛ و برخی از آنها گوشت بدنشان توسط قیچی هایی از آتش از عقب و جلو بریده می شد؛ و برخی صورت و دست هایشان می سوخت و جگر های خودشان را می خوردند؛ و برخی را دیدم که سرشان شبیه سر خوک و بدنشان مثل الاغ بود و در هزاران عذاب گرفتار بودند؛ و برخی به صورت سگ بودن و آتش از پشت آنها داخل بدنشان می شد و از دهانشان خارج می شد و ملائکه الهی با گرزهایی از آتش بر سر و بدن آنها می کوبیدند!

آنگاه حضرت فاطمه علیها‌السلام عرض کردند: ای محبوب من وای نور چشم من! ما را با خبر کن از عمل و گناه این زنان در دنیا که به آن عذاب های سخت گرفتار بودند!

رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: ای دخترم، اما آن زنانی که از موهای سرشان آویزان بودند کسانی هستند که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشاندند، وآنها که از زبانشان آویزان بودند زنانی هستند که در دنیا شوهران خود را با زبانشان می رنجاندند، و آنها که از پستانهای خود به طرف جهنم آویزان بودند کسانی هستند که به تقاضای شوهران خود برای هم بستر شدن پاسخ مثبت نمی دادند، و آنها که از پاهای خود آویزان بودند زنانی هستند که بدون اجازه شوهرانشان از خانه های خود خارج می شدند، و آنها که گوشت بدن های خودشان را می خوردند کسانی هستند که خود را برای نامحرمان زینت می کردند، و آنها که دست هایشان به پاهایشان بسته شده بود و مارها و عقربها آنها را احاطه کرده بودند زنانی هستند که در وضو و لباس های خود نجاست را مراعات نمی کردند و از جنابت و حیض غسل نمی کردند و پاکی را رعایت نمی نمودند و نماز را سبک می شمردند، و اما زنان کر و کور و لال آنهایی هستند که از زنا بچه بدنیا آورده‌اند وآن را به شوهر خودشان بسته اند، و آنها که گوشت بدنشان با قیچی ها بریده می شد زنانی هستند که در دنیا با رفتارهای مختلف به نامحرمان اظهار تمایل می نمودند و خود را برای آنها نشان می دادند، و آنها که صورت و بدنهایشان می سوخت و جگرهای خودشان را در دهان هایشان می جویدند زنانی هستند که در دنیا واسطه بین زنای دو نفر بوده‌اند، و آنها که سرشان سرخوک و بدن هایشان بدن الاغ بود در دنیا سخن چین و دروغگو بوده اند، و آنها که بصورت سگ بودند و آتش از پشت آنها داخل بدنشان می شد و از دهانشان بیرون می آمد زنان آوازه خوان و ترانه خوان و حسود در دنیا هستند. ودر پایان رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: وای بر آن زنی که شوهرش را بر غضب آورد، و خوشا به حال آن زنی که شوهرش از او راضی باشد.

حدود پوشش زن در جامعه و کیفیت آن، و تفاوت آن با داخل منزل و در پیش محارم

۷. رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله : «لِلزَّوجِ ما تَحتَ الدّرع، لِلْابنِ و الاخِ ما فوقَ الدَّرعِ و لِغَیْرِ ذی مَحرمٍ ارَبَعة اثوابٍ: دِرعٌ وَ حمِارٌ وَ جِلْبابٌ وَ ازارٌ ».(۱)

ترجمه: زن برای شوهر خود از زیر پیراهن همه بدنش را می تواند نشان دهد، و در پیش برادر و فرزند خود تنها اگر یک پیراهن بپوشد (که تا زانوان و ساق پای او مستور باشد) کافی است، ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس حتماً داشته باشد: پیراهن - روسروی - چادر و شلوار.

مقنعه و چادر و حتی روبند سیره حضرت زهرا علیها‌السلام در حجاب و عفت

۸- آنگاه که برای دفاع از حق غصب شده خود (یعنی: فدک) به مجلس ابی بکر می رفت: «لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأْسِهٰا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا ».(۲)

ترجمه: حضرت روسری (یا مقنعه) خود را سر کرد، و چادرش را پوشید و....

۹- وقتی می خواست به طرف خانه پدرش از منزل خود خارج شود: «فَتَجَلبَبَت بِجِلبابِها وَ تَبَرقَعت بِبُرقَعِها وَ أرادَتِ النَّبِیَّ صلى‌الله‌علیه‌وآله ».(۳)

ترجمه: چادرش را سر نمود، و روبندش را انداخت وبه طرف منزل پیغمبر صلى‌الله‌علیه‌وآله حرکت نمود....

____________________

۱. زبده البیان محقق اردبیلی (۵۵۴)؛ تفسیر مجمع البیان (۷/۲۷۱)؛ تفسیر الصافی (۳/۴۳۰)؛ تفسیر۱ الاصفی (۲/۸۴۴)؛ تفسیر نور الثقلین(۳/۶۲۴).

۲. شرح الاخبار (۳/۳۴)؛ الطرائف(۲۶۴)؛ شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید (۱۶/۲۴۹)؛ بشاره المصطفی (۱۶۳).

۳. علل الشرایع (۱/۱۶۳): المناقب (۳/۳۴۲)؛ البحار(۴۳/۱۴۷) و (۳۹/۲۰۷)؛ بشاره المصطفی (۱۰۱).


نهی زنان از نگاه به مردان نامحرم (عفت در نگاه)

۱۰- امام صادق علیه‌السلام : «فَزِنَا اَلْعَیْنَیْنِ اَلنَّظَرُ ».(۱)

ترجمه ـ زنای دو چشم زن (و یا مرد) نگاه به نامحرمان است.

۱۱- امام صادق علیه‌السلام : «اَلنَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ ».(۲)

ترجمه ـ نگاه به نامحرم تیری از تیر های شیطان بر قلب انسان است.

۱۲.حضرت عیسی علیه‌السلام : «إِیَّاکُمْ وَ اَلنَّظْرَةَ فَإِنَّهَا تَزْرَعُ فِی قَلْبِ صَاحِبِهَا اَلشَّهْوَةَ وَ کَفَى بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتْنَةً ».(۳)

ترجمه: شما را بر حذر می دارم از نگاه به نامحرمان، چرا که تخم شهوت را در قلب انسان می کارد و او را به هر فتنه و فساد دیگری می کشاند.

از القاب حضرت زهرا علیها‌السلام متناسب با حجاب و عفت

۱۳. «مُحتَجبَه »، «عَفِیفَه »، «حصان »، «مُطَهّرَه » و «مَعصُومَه ».(۴)

ترجمه: «باحجاب»، «باعفت»، «پاکدامن»، «پاکدل و پاک سیرت» و «بی گناه».

از فرمایشات حضرت زهرا علیها‌السلام در خصوص حجاب و عفت

۱۴-عن فاطمه الزهرا علیها‌السلام : اِذا سُئِلَت: اَیُّ شَیءٍ خَیرٌ لِلمَرأهِ؟ قالَت: «أَنْ لَا تَرَى رَجُلًا وَ لَا یَرَاهَا رَجُلٌ ».(۵)

ترجمه: «از حضرت سؤال شد: چه صفتی برای یک زن از هر چیز دیگری بهتر است؟ فرمود: آنکه (تا می تواند بگونه ای زندگی کند که) نه مردی را ببیند و نه مردم نامحرمی او را ببیند.»

____________________

۱. الکافی(۵/۵۹۵)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۱۹۱) و (۱۴/۱۳۸)؛ مشکاه الانوار(۲۷۵)؛ عون المعبود (۶/۱۲۳) ؛ کنز العمال(۵/۳۲۴).

۲. الفقیه (۴/۱۸)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۱۹۱) و (۱۴/۱۳۸).

۳. مستدرک الوسائل (۱۴/۲۷۰)؛ الامالی للمفید (۲۰۸)؛ بحارالانوار (۱۴/۳۲۵).

۴. مناقب ابن شهر آشوب(۳/۱۲۳)؛ المعجم الکبیر (۲۲/۳۹۷)؛ القاب الرسول و عترته (۳۹).

۵. دعائم الاسلام (۲/۲۱۵)؛ مناقب آل ابی طالب (۳/۱۱۹)؛ کنز العمال(۱۶/۶۰۱)؛ بحارالانوار (۴۳/۸۴).


۱۵.وقالت علیها‌السلام : «اَدْنی ما تَکُونُ مِنْ رَبِّها اَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِها ».(۱)

ترجمه: نزدیک ترین حالت یک زن به خداوند، زمانی است که در منزل خودش باشد (و در میان نامحرمان حاظر نشود).

۱۶- و قالت علیها‌السلام : «إنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلىَ الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَاءى »(۲)

ترجمه: همانا من دوست ندارم کاری را که با جنازه زنان می کنند، و پارچه ای بر روی آن می اندازند که برآمدگی های بدنش را نامحرمانان می بینند.(فلذا حضرت دستور داد برای جنازه او تابوتی سازند و بدن او را داخل تابوت بگذارند بگونه ای که کسی او را نبیند).

بی حجابی و بی عفتی از نشانه های مسلم زنان جهنمی

۱۷- امام صادق علیه‌السلام : «ثَلاَثٌ إِذَا کُنَّ فِی اَلْمَرْأَةِ فَلاَ تَحَرَّجْ أَنْ تَقُولَ إِنَّهَا فِی جَهَنَّمَ اَلْبَذَاءُ وَ اَلْخُیَلاَءُ وَ اَلْفَجْرُ ».(۳)

«ترجمه: سه خصلت هست که اگر یک زن آنها را داشت، نترس و بگو: اهل جهنم است،آن سه خصلت عبارتند از: بدزبانی، خود خواهی و غرور، بد دامنی (وبی حجابی و بی عفتی).»

____________________

۱. مستدرک الوسائل (۱۴/۱۸۲) ؛ النوادر(۱۱۹)؛ العدد القویه (۲۲۴)؛ بحارالانوار(۴۳/۹۲) و (۱۰۰/۲۵۰).

۲. کشف الغمه (۱/۵۰۴)؛ ذخائر العقبی (۵۳)؛ مناقب اهل البیت (۲۳۳)؛ بحارالانوار (۷۸/۲۵۱)؛ وسائل الشیعه (۳/۲۲۱).

۳. الخصال(۱۵۹)؛ بحارالانوار(۷۰/۳۰۶)؛ میزان الحکمه (۱/۴۷۲).


کیفیت پوشش اجتماعی زن (حرام بودن نازک پوش) - و عفت در رفتار و کردار.

۱۸-رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله : «مَنْ أَطَاعَ اِمْرَأَتَهُ أَکَبَّهُ اَللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِی اَلنَّارِ ».فَقالَ عَلِی علیه‌السلام : وَ ما تِلکَ الطاعَه؟ قال: «یَأْذَنُ لَهَا فِی اَلذَّهَابِ إِلَى اَلْحَمَّامَاتِ وَ اَلْعُرُسَاتِ وَ اَلنِّیَاحَاتِ وَ لُبْسِ اَلثِّیَابِ اَلرِّقَاقِ ».(۱)

ترجمه: رسول اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: هرکس از زنش اطاعات کند خداوند او را با صورت بر آتش خواهد انداخت. حضرت علی علیه‌السلام عرض کردند منظور از اطاعت زن چیست؟ فرمود: این که به او اجازه دهد تا به حمام های عمومی (و اختلاطی) و عروسی‌ها و مجالس آوازه خوانی برود، و لباس نازل در بین نامحرمان و در جامعه به تن کند.

زنان زیبا عذری برای بی حجابی و بی عفتی خود ندارند!

۱۹. امام صادق علیه‌السلام : «یُؤْتَى بِالْمَرْأَةِ اَلْحَسْنَاءِ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ اَلَّتِی قَدِ اُفْتُتِنَتْ فِی حُسْنِهَا فَتَقُولُ یَا رَبِّ حَسَّنْتَ خَلْقِی حَتَّى لَقِیتُ مَا لَقِیتُ فَیُجَاءُ بِمَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فَیُقَالُ أَنْتِ أَحْسَنُ أَوْ هَذِهِ قَدْ حَسَّنَّاهَا فَلَمْ تُفْتَتَنْ ...»(۲)

ترجمه: روز قیامت، زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، (و فریب زیبایی خود را خورده و بی حجابی و بی عفتی و آلودگی دامن گناه او می باشد) به پای حساب خواهند کشید. خطاب به خداوند متعال خواهند گفت: خدایا، خودت مرا زیبا خلق کردی تا اینکه در فتنه افتادم. به اذن الهی حضرت مریم علیها‌السلام را در آنجا حاضر خواهند نمود و ندا خواهد شد: نگاه کن ببین تو زیباتری یا این زن (یعنی حضرت مریم علیها‌السلام )، ما او را هم در نهایت زیبای آفریدیم اما او گناه نکرد و فریب نخورد....

____________________

۱. الکافی(۵/۵۱۷)؛ دعائم الاسلام(۲/۲۱۶)؛ الفقیه(۱/۱۱۵) و (۴/۳۶۲)، الخصال(۱۹۶)، ثواب الاعمال (۲۲۴)، مکارم الاخلاق(۲۳۱)، بحارالانوار(۷۴/۵۳).

۲. الکافی (۸/۲۲۸) ؛ بحارالانوار(۱۲/۲۴۱) و (۱۴/۱۹۲).


حجاب و عفت زنان در آخر الزمان.

۲۰ـ رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله :«کَیْفَ بِکُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُکُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُکُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ اَلْمُنْکَرِ » فقیل له: و یکون ذلک یا رسول الله؟ فقال:«نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ کَیْفَ بِکُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ » فقیل له: یا رسول الله ویکون ذلک؟ قال: «نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِکَ کَیْفَ بِکُمْ إِذَا رَأَیْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْکَراً وَ اَلْمُنْکَرَ مَعْرُوفاً ».(۱)

ترجمه: فرمودند: چگونه خواهید بود آنگاه که زنانتان به فساد کشیده شوند، وجوانانتان گمراه گردند، و به کارهای خوب أمر نکنید، و از بدیها نهی نکنید! عرض شد: یا رسول الله، چنین زمانی خواهد آمد؟ فرمود: بلی، و بدتر از آن هم خواهد آمد؛ چگونه خواهید بود آنگاه که به کارهای بد امر کنید و از خوبی ها نهی کنید؟ عرض شد: آیا چنین زمانی هم خواهد آمد؟ فرمود:بلی، بدتر از آن هم خواهد آمد، زمانی که اصلاً خوبی را بد بدانید و بدیها را خوب پندارید!

۲۱. امیر المؤمنین علیه‌السلام : «یَظْهَرُ فِی آخِرِ اَلزَّمَانِ وَ اِقْتِرَابِ اَلسَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ اَلْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ اَلدِّینِ دَاخِلاَتٌ فِی اَلْفِتَنِ مَائِلاَتٌ إِلَى اَلشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اَللَّذَّاتِ مُسْتَحِلاَّتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ ».(۲)

ترجمه: در آخرالزمان و نزدیکی های قیامت - که بدترین زمانها خواهد بود - زنان حجابهای خود را بر خواهند داشت، و بدن هایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد، و سرهای خود را زینت نموده و در معرض دید نامحرمان قرار خواهند داد، و از دین اسلام خارج شده و در انواع فتنه ها و مفاسد داخل خواهند شد، و به سمت شهوت ها راه خواهند تافت، و به طرف لذت های پست و زودگذر دنیوی شتاب خواهند گرفت، حرام های الهی را حلال خواهند شمرد، و بصورت ابدی در جهنم خواهند افتاد.

____________________

۱. الکافی(۵/۵۹) ؛التهذیب(۶/۱۷۷)؛ روضه الواعظین(۲۶۵)؛ وسائل الشیعه.۳ (۱۶/۱۲۲)و(۱۴/۱۳۸)؛مشکاه الانوار(۱۰۱)؛ بحارالانوار(۹۷/۹۱).

۲. المعجم الکبیر (۲۲/۳۷۰)؛ الجامع الصغیر (۱/۹۹)؛ کنز العمال (۱۶/۳۹۲)؛ السنن الکبری (۲/۲۳۴)؛ مجمع الزوائد (۵/۱۳۷).


۲۲.رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله :«اذا رأیْتُمُ اللاّتی القَیْنَ عَلی رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ »(۲)

ترجمه: زمانیکه دیدید زنانی از امت من سرهای خود را مثل بر آمدگی پشت شتر دسته نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.

عفت در اختلاط (وحضور در جامعه بدون ضرورت) - عفت در رفتار و کردار

۲۳. رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله : «لَیْسَ لِلنِّسَاءِ مِنْ سَرَاةِ الطَّرِیقِ وَ لَکِنْ جَنْبَیْهِ ».(۳)

ترجمه: زنان نباید در جامعه از وسط جاده و یا خیابان و یا کوچه عبور کنند و راه بروند، و بلکه باید همیشه از دو طرف آن، یعنی از کناره های آن راه روند.

حرمت استفاده از خوشبو کننده ها در میان نامحرمان برای زن

۲۴. رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله : «أَیُّ اِمْرَأَةٍ تَطَیَّبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِهَا فَهِیَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَیْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ ».(۴)

ترجمه: وقتی زنی خود را خوشبو می کند و از خانه اش خارج می شود، تا به خانه اش بر نگشته است (خداوند و ملائکه خداوند و اولیاء خداوند) او را لعنت می کنند.

ومشابه این خبر با الفاظ مختلف، و سندهای متفاوت، از معصومین علیهم السلام بصورت فراوان نقل شده است.

____________________

۱. الفقیه (۳/۳۹۰)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۳۵) و (۱۴/۱۹)؛ مکارم الاخلاق(۲۰۱).

۲. الکافی(۵/۵۱۹)؛ معانی الاخبار(۱۵۶)؛ وسائل الشیعه(۲۰/۱۸۳) و (۱۴/۱۳۲)؛ بحار الانوار(۷۳/۳۰۲)؛ مجمع الزوائد(۸/۱۱۵ المعجم الاوسط) (۳/۲۳۵).

۳. الکافی (۵/۵۱۸)؛ عوالی اللثالی(۳/۳۰۹)؛ بحار الانوار(۱۰۰/۲۴۷)؛


۲۵.امام صادق علیه‌السلام : «سئل النبی صلى‌الله‌علیه‌وآله : ما زینه المراه للاعمی؟ قال :اَلطِّیبُ وَ اَلْخِضَابُ فَإِنَّهُ مِنْ طِیبِ اَلنَّسَمَةِ ».(۱)

ترجمه: سؤال شد از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله : زینت زن در پیش مرد نابینا چه چیزی می تواند باشد؟ فرمود: عطر و حناء؛ چرا که حنا هم از خوشبوکننده های انسان محسوب می شود.

کیفیت پوشش - عفت در خلوت با نامحرمان

۲۶. امام صادق علیه‌السلام : «فیما أخذ رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله مِنَ الْبَیْعَةِ عَلَى النِّسَاءِ أَنْ لَا یَحْتَبِینَ وَ لَا یَقْعُدْنَ مَعَ‏ الرِّجَالِ‏ فِی‏ الْخَلَاءِ ».(۲)

ترجمه: از جمله پیمان هایی که رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله از زنان امت خود گرفته است این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند (و بر بدن نچسبانند)، و با مردان نامحرم در محل خلوتی ننشینند.

۲۷. امام صادق علیه‌السلام : «لا یَنْبَغى لِلْمَراَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِها ».(۳)

ترجمه: شایسته نیست یک زن مسلمان وقتی از خانه اش خارج می شود لباس های خودش را زینت دهد (و یا لباس های رنگارنگ و جذاب و زینت دار خودش را بپوشد).

____________________

۱. الکافی (۵/۵۶۴)؛ وسائل الشیعه(۲۰/۱۶۷) و (۱۴/۱۱۹).

۲. الکافی (۵/۵۱۹)؛ وسائل الشیعه(۲۰/۱۸۵) و (۱۴/۱۳۳).

۳. الکافی(۵/۵۱۹)؛الفقیه(۳/۴۴۰)؛ وسائل الشیعه(۲۰/۱۶۱) و (۱۴/۱۱۴).


عفت در «لمس و تماس» و دست دادن با نامحرمان

۲۸.سماعه بن مهران: سألت أبا عبدالله علیه‌السلام عن مصافحه الرجل المراه، قال: «لاَ یَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یُصَافِحَ اَلْمَرْأَةَ إِلاَّ اِمْرَأَةً یَحْرُمُ عَلَیْهِ أَنْ یَتَزَوَّجَهَا أُخْتٌ أَوْ بِنْتٌ أَوْ عَمَّةٌ أَوْ خَالَةٌ أَوِ اِبْنَةُ أُخْتٍ أَوْ نَحْوُهَا ...».(۱)

ترجمه: سؤال شد از امام صادق علیه‌السلام در مورد دست مرد با یک زن، فرمود: حرام است یک مرد با زن نامحرم دست دهد، مگر با زنانی که ازدواج با آنها برای او حرام است، مثل: خواهر، یا دختر، یا عمه، یا خاله، یا دخترخواهر و یا امثال آن.

وظیفه والدین در آموزش مسائل حجاب و عفت برای دختران خود

۲۹. امیرالمؤمنین علیه‌السلام : «لَا تُعَلِّمُوا نِسَاءَکُمْ سُورَةَ یُوسُفَ‏ وَ لَا تُقْرِءُوهُنَّ إِیَّاهَا فَإِنَّ فِیهَا الْفِتَنَ وَ عَلِّمُوهُنَّ سُورَةَ النُّورِ فَإِنَّ فِیهَا الْمَوَاعِظَ ».(۲)

باز هم از اخبار آخرالزمان در خصوص حجاب و عفت زنان

۳۰. امیرالمؤمنین علیه‌السلام : «... و شارمت النساء ازواجهن فی التجاره حرصا علی الدنیا،... و تشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال...».(۳)

ترجمه ـ... و زمانی خواهد آمد که زنان بخاطر حرص به دنیا، همچون مردان در انواع تجارتها و خرید و فروشها شرکت خواهند کرد... و مردان (از لحاسظ پوشش و آرایش و پیرایش) خود را شبیه زنان خواهند نمود، و زنان هم خود را شبیه مردان....

____________________

۱. وسائل الشیعه (۲۰/۲۰۸) و (۲۰/۳۶۳)؛ الکافی (۵/۵۲۵).

۲. الکافی (۵/۵۱۶)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۱۷۷) و (۱۴/۱۲۷)؛ النوادر(۲۱۵). ترجمه ـ برای زنان (و دختران) خود، سوره یوسف (و یا هر نوع قصه، ماجرا، فیلم و یا تصویر مبتذل و تحریک کننده) را یاد ندهید (ویا نگذارید نگاه کنند و یا برایشان تعریف نکنید)؛ چرا که در اینگونه ماجراها و برنامه‌ها برای آنها فتنه وجود دارد(و آنها را به سمت گمراهی و فساد می کشاند)، و سوره مبارکه نور را (که بسیاری از آیات حجاب و عفت در آن آمده است) برای آنها بخوانید ویاد دهید؛ چون پندهای مؤثری در آن است.

۳. کمال الدین (۵۲۶)؛ بصائر الدرجات (۳۱)؛ مستدرک الوسائل (۱۲/۳۲۷)؛ الخرائج (۳/۱۱۳۴)؛ بحارالانوار (۵۲/۱۹۳) و (۷۵/۲۳)؛ درر الاخبار (۵۳۸).


۳۱.) امیرالمؤمنین علیه‌السلام : «رَأَیْتَ النِّسَاءَ یَتَّخِذْنَ الْمَجَالِسَ کَمَا یَتَّخِذُهَا الرِّجَالُ... وَ رَأَیْتَ أَکْثَرَ النَّاسِ وَ خَیْرَ بَیْتٍ مَنْ یُسَاعِدُ النِّسَاءَ عَلَى فِسْقِهِنَّ... وَ رَأَیْتَ النِّسَاءَ وَ قَدْ غَلَبْنَ عَلَى الْمُلْکِ وَ غَلَبْنَ عَلَى کُلِّ أَمْرٍ لَا یُؤْتَى إِلَّا مَالَهُنَّ فِیهِ هَوًى ...».(۱)

ترجمه:... و روزگاری خواهد آمد در آن روزگار، زنان را خواهی دید که در ایواع و اقسام مجالس و مجامع عمومی مثل مردان شرکت می کنند،... و مردم بهترین خانواده ها و متمدن ترین آنها را خانواده هایی می بینند که در آن زنان و دختران بر فسق و فجور (و بر بی حجابی بی عفتی) کمک می شوند، (و یا بهترین شوهران کسانی معرفی خواهند شد که هیچ ممانعتی نسبت به فسق و فجور و بی حجابی و بی عفتی زنان و دختران خود نشان ندهند)... و در این روزگار زنان در امور حکومتی کشورها بر مردان غلبه خواهند نمود (و بیشتر از آنها خواهند بود)، و همچنین در هر کار (و یا حرفه و فعالیت خلافی) که در آن هواپرستی (و شهوت رانی) است بیشتر از مردان حضور خواهند داشت....

معجزهای از چادر حضرت زهراعلیها‌السلام

۳۲. «رُوِیَ أَنَّ عَلِیّاً علیه‌السلام اسْتَقْرَضَ مِنْ یَهُودِیٍّ شَعِیراً فَاسْتَرْهَنَهُ شَیْئاً فَدَفَعَ إِلَیْهِ مُلاءَةَ فَاطِمَةَ رَهْناً وَ کَانَتْ مِنَ الصُّوفِ فَأَدْخَلَهَا الْیَهُودِیُّ إِلَی دَارٍ وَ وَضَعَهَا فِی بَیْتٍ فَلَمَّا کَانَتِ اللَّیْلَةُ دَخَلَتْ زَوْجَتُهُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْمُلاءَةُ بِشُغُلٍ فَرَأَتْ نُوراً سَاطِعاً فِی الْبَیْتِ أَضَاءَ بِهِ کُلُّهُ فَانْصَرَفَتْ إِلَی زَوْجِهَا فَأَخْبَرَتْهُ بِأَنَّهَا رَأَتْ فِی ذَلِکَ الْبَیْتِ ضَوْءاً عَظِیماً فَتَعَجَّبَ الْیَهُودِیُّ زَوْجُهَا وَ قَدْ نَسِیَ أَنَّ فِی بَیْتِهِ مُلاءَةَ فَاطِمَةَ، فَنَهَضَ مُسْرِعاً وَ دَخَلَ الْبَیْتَ فَإذَا ضِیَاءُ الْمُلاءَةِ یَنْشُرُ شُعَاعُهَا کَأَنَّهُ یَشْتَعِلُ مِنْ بَدْرٍ مُنِیرٍ یَلْمَعُ مِنْ قَرِیبٍ، فَتَعَجَّبَ مِنْ ذَلِکَ فَأَنْعَمَ النَّظَرَ فِی مَوْضِعِ الْمُلاءَةِ فَعَلِمَ أَنَّ ذَلِکَ النُّورَ مِنْ مُلاءَةِ فَاطِمَةَ، فَخَرَجَ الْیَهُودِیُّ یَعْدُو إِلَی أَقْرِبَائِهِ وَ زَوْجَتُهُ تَعْدُو إِلَی أَقْرِبَائِهَا فَاجْتَمَعَ ثَمَانُونَ مِنَ الْیَهُودِ فَرَأَوْا ذَلِکَ فَأَسْلَمُوا کُلُّهُمْ ».(۱)

____________________

۱. الکافی (۸/۳۸)؛ وسائل الشیعه (۱۶/۲۷۶) و (۱۱/۵۱۵)؛ بحار الانوار (۵۲/۲۵۷)؛ دررالاخبار (۳۹۶).

۲. الثاقب فی المناقب (۳۰۱)؛ بحارالانوار(۴۳/۳۰) و (۱۰۹/۶۶).


ترجمه: روایت شده که روزی حضرت علی علیه‌السلام از یک یهودی مقداری جو بعنوان قرض خواست، پس یهودی از او چیزی را به عنوان گرو طلب نمود، و امیرالمؤمنین علیه‌السلام یکی چادرهای حضرت زهراعلیها‌السلام را که از پشم بود (و فعلا حضرت از آن استفاده نمی کرد) در پیش او به گرو گذاشت.

یهودی آن چادر را به خانه خود برد، و آن را در یکی از اتاق های خانه اش گذاشت، شب که شد زن آن یهودی بخاطر کاری به آن اتاق داخل شد، و با کمال تعجب نوری را در آن اتاق دید که تمام اتاق را منور کرده است.

با عجله به طرف شوهرش دوید، و او را از این ماجرا آگاه کرد، یهودی که فراموش کرده بود چادر چه کسی را در خانه خود نهاده است با تعجب تمام به سمت آن اتاق دوید، و خود دید که چگونه نور آن چادر مانند ماه تمام، تمامی خانه را نورانی کرده است.

وقتی با نگاهی دوباره مطمئن شد که نور از چادر مبارک آن حضرت ساطع شده است، از خانه خارج شد و به طرف خویشان خود دوید، و آنها را از این ماجرا آگاه نمود، و زن نیز دوید وخویشان خود را با خبر کرد، و بالاخره هشتاد نفر یهودی در آن خانه جمع شده و آن اعجاز را دیدند، و همگی در منزل اسلام آوردند.

بی غیرتی مردان و پدران مهمترین عامل افزایش بی حجابی و بی عفتی زنان - حدود و کیفیات حجاب و عفت بصورت متفرق.

۳۳. امیرالمؤمنین علیه‌السلام : «أَ مَا تَسْتَحْیُون‏ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَکُمْ یَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ یُزَاحِمْنَ الْعُلُوج ‏».(۱)

ترجمه: آیا حیا نمی کنید و برای زنانتان غیرت ندارید؛ آنها را به بازارها می فرستید تا مزاحم مردان نامحرم شوند (و آنها را فریب دهند).

____________________

۱. الکافی (۵/۵۳۷)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۲۳۶) و (۱۴/۱۷۴)؛ مشکاه الانوار(۴۱۷).


۳۴.رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله :«إِنَّ اَلْجَنَّةَ لَیُوجَدُ رِیحُهَا مِنْ مَسِیرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ وَ لاَ یَجِدُهَا عَاقٌّ وَ لاَ دَیُّوثٌ !»قِیلَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا اَلدَّیُّوثُ ؟ قال: «اَلَّذِی تَزْنِی اِمْرَأَتُهُ وَ هُوَ یَعْلَمُ ». و فی روایه اخری: «وَ اَلدَّیُّوثُ اَلَّذِی یَجْلِبُ عَلَى حَلِیلَتِهِ اَلرِّجَالَ ».وفی خبر: «وَ هُوَ اَلَّذِی لاَ یَغَارُ وَ یَجْتَمِعُ فِی بَیْتِهِ عَلَى اَلْفُجُور ».(۱)

ترجمه: فرمود: «بوی بخشت از فاصله پانصد سالگی آن استشمام می شود، مگر دو طایفه که حتی بوی آن را هم نخواهند شنید: ۱.عاق والدین، ۲. دیوث! عرض شد ای رسول خدا، دیوث به چه کسی می گویند؟ فرمود: «کسی که زنش زنا بدهد و او هم بداند ولی جلوگیری نکند». و در روایتی دیگر فرمود: «دیوث کسی است که با انواع حرکات و رفتارها (مثل دست همسرش را در خیابان گرفتن، دست به گردن او انداختن، اجازه هرگونه پوشش جذاب و آرایشی را در جامعه به او دادن و...) توجه نامحرمان را به ناموس خود جلب کند». و یا در خبری دیگر فرمود: «دیوث کسی است که نشبت به همسرش (و یا دخترانش) غیرت نشان ندهد و خانه اش محل برنامه های مبتذل و خلاف عفت باشد».

۳۵. رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله : «وَ أَیُّمَا رَجُلٍ تَتَزَیَّنُ اِمْرَأَتُهُ وَ تَخْرُجُ مِنْ بَابِ دَارِهَا فَهُوَ دَیُّوثٌ... وَ الْمَرْأَةُ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَابِ دَارِهَا مُتَزَیِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَ الزَّوْجُ بِذَلِکَ رَاضٍ یُبْنَی لِزَوْجِهَا بِکُلِّ قَدَمٍ بَیْتٌ فِی النَّارِ فَقَصِّرُوا أَجْنِحَةَ نِسَائِکُمْ وَ لَا تُطَوِّلُوهَا فَإِنَّ فِی تَقْصِیرِ أَجْنِحَتِهَا رِضًی وَ سُرُوراً وَ دُخُولَ الْجَنَّةِ بِغَیْرِ حِسَابٍ احْفَظُوا وَصِیَّتِی فِی أَمْرِ نِسَائِکُمْ حَتَّی تَنْجُوا مِنْ شِدَّةِ الْحِسَابِ وَ مَنْ لَمْ یَحْفَظْ وَصِیَّتِی فَمَا أَسْوَأَ حَالَهُ بَیْنَ یَدَیِ اللَّه ».و قال صلى‌الله‌علیه‌وآله :«اَلنِّسَاءُ حَبَائِلُ اَلشَّیْطَانِ ».(۲)

ترجمه: مردی که زنش خود را زینت دهد و از خانه خارج شود دیوث (یعنی: بی غیرت) است... و زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و خوشبو خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن (یا دختر) در جامعه بر می دارد برای شوهرش (یا پدرش)،

____________________

۱. الخصال (۳۷)، وسائل الشیعه (۲۰/۱۵۴) و (۲۰/۳۲۷) و (۱۴/۱۰۹) بحارالانوار (۷۶/۱۱۴)؛ الفقیه (۳/۴۴۴)؛ روضه الواعظین (۳۶۶)؛ وسائل الشیعه (۲/۵۸)؛ دعائم الاسلام (۲/۴۴۹)؛ شرح الکافی للمازندرانی (۱۱/۳۳۶)؛ النوادر (۱۲۹)؛ بحارالانوار (۸/۱۱۹) و (۷۳/۳۵۱).

۲. بحارالانوار (۱۰۰/۲۴۹)؛ مستدرک سفینه البحار(۴/۳۹۶) و (۱۰/۴۷)؛ المجازات النبویه (۲۰۲)؛ مستدرک الوسائل (۱۴/۱۵۹)؛ کنزالفوائد (۹۷)؛ عوالی اللثالی (۱/۲۹۱)؛ شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید (۱۸/۱۹۹).


خانه ای در جهنم بنا می شود؛ پس بال و پر زنان خودتان را کوتاه کنید (و آنها را در بی حجابی و بی عفتی بی پر و بال بگذارید)؛ چرا که در کوتاه کردن بال و پر آنها هم رضایت خدا، و هم سرور و شادی کانون خانواده، و هم داخل شدن در بهشت بدون حساب و کتاب وجود دارد، وصیت مرا در مورد زنان خود حفظ کرده و بدان عمل کنید تا از شدت عذاب روز حساب نجات یابید، و هر که این وصیت را در مورد زن و یا دخترش ترک کند چه حال و روز بدی در فردای قیامت در برابر پروردگاش خواهد داشت؟!» و فرمود: «زنان (بهترین) دامهای شیطان هستند».

۳۶. امام رضا علیه‌السلام : «وقد لعن رسول الله صلى‌الله‌علیه‌وآله سبعه ،- الی ان قال:-اَلْمُتَغَافِلَ عَنْ زَوْجَتِهِ وَ هُوَ اَلدَّیُّوثُ ».(۱)

ترجمه: رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله هفت دسته را لعنت می کرد، یک دسته از آنها مردانی هستند که از زنان خود (و نحوه حجاب و عفت آنها) غافل باشند و این مردان دیوث نام دارند.

۳۷. امام صادق علیه‌السلام : «ثَلاَثَةٌ لاٰ یُکَلِّمُهُمُ اَللّٰهُ - وَ لاٰ یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذٰابٌ أَلِیمٌ اَلشَّیْخُ اَلزَّانِی وَ اَلدَّیُّوثُ وَ هُوَ اَلَّذِی لاَ یَغَارُ وَ یَجْتَمِعُ اَلنَّاسُ فِی بَیْتِهِ عَلَى اَلْفُجُورِ وَ اَلْمَرْأَةُ تُوطِئُ فِرَاشَ زَوْجِهَا ».(۲)

ترجمه: سه دسته هستند که خداوند متعال در روز قیامت با آنها سخن نخواهد گفت، و پاکشان نخواهد نمود، و در عذاب دردناکی خواهند بود: زناکار پیر، دیوث، و زنی که بدون عذر از همبستر شدن با همسرش دوری کند.

۳۸. امام صادق علیه‌السلام : «حُرِّمَتِ اَلْجَنَّةُ عَلَى اَلدَّیُّوثِ ».(۳)

ترجمه: بهشت بر مردان دیوث و بی غیرت حرام است.

۳۹. امام باقر علیه‌السلام : «ثَلاَثَةٌ لاَ یَقْبَلُ اَللَّهُ لَهُمْ صَلاَةً مِنْهُمُ اَلدَّیُّوثُ ».(۴)

ترجمه: سه دسته هستند که نمازشان قبول نیست: یک دسته از آنها مردان دیوث و بی غیرت هستند.

____________________

۱. مستدرک الوسائل (۱۴/۲۹۱) و(۱۴/۳۴۱)؛ بحارالانوار (۷۶/۱۱۶).

۲. الکافی (۵/۵۴۷)؛ دعائم الاسلام (۲/۴۴۹)؛ الفقیه (۴/۲۱)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۲۳۶) و (۲۰/۳۲۷) و (۱۴/۱۷۵).

۳. الکافی (۵/۵۳۷)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۲۳۶) و (۱۴/۱۷۵)؛ کنزالعمال (۶/۱۳۰).

۴. المحاسن (۱/۱۱۵)؛ وسائل الشیعه (۲۰/۳۲۸) و(۱۴/۲۴۸)؛ بحارالانوار (۷۶/۱۱۵).


۴۰. امام باقر علیه‌السلام : «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِیٍّ علیه‌السلام فَقَالَ: جَعَلَنِیَ اَللَّهُ فِدَاکَ، إِنِّی لَأُحِبُّکُمْ أَهْلَ اَلْبَیْتِ . قَالَ:وَ کَانَ فِیهِ لِینٌ. قَالَ: فَأَثْنَى عَلَیْهِ عِدَّةٌ. فَقَالَ لَهُ: کَذَبْتَ، مَا یُحِبُّنَا مُخَنَّثٌ، وَ لاَ دَیُّوثٌ، وَ لاَ وَلَدُ زِنًا، وَ لاَ مَنْ حَمَلَتْ بِهِ أُمُّهُ فِی حَیْضِهَا. قَالَ: فَذَهَبَ اَلرَّجُلُ، فَلَمَّا کَانَ یَوْمُ صِفِّینَ قُتِلَ مَعَ مُعَاوِیَةَ ».(۱)

ترجمه: مردی محضر حضرت علی علیه‌السلام آمد و عرض کرد: فدایت شوم، من شما اهل بیت علیه‌السلام را از قلب دوست دارم... عده ای از حاضرین هم مدحش گفتند، ولی حضرت فرمود: دروغ می گویی، سه دسته هستند که ما را دوست ندارند (و بدون ولایت ما خواهند مرد):

۱. مخنث (یعنی: مردی که از لحاظ پوشش و آرایش و پیرایش خود را شبیه زنان کند)،

۲. دیوث (یعنی: مرد بی غیرت)،

۳. زنا زاده، و یا کسی که مادرش در ایام حیض به او حامله شده است. و سپس امام باقر علیه‌السلام فرمود: این مرد سرانجام در جنگ صفین در حالیکه از لشگر معاویه بود به هلاکت رسید.

(وصدقوا موالینا و ساداتنا علیهم السلام)

____________________

۱. مستدرک الوسائل (۲/۱۹)؛ بحار الانوار(۲۷/۱۴۸)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی