أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

عید فطر بر مسلمانان مبارک باد
سایت چهل حدیث ها (اربعینات)
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها. الکافی‏ ج۱: ص۴۸.
سعی ما بر فراهم نمودن چهل حدیث های موضوعی است که آسان وسریع در دسترس اندیشوران محقق، مبلغین، سخنوران و ارباب منبر (حفظهم الله) باشد.
<زندگی عاقلانه در دنیا این است که انسان از امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار داده، برای رسیدن به تکامل و سعادت دو جهان استفاده کند، نه آن‌که تمام همت و تلاش خویش را صرف دنیا کرده و از آخرت غافل بماند که در این صورت دچار خسران و ضرر بزرگ شده است. انسان‌های پرهیزکار از مظاهر دنیا به حداقل اکتفا نموده و تمام سعی و کوشش آنان به زندگی آخرت معطوف است که آن‌جا سرای جاوید و ابدی است
قرآن کریم در توصیف زندگی دنیا می‌فرماید: «وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛[1] زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست! و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزکارند، بهتر است، آیا نمى‌‌‏‌اندیشید؟.>

عزیزان، ما را از نظرات سودمندتان محروم نفرمایید. قبلا از الطاف شما متشکریم.
-----------------------------------------------
ایمیل: chelhadith.ir@gmail.com
-----------------------------------------------
امام عسکری علیه السلام: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَیکُم وَ فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَینا». یعنی ما حجّت های خداوند بر شماییم و فاطمه علیها سلام الله حجّت بر ماست.
جستجو در پایگاه شما را سریعتر به هدف میرساند

چهل حدیث جهاد با نفس

چهارشنبه, ۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷ ب.ظ

۱. قال الامام علی علیه السّلام : أفضلُ الجِهادِ جِهادُ النفسِ عن الهَوی و فِطامُها عن لَذّات الدنیا. «غررالحکم، ح ۲۲۳۲»

امام علی علیه السلام فرمودند: برترین جهاد، مبارزه کردن با هوای نفس و بازگرفتن آن از لذت های دنیاست.

۲. قال الامام علی علیه السّلام : حارِبوا أنفُسَکم علَی الدُّنیا و اصرِفُوها عَنها فانّها سریعةُ الزّوال و کثیرة الزلزال. «تصنیف غررالحکم، ح ۴۹۲۳»

امام علی علیه السلام فرمودند: با نفس هایتان در دنیا مجاهده کنید و از دنیا منصرفش کنید، چرا که دنیا به سرعت از بین می رود و لغزشگاه هایش بسیار است.

۳. قال الامام الصّادق علیه السّلام : ذِکْرُ الموتِ یُمیتُ الشهواتِ فی النفس و یَقطعُ مَنابتَ الغفلةِ و یقَوِی النفسَ بمواعد الله ... . «مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۱۰۵»

امام صادق علیه السلام فرمودند: یاد مرگ، خواسته های نفسانی را می میراند و عوامل غفلت را ریشه کن می کند و نفس را به وسیله وعده های الهی، قوّت می بخشد.

۴. قال الامام علی علیه السّلام : إنّ المُجاهدَ نفسَه علی طاعة الله و عن مَعاصیه عند الله سبحانه بمنزلة الشهید. «غررالحکم، ح ۳۵۴۶»

امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که در راه فرمانبرداری از خدا و دوری از نافرمانی او با نفس خویش مبارزه کند، نزد خدای سبحان منزلت شهید را دارد.

۵. قال الامام الکاظم علیه السّلام : جاهِد نفسَک لِتَرُدَّها عن هواها، فانّه واجبٌ علیک کجِهادِ عدوِّک. «تحف العقول، ص ۳۹۹»

امام کاظم علیه السلام فرمودند: برای بازداشتن نفس خود از خواهش هایش با آن مبارزه کن که مبارزه با نفس همچون مبارزه با دشمنت بر تو واجب است.

۶. قال الامام علی علیه السّلام : ینبغی للعاقل أن لا یَخْلو فی کلِّ حالةٍ عن طاعة ربِّه و مُجاهدة نفسِه. «غررالحکم، ح ۱۰۹۲۲»
امام علی علیه السلام فرمودند: سزاوار است که خردمند در هیچ حالی از طاعت پروردگارش و پیکار با نفسش باز نایستد.

۷. قال الامام علی علیه السّلام : جاهِد نفسَکَ و قََدِّم تَوبتَکَ تَفُز بطاعة ربِّک. «غررالحکم، ح ۴۷۵۹»

امام علی علیه السلام فرمودند: با (خواهش های) نفست مبارزه کن و توبه ات را پیش انداز تا به طاعت پروردگارت دست یابی.

۸. قال الامام الباقر علیه السّلام : إنّ المؤمنَ مَعنِیٌّ بمُجاهدةِ نفسِه لِیَغلِبها علی هواها فمَرّةً یُقیم أوَدَها و یُخالف هواها فی محبّة الله ... . «تحف العقول، ص ۲۸۴»

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا مؤمن به پیکار با نفس خودش اهتمام می ورزد تا بر هوی و خواهش آن چیره شود، گاه کجی نفس را راست می کند و در راه محبت خدا با خواهش های نفسانی می ستیزد و گاهی هم نفسش او را بر زمین می زند و لذا پیرو هواهای آن می شود، اما خداوند او را از جا بلند می کند و از لغزشش می گذرد و او نیز متوجه می شود.

۹. قال الامام علی علیه السّلام : حارِبوا هذِه القلوبَ فانّها سریعةُ العِثار. «غررالحکم، ح ۴۹۳۱»
امام علی علیه السلام فرمودند: با این دلها (نفس ها) بجنگید که آنها زود می لغزند.

۱۰. قال الامام الصّادق علیه السّلام : مَن لَم یکُن له واعظٌ مِن قلبِه و زاجِرٌ مِن نفسِه و لم یَکن لهُ قَرینٌ مُرشدٌ استمکن عدوّه من عُنُقِه. «وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۶۲»
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که واعظی در قلب خودش و بازدارنده ای در نفس خودش و راهنمایی روشنگر نداشته باشد، دشمنش بر او مسلّط می شود.

۱۱. قال الامام الصّادق علیه السّلام : إنّ النبی صلّی الله علیه و آله بَعثَ بِسَریّةٍ فلمّا رجَعوا قال: مَرحباً بقومٍ قَضوا الجِهادَ الاضعرَ و بقی الجِهادُ الاکبرُ، قیلَ: یا رسولَ الله و ما الجهادُ الاکبرُ؟ قال: جِهادُ النفسِ. «الکافی، ج ۵، ص ۱۲»
امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله لشکری را برای جهاد فرستاد، زمانی که برگشتند به آنها فرمودند: بارک الله بر قومی که جهاد اصغر را با موفقیّت پشت سر گذاشتند و برای آنها جهاد اکبر باقی است. گفتند: یا رسول الله جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمودند: جهاد با نفس.

۱۲. قال الامام الصّادق علیه السّلام : أغلِق أبوابَ جوارِحِک عمّا (یقع) ضررُه إلی قلبِک و یذهَب بوجاهتک عندالله و یُعقّب الحسرة و الندامة یوم القیامه ... . «مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۷۱»
امام صادق علیه السلام فرمودند: درهای اعضا و جوارحت را از آنچه برای قلبت ضرر دارد ببند، چرا که اگر نبندی آبرویت را نزد خدا می برد و در قیامت حسرت و ندامت را برایت در پی دارد.

۱۳. قال الامام علی علیه السّلام : إنّ نفسَک لَخَدوعٌ اِن تَثِق بها یقتَدَک الشیطانُ إلی ارتکابِ المحارمِ إنّ النفسَ لأمّارةٌ بالسوءِ ... . «مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۳۶»
امام علی علیه السلام فرمودند: نفس تو بسیار فریبکار است، اگر به او اعتماد کنی تو را به پیروی کردن از شیطان و ارتکاب محارم الهی می کشاند، (چنانکه خداوند متعال فرمودنده:) همانا نفس امر کننده به بدی است.

۱۴. قال الامام الکاظم علیه السّلام : المجاهدُ مَن جاهدَ نفسَه. «وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص ۲۷۹»
امام کاظم علیه السلام فرمودند: مجاهد کسی است که با نفس خود پیکار کند.

۱۵. قال رجل لأبی جعفر علیه السّلام : إنّی ضعیفُ العمل قلیلُ الصلاة قلیلُ الصوم و لکن أرجو أن لا آکُل إلّا حلالّا و لا أنکح إلّا حلالّا، فقال علیه السّلام : أیّ جهادٍ أفضل من عِفّة بطنٍ و فرج. «بحار الانوار، ج ۶۸، ص۲۷۳»
شخصی به امام محمد باقر علیه السّلام گفت: من در عمل ضعیف و نماز و روزه ام کم است، لکن امید دارم در خوردن بجز حلال نخوردم و روابطم جز روابط مشروع نباشد؟ امام علیه السّلام فرمودند: چه جهادی برتر از پاکی شکم (از حرام) و ارتباط مشروع است.

۱۶. قال الامام الصّادق علیه السّلام : طُوبی لِمَن جاهدَ فی الله نَفْسَه و هواهُ وَ مَنْ هَزَمَ جُنْدَ هواهُ ظَفِرَ برِضَی الله تعالی ... . «مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۳۹»
امام صادق علیه السلام فرمودند: خوشا به حال کسی که در راه خدا با خواهش های نفسش مجاهده کند و کسی که لشکر خواهش های نفسش را شکست دهد، موفق به کسب رضای الهی می شود.

۱۷. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اَعدَی عدوِّک نفسُکَ الّتی بینَ جَنبَیک. «بحار الانوار، ج ۶۷، ص ۳۶»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بزرگترین دشمن تو نفس تو است که بین دو پهلوی توست (همیشه با تو همراه است).

۱۸. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : أفضلُ الجِهادِ مَن أصبَح لا یَهُمُّ بظُلمِ أحد. «وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۶۲»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: برترین جهاد آن است که انسان روز خود را آغاز کند در حالی که در اندیشه ستم کردن بر احدی نباشد.

۱۹. قال الامام علی علیه السّلام : ذَروةُ الغایات لاینالُها إلّا ذَوُو التهذیبِ و المُجاهدات. «غرر الحکم، ح ۵۱۹۰»
امام علی علیه السلام فرمودند: به اوج اهدافشان نرسند، مگر وارستگان نفس ستیز.

۲۰. قال رسول الله صلی الله علیه و آله فی صفة اهل الآخرة: یَتعَبونَ أنفسَهم و لا یُریحونَها، إنّ راحةَ أهلِ الجَنّةِ فی الموتِ و ... . «بحار الانوار، ج ۷۷، ص ۲۵»
رسول خدا صلی الله علیه و آله (در توصیف اهل آخرت) فرمودند: جان های خویش را به رنج می افکنند و طعم آسودگی را به (جان هایشان) نمی چشنانند، همانا آسودگی اهل بهشت در مردن است و آخرت محل راحتی و آسایش خداپرستان است.

۲۱. قال الامام علی علیه السّلام : جاهِد نفسَک علی طاعة الله مجاهدة العدوِّ عدوّه و غالِبها مغالبةَ الضّد ضدَّه فانّ أقوی الناس من قَوِی علی نفسه. «غررالحکم، ح ۴۷۶۱»
امام علی علیه السلام فرمودند: در راه طاعت خدا با نفس خود پیکار کن همچون کسی که با دشمنش می جنگد و بر آن چیره شو، همچون چیره آمدن خصم بر خصم، زیرا نیرومند ترین مردمان کسی است که بر نفس خویش چیره شود.

۲۲. قال الامام علی علیه السّلام : مُجاهَدة النفس شِیمةُ النُّبَلاءِ. «غررالحکم، ح ۹۷۵۶»
امام علی علیه السلام فرمودند: مبارزه کردن با نفس، خصلت مردان شریف و بزرگوار است.

۲۳. قال الامام علی علیه السّلام : جِهادُ النفس بالعلم عُنوان العقل. «غررالحکم، ح ۴۷۷۲»
امام علی علیه السلام فرمودند: جهاد آگاهانه با نفس، سرلوحه خرد است.

۲۴. قال الامام علی علیه السّلام : کفاکَ فی مُجاهدةِ نفسِک أن لاتزال أبداً لها مُغالباً و علی أهوِیَتها مُحارباً. «غررالحکم، ح ۷۰۸۰»
امام علی علیه السلام فرمودند: در پیکار با نفست تو را همین بس که همواره بر آن چیرگی جویی و با خواهش هایش در ستیزه باشی.

۲۵. قال الامام علی علیه السّلام : ثمرةُ المُحاسَبة صلاحُ النَّفس. «مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۵۴»
امام علی علیه السلام فرمودند: ثمره محاسبه (افعال)، اصلاح نفس است.

۲۶. قال الامام علی علیه السّلام : رَدْعُ النفس و جِهادُها عن اَهْوِیَتِها یَرفعُ الدرجات و یُضاعفُ الحسنات. «غررالحکم، ح ۵۴۰۷»
امام علی علیه السلام فرمودند: پیکار با نفس و بازداشتن آن از خواهشهایش، درجات را رفعت می بخشد و حسنات را دو چندان می کند.

۲۷. قال الامام علی علیه السّلام : جِهادُ النفس مَهْرُ الجنّة. «غررالحکم، ح ۴۷۵۵»
امام علی علیه السلام فرمودند: جهاد با نفس، کابین بهشت است.

۲۸. قال الامام علی علیه السّلام : جِهادُ الهوَی ثَمنُ الجّنة. «غررالحکم، ح ۴۷۵۶»
امام علی علیه السلام فرمودند: مبارزه با خواهش های نفسانی، بهای بهشت است.

۲۹. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : بالمُجاهدةِ یُغلَبُ سوءُ العادة. «تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۱۹»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: با مجاهده می توان بر عادت های بد غلبه آمد.

۳۰. قال الامام علی علیه السّلام : ثمَرة المُجاهد قَهر النفس. «غررالحکم، ح ۴۹۱۴»
امام علی علیه السلام فرمودند: ثمره مجاهده، مقهور کردن نفس است.

۳۱. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : جاهِدوا أنفسَکم بقِلّة الطعام و الشراب تظلَّکم الملائکة و یَفِرُّ عنکم الشیطان. «تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: با کم خوردن و کم آشامیدن به جنگ با نفس هایتان روید تا فرشتگان بر شما سایه افکنند و شیطان از شما بگریزد.

۳۲. قال الامام علی علیه السّلام : املکُوا أنفسَکم بدوامِ جِهادِها. «غررالحکم، ح ۴۸۹۸»
امام علی علیه السلام فرمودند: با پیکار بی امان با نفسهایتان، زمام آنها را در اختیار خود گیرید.

۳۳. قال الامام علی علیه السّلام : رُدّ عن نفسِک عند الشهوةِ و أقِمها علی کتاب الله عند الشبهات. «غررالحکم، ح ۵۴۰۶»
امام علی علیه السلام فرمودند: در هنگام شهوت، نفست را نگه دار و در هنگام شبهات به کتاب خدا ارجاع ده.

۳۴. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : حاسِبوا أنفسَکم قبلَ أن تحاسَبُوا وَ زِنُوها قَبل أن تُوزنوا و تَجَهَزُّوا لِلعرض الْاَکبر. «وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۹۹»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: از نفسهایتان حساب کشی کنید قبل از آنکه اعمال شما را حسابرسی کنند، و اعمال خویش را وزن کنید قبل از آنکه اعمال شما را وزن کنند، و خودتان را مجهز کنید برای روزی که همه اعمال عرضه می شوند (قیامت).

۳۵. قال الامام علی علیه السّلام : اِنَّ مُجاهدةَ النفسِ لتَزمُّها عنِ المعاصی و تَعصِمُها عنِ الرَّدی. «غررالحکم، ح ۳۴۸۸»
امام علی علیه السلام فرمودند: پیکار با نفس، آن را در ارتکاب گناهان مهار می کند و از هلاکت و نابودی نگهش می دارد.

۳۶. قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اجتَهِدوا فی العمل، فإنْ قَصُرَ بکم الضَّعفُ فکفّوا عن المعاصی. «بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۰۰»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در کار (طاعت خدا) سخت بکوشید و اگر ناتوانی شما را از طاعت خدا سست و درمانده کرد، از گناهان خودداری کنید.

۳۷. قال الامام علی علیه السّلام : کیفَ یَستَطِیعُ صلاحَ نفسِه من لا یَقنعُ بالقلیلِ. «تصنیف غررالحکم، ح ۴۸۰۶»
امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که به کم قانع نیست، چگونه می تواند نفس خویش را اصلاح کند (یعنی نمی تواند چنین کند).

۳۸. قال الامام علی علیه السّلام : فی خلافِ النفسِ رُشدُها. «تصنیف غررالحکم، ح ۴۸۰۵»
امام علی علیه السلام فرمودند: رشد و تکامل آدمی، در مخالفت با نفس است.

۳۹. قال رسول الله صلّی الله علیه و آله : أشَدُّ الناس اجتهاداً مَن ترک الذنوب. «امالی شیخ صدوق، ص ۲۸، ح ۴»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: سخت کوش ترین مردم کسی است که گناهان را فروگذارد.

۴۰. قال رسول الله صلّی الله علیه و آله : المُجاهدُ مَن جاهَدَ نفسَه فی الله. «کنزالعمال، ح ۱۱۲۶۱»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مجاهد کسی است که در راه خدا با نفسش مبارزه کند.

نظرات  (۱)

احسنت خداخیرتون بدهاحادیث پر باری بودند

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی