أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

پایگاه چهل حدیث های کوتاه در موضوع های متفاوت

أربعینات

حلول ماه مبارک رمضان بر شما عزیزان مبارک باد
سایت چهل حدیث ها (اربعینات)
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها. الکافی‏ ج۱: ص۴۸.
سعی ما بر فراهم نمودن چهل حدیث های موضوعی است که آسان وسریع در دسترس اندیشوران محقق، مبلغین، سخنوران و ارباب منبر (حفظهم الله) باشد.
<زندگی عاقلانه در دنیا این است که انسان از امکاناتی که خداوند در اختیارش قرار داده، برای رسیدن به تکامل و سعادت دو جهان استفاده کند، نه آن‌که تمام همت و تلاش خویش را صرف دنیا کرده و از آخرت غافل بماند که در این صورت دچار خسران و ضرر بزرگ شده است. انسان‌های پرهیزکار از مظاهر دنیا به حداقل اکتفا نموده و تمام سعی و کوشش آنان به زندگی آخرت معطوف است که آن‌جا سرای جاوید و ابدی است
قرآن کریم در توصیف زندگی دنیا می‌فرماید: «وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون»؛[1] زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست! و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزکارند، بهتر است، آیا نمى‌‌‏‌اندیشید؟.>

عزیزان، ما را از نظرات سودمندتان محروم نفرمایید. قبلا از الطاف شما متشکریم.
-----------------------------------------------
ایمیل: chelhadith.ir@gmail.com
-----------------------------------------------
امام عسکری علیه السلام: «نَحنُ حُجَجُ اللهِ عَلَیکُم وَ فاطِمَةُ حُجَّةٌ عَلَینا». یعنی ما حجّت های خداوند بر شماییم و فاطمه علیها سلام الله حجّت بر ماست.
جستجو در پایگاه شما را سریعتر به هدف میرساند

چهل حدیث از رسول الله صلی الله علیه وآله

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۴:۲۷ ب.ظ

چهل حدیث دوم

1-پذیرش مسئولیت 
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.

کنزالعمال، ج 6، ص 20، ح 14654


2-فضیلت نماز جماعت
پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ علیه وآله):
صَلاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِی بَیْتِهِ أرْبَعِینَ سَنَةً.
یک نماز جماعت بهتر از چهل سال نماز فُرادیٰ در خانه است.

 مستدرک الوسائل، ج 6، ص 446


3-آبروی مسلمان 
پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله) :
مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ.
هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.

 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 14


 

4-پرستاری بیمار
پیامبر اکرم (صلّی ‌‌الله علیه وآله):
مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
هر کس برای نیاز بیماری بکوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی که از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک می‌شود.

من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16


5-مسافرت
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه وآله):

سافِرُوا تَصِحُّوا و تَغْنَمُوا.
سفر کنید تا سلامت باشید و سود به دست‌ آورید.

نهج الفصاحه، ص 519


6-عیب پوشی
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
مَن عَلِمَ مِن أخِیهِ سَیِّئَةً فَسَتَرَها، سَتَرَ اللهُ عَلَیهِ یَومَ القِیامَةِ.
هر که از برادر خود گناهی بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.

 المعجم الکبیر طبرانی، ج 19، ص 440


7-کفّاره گناهان

پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ و لا وَصَبٍ و لا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه.
مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌ای نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را بپوشاند.

تحف العقول، ص 38


8-ارزش تعلّم

پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّیَ ألفَ رَکعَةٍ.
هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد.

 وسائل الشیعه، ج 27، ص 27


9-چشم پوشی از گناهان

 رسول خدا (ص) فرمود:
به انسان مؤمن، رنج و درد و اندوهی نرسد، مگر آنکه خداوند به آن وسیله از گناهش چشم پوشد.
ابن‌شعبه حرّانی؛ تحف‌ العقول


10-ارجمندترین مردم

 پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
أعظَمُ النّاسَ قَدْراً مَنْ تَرَکَ ما لا یَعْنِیهِ.
پُرارج‌ترین مردم کسی است که آنچه را که به او مربوط نیست رها کند.

نهج الفصاحه ص 68ح 355


11-خوش‌ اخلاقی
پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ علیه‌ وآله):
إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم  ِ.
بنده با خوش‌ اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌ زنده‌دار می‌رسد.

بحار الأنوار، ج 71، ص 373 


12-حاملین حدیث

 رسول خدا (صلّی الله علیه و ‌آله)
مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ.
هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب آن سنّتی بر‌پا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از آنِ او خواهد بود.

میزان الحکمه، ح 3340‍
 


13-داناترین مردم

رسول خدا (صلّی الله علیه و ‌آله):
أعْلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلْمَ النّاسِ إلی عِلْمِهِ.
داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید.

 نهج الفصاحه، ص 69، ح360
 


14-دست خط زیبا

پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله):
الْخَطُّ الْحَسَنُ یَزیدُ الْحَقَّ وَضَحاً.
خط زیبا بر جلوۀ حق می افزاید.

کنزالعمّال، ح 29304


15-اموال عمومی

پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):

الْمُسْلِمُونَ شُرَکاءٌ فی ثَلاثٍ: فی الْمٰاءِ، وَ الْکَلَاءِ، وَ النّارِ.

مسلمانان در سه چیز شریکند: آب، مرتع، آتش(سوخت).

میزان الحکمة، ح 9634


16-طلب نیاز

پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
لَیْسَ مِنْ حُبِّ الدُّنْیَا طَلَبُ مَا یُصْلِحُکَ.
جستن آنچه مایۀ سامان [زندگی] توست، نشانۀ دنیا دوستی نیست.

 کنزالعمّال: ح5339


17-دفاع از مال

پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
مَن قُتِلَ دُونَ مٰالِهِ فَهُوَ شَهیدٌ.
هرکه در راه [حفظ] مالش کشته شود، شهید است. 

دعائم الإسلام، ج1، ص398


18-تفقّه در دین

پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله):
أفٍّ لِکُلِّ مُسْلِمٍ لا یَجْعَلُ فی کُلِّ جُمُعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فیهِ أمْرَ دینِهِ وَ یَسْألُ عَنْ دینِهِ.
وای بر مسلمانی که در هر جمعه، زمانی را برای یادگیری و پرسش از امور دینی خویش اختصاص ندهد. بحار الأنوار، ج 1، ص 176


19-مدارا نمودن 

رسول خدا (صلّی ‌‌الله‌ علیه‌ وآله):
مُداراةُ النّاسِ نِصْفُ الإیمانِ، وَ الرِّفقُ بِهِْم نِصْفُ العَیْشِ.
مدارا کردن با مردم نیمى از ایمان است و ملاطفت با آنان نیمى از زندگی.

کافی، ج 2، ص 117 


20-حبّ اهل بیت

رسول اکرم (صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله
لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ أسَاسٌ وَ أسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ.
هر چیزی اساس و پایه‌ای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است 

  کافی، ج 2، ص 45


21-دانشمندان

رسول خدا (صلّی ‌‌الله‌ علیه‌ وآله):
العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ، و خُلَفاءُ الأنبیاءِ، و وَرَثَتی، و وَرَثَةُ الأنبِیاءِ.
دانشمندان، چراغهای زمین، جانشینان پیامبران، وارثان من و وارثان پیامبرانند.

نهج الفصاحه، ح 2014


22-حبّ جمال
إنّ الله جَمِیلٌ وَ یُحِبُّ الجَمالَ.

خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد

بحارالأنوار جلد 79 صفحه 299 و خصال جلد 2 صفحه 157


23-تنها رستگاران

به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:

یَا عَلِیُّ شِیعَتُکَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ فَمَنْ أَهَانَ وَاحِداً مِنْهُمْ فَقَدْ أَهَانَکَ وَ مَنْ أَهَانَکَ فَقَدْ أَهَانَنِی وَ مَنْ أَهَانَنِی أَدْخَلَهُ اَللَّهُ «نٰارَ جَهَنَّمَ خٰالِداً فِیهٰا» «وَ بِئْسَ اَلْمَصِیرُ»

ای علی، روز قیامت شیعیان تو همان رستگارانند، هرکس یکی از آنان را مورد اهانت قرار دهد، به تو توهین کرده و هرکس به تو اهانت کند، به من اهانت کرده و هرکس به من توهین کند، خداوند او را در آتش جهنم جاودان سازد، و چه بد سرنوشتی است 

 بحارالأنوار جلد 65 صفحه 7


24-صدقه

 رسول خدا (صلّی ‌الله ‌علیه ‌وآله):

تَصَدَّقُوا وَداوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ

صدقه دهید و مریضان خود را با صدقه درمان کنید.

کنز العمال، ج 6، ص 371


25-قتل در راه خدا

رسول خدا (ص) فرمودند :

فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.
بالای هر نیکی، نیکی دیگری است، مگر کشته شدن در راه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ؛ که هیچ نیکی بالاتر از آن نیست.

بحار الأنوار، ج 2، ص 156


26-آبروی مسلمان

رسول خدا (ص) فرمودند:

الرّبا ثلاثة و سبعون بابا أیسرها مثل أن ینکح الرّجل أمّه و إنّ أربى الرّبا عرض الرّجل المسلم.

 ربا هفتاد و سه قسم است و آسان تر از همه چنان است که کسی با مادر خود زنا کند و بدتر از همه رباها تجاوز به آبروی مسلمان است.

(نهج الفصاحه، حدیث 1683)


27-پرده دری

 رسول خدا (ص) فرمودند:

لا تَخرِقَنَّ عَلی اَحَدٍ سِتراً

 پرده ی هیچ کس را مدر.

(نهج الفصاحه، حدیث 2431)


28-حفظ آبرو

رسول خدا (ص) فرمودند:

مَنِ استَطاعَ مِنکُم أن یَقِیَ دِینَهُ وَ عِرضَهُ بِمالِهِ فَلیَفعَلْ؛

هر که از شما تواند دین و آبرو را به مال خود حفظ کند، حفظ کند.

(نهج الفصاحه، حدیث 2965)


29-مال برای حفظ آبرو

 رسول خدا (ص) فرمودند:

قُوا بِأموالِکُم عَن أعراضِکُمْ؛

آبرویتان را به وسیله اموالتان حفظ کنید

 (نهج الفصاحه، حدیث 2104)


30-خواری تعلم یا جهل دائم
پیامبر (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و‌آله‌):
مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً، بَقِیَ فی ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً.
آنکه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند.

بحار الأنوار، ج 1، ص 77


31-سهل انگاری در نماز

 پیامبر اکرم (صلّی ‌الله ‌علیه ‌وآله):
لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.
آن که نمازش را سبک بشمارد از من نیست، به خدا سوگند در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمی‌شود.

 من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 206


32-یاد علی علیه السلام

پیامبر حضرت محمد (ص) :

ذِکْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرِی عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُ عَلِیٍ‏ عِبَادَةٌ وَ ذِکْرُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عِبَادَةٌ

یاد خداوند عز و جل عبادت است ،

یاد من هم عبادت است،                                  الاختصاص: ۲۴۴، بحارالانوار:‏36 ص370

یاد علی هم عبادت است ،

و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است


33-به بهشت نمی رود

 پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : 

لایَدخُلُ الجَنّةَ خِبٌّ و لا خائِنٌ.

هیچ حیله‌گر و خیانت کارى به بهشت نمی رود

 کنزالعمال: 43777


34-نشانه ایمان

پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید:

یا علی ثلاث من حقائق الإیمان: الإنفاق من الإقتار و إنصافک النّاس من نفسک و بذل العلم للمتعلّم؛ 

سه چیز نشانه ایمان است:

دستگیری با وجود تنگدستی،

از حق خود به نفع دیگری گذشتن،

 به دانشجو علم آموختن.

الخصال , جلد 1 , صفحه 124


35-اکرام فرزند

رسول خدا (صلّی ‌الله ‌علیه ‌وآله):
أکْرِمُوا أوْلادَکُم وَ أحْسِنُوا آدابَهُم یُغْفَرْ لَکُمْ.

به فرزندان خود احترام بگذارید و آنها را نیکو تربیت کنید تا مورد غفران پروردگار قرار گیرید.

بحارالأنوار، ج 104، ص 95


36-محبّت علی ع

پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید:

یا علی ما ثبت حبّکَ فی قَلْب امرء مُؤمن فزلّت به قَدَمَ عَلی الصِّراط إلّا ثبتت لَه قدم حتّی یدخله اللّه عزّوجلّ بِحبّک الجَنة.

به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : مهر تو در قلب مؤمنی نمی نشیند جز آنکه هر گاه یک گامش بر صراط لغزد، گام دیگرش استوار شود، تا اینکه خداوند عزّوجلّ او را به محبت تو، در بهشت درآورد .

بحارالأنوار جلد 27 صفحه 77


37-نگاه مسموم

پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید :

«النظرة سهمٌ من سهام إبلیسَ مسمومة من ترکها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إیماناً یجد حلاوته فی قلبه»

یعنی نگاه به نامحرم تیری از تیرهای زهراگین شیطان است،  هر کس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند، خدا ایمانی به او می دهد که شیرینی آن را در دل احساس می نماید  

  بحارالأنوار جلد 104 صفحه 38


38-پیشگیری از حسد پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید :

اِستعینوا عَلی حَوائِجِکُم بِالکِتمانِ فاِنَّ کُلَّ ذی نِعمةٍ مَحسودٌ.

 در کارهاى خود از نهاندارى مدد گیرید؛ چه، بر هر صاحب نعمتى حسد مى ‏برند 

 بحارالأنوار جلد 74 صفحه 151


39-نگرانی پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید :

أخشی ما خشیت عَلی اُمَتی: کبر البَطن، و مُداوِمه النَوم، و الکسل، و ضَعف الیَقین .

 بر امت خویش، بیش از همه چیز از شکم پرستی، پرخوابی، بیکارگی و ضعف در ایمان بیمناکم 

 نهج الفصاحة صفحه 109


40-ضرر و زیان

 پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : 

لا ضَرَرَ وَ لا ضِرارَ.
زیان‌رساندن به خود و به دیگران ممنوع است.

کافی، ج 5، ص 292


41-جواز عبور از صراط

 پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید :

الا و من احب علیا جاز علی الصراط کالبرق الخاطف .
الا و من احب علیا کتب له براءه من النار و جواز علی الصراط و امان العذاب و لم ینشر له دیوان و لم ینصب له میزان

هرکس علی را دوست بدارد ،مانند برق جهنده و تندگذر از صراط عبور کند .آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد و ولایتش را بپذیرد، خداوند دوری از آتش و جوار عبور بر صراط و امان از عذاب برایش صادر کند .

آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد، بساط حساب رسی برای او باز نمی شود وبرای [اعمال] او میزان و ترازویی نصب نمی گردد 

بحارلأنوار جلد 65 صفحه 124


42-ولایت علی ع
پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله:

«یا علی، لو أنّ عبداً عبد اللّه عزّوجلّ مثل ما قام نوحٌ فی قومه و کان به مثل اُحُدٍ ذهباً فأنفقه فی سبیل اللّه و مُدّ فی عُمره حتی حجّ ألف عامٍ علی قدمیه ثمَّ قُتل بین الصفا و

اگر کسی همانند نوح پیامبر هزار سال عبادت خدا کند و به اندازه کوه احد طلا و نقره انفاق نماید و هزار بار پیاده به حج رود و در هنگام سعی بین صفا و مروه او را مظلومانه بکشند ولی اعتقاد به امیرالمومنین علی (ع) نداشته باشد حتی بوی بهشت را هم استشمام نخواهد کرد .

مناقب خوارزمی:67، ذخایر العقبا - تاریخ دمشق - ینابیع الموده: 252


43-ای ابوذر

پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله:

یا اَباذَرٍّ اِنَّ اللهَ تَعالی جَعَلَ عَلی کُلِّ رُکنٍ مِن اَرکانِ عَرشِهِ سَبعینَ اَلفَ مَلَکٍ لَیسَ لَهُم تَسبیحٌ وَ لاَ عِبادَةٌ اِلاَّ الدُّعاءَ لِعَلِیٍّ وَ شیعَتِهِ وَ الدُّعاء عَلی اَعدائِهِ.

پیامبر اکرم (ص) : ای ابوذر، خدای متعال برای هر پایه ای از پایه های عرش خود هفتاد هزار ملک قرار داده که هیچ تسبیح و عبادتی جز دعا بر علی و شیعه او و نفرین بر دشمنان او ندارند 

بحارالأنوار جلد 40 صفحه 55


44-ترک گناهان

پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
أشَدُّ النّاسِ اجْتِهاداً مَن تَرَکَ الذُّنوبَ.
سخت کوشترین مردم کسى است که گناهان را فرو گذارد.

امالی صدوق، ص 28


45-شادمانی در آخرت

پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):

...بِکُلِّ شَیْءٍ حِیلَةٌ وَ حِیلَةُ اَلسُّرُورِ فِی اَلْآخِرَةِ أَرْبَعُ خِصَالٍ: مَسْحُ رُءُوسِ اَلْیَتَامَى، وَ اَلتَّعَطُّفُ عَلَى اَلْأَرَامِلِ، وَ اَلسَّعْیُ فِی حَوَائِجِ اَلْمُؤْمِنِینَ، وَ اَلتَّفَقُّدُ لِلْفُقَرَاءِ وَ اَلْمَسَاکِینِ.
بر در دوم بهشت نوشته شده، هر چیز راهی دارد و راه رسیدن به شادمانی در آخرت، چهار چیز است : دست محبت بر سر یتیمان کشیدن، و بر بیوگان مهربانی کردن، و در رفع نیازهای مسلمانان کوشیدن و دل جویی از تهیدستان و مساکین.


46-پیروان حسین بن علی علیهما السلام

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

«فَطُوبَى لِمَن کانَ مِن أولِیاءِ الحُسَینِ وَ شِیعَتِهِ، هُم وَاللهِ الفائِزُونَ یَومَ القِیامَة»
خوشا به سعادتمندی آنان که از دوستان و پیروان حسین (ع) هستند. به خدا سوگند ایشان در قیامت پیروز و نیکبخت هستند.
أمالی الصدوق3: 120، بحارالانوار، ج 44، ص 225

 


47-عرض اعمال شیعیان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

یَا عَلِیُّ أَعْمَالُ شِیعَتِکَ تُعْرَضُ‏ عَلَیَّ فِی‏ کُلِ‏ جُمُعَةٍ فَأَفْرَحُ بِصَالِحِ أَعْمَالِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ لِسَیِّئَاتِهِم‏.
به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : ای علی، اعمال شیعیان تو در هر (هفته) روز جمعه بر من عرضه می شود . پس، از کارهای نیکشان شادمان می گردم و برای زشتی و بدی هایشان استغفار می کنم   
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 40


48-دوستی و حکمت

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

اَلا وَ مَن اَحَبَّ عَلِیّاً اَثبَتَ اللهُ فِی قَلبِهِ الحِکمَةَ وَ اَجرَی عَلی لِسانِهِ الصَوابَ وَ فَتَحَ اللهُ عَلَیهِ اَبوابَ الرَّحمَةِ .
هرکس علی را دوست بدارد، خداوند حکمت را در قلبش استوار می کند و راستی و درستی را بر زبانش جاری می سازد و درهای رحمت را برایش می گشاید 

بحارالأنوار جلد 65 صفحه 124


49-اجر صبر

 پیامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
المُؤمِنُ الَّذِی یُخالِطُ النّاسَ وَ یَصبِرُ عَلی اَذاهُم أعظَمُ اَجراً مِنَ المُؤمِنِ الَّذِی لا یُخالِطُ النّاسَ وَ لا یَصبِرُ عَلی اَذاهُم .
مؤمنی که با مردم معاشرت کند و بر آزارشان صبر کند، از مؤمنی که با مردم نمی جوشد و آزارشان را تحمل نمی کند، برتر است .

سنن ابن ماجه، کتاب الفتن، ح 4022


50-بهتر از دنیا و

پیامبر اکرم (صلّی ‌الله ‌علیه ‌وآله):
رَکْعَتانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أحَبُّ إلَیَّ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فِیهَا.
دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر است از دنیا و آنچه در آن است.

علل الشرائع، ص 138


  

51-اهانت

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

 هر کس به خانواده ‏اش توهین کند خوشى ‏زندگى را از دست ‏خواهد داد .

 مواعظ العددیه ص 151 به نقل از کتاب همسرداری /ابراهیم امینى

این مقاله به چهل حدیث از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله درباره مسایلی مانند : آثار سبک شمردن نماز؛ فواید رفتن به مساجد؛ بد نماز خواندن ؛ فضیلت امام علىّ (علیه السلام)؛ وصایاى مخصوص به پیامبر اسلام ؛ نتیجه اعمال؛ سرور در دنیا و آخرت؛ چشمهاى گریان؛ احترام به سالمندان و… می پردازد.

آثار سبک شمردن نماز؛ فواید رفتن به مساجد؛ بد نماز خواندن ؛فضیلت امام علىّ (علیه السلام)؛وصایاى مخصوص به پیامبر اسلام ؛ نتیجه اعمال؛ سرور در دنیا و آخرت؛چشمهاى گریان؛احترام به سالمندان ؛

چهل حدیث از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله :

1- آثار سبک شمردن نماز

– قال رَسُولُ اللّهِ (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ): لا تُضَیِّعُوا صَلاتَکُمْ، فَإنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلاتَهُ، حُشِرَ مَعَ قارُونَ وَ هامانَ، وَ کانَ حَقّاً عَلىِ اللّهِ أنْ یُدْخِلَهُ النّارَ مَعَ الْمُنافِقینَ. (1)

پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: نماز را سبک و ناچیز مشمارید، هر کس نسبت به نمازش بى اعتنا باشد و آنرا سبک و ضایع گرداند همنشین قارون و هامان خواهد گشت و حقّ خداوند است که او را همراه منافقین در آتش داخل نماید.

2- فواید رفتن به مساجد

ـ قالَ (صلى الله علیه وآله): مَنْ مَشى إلى مَسْجِد مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِکُّلِ خُطْوَة خَطاها حَتّى یَرْجِعَ إلى مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَنات، وَ مَحى عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئات، وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجات.(2)

فرمود: هر کس قدمى به سوى یکى از مساجد خداوند بردارد، براى هر قدم ثواب ده حسنه مى باشد تا برگردد به منزل خود، و ده خطا از لغزش هایش پاک مى شود، همچنین در پیشگاه خداوند ده درجه ترفیع مى یابد.

3- بد نماز خواندن

– بَیْنَما رَسُولُ اللّهِ (صلى الله علیه وآله) جا لِسٌ فِى الْمَسْجِدِ، إذْ دَخَلَ رَجُلٌ فَقامَ یُصَلّى، فَلَمْ یُتِمَّ رُکُوعَهُ وَ لا سُجُودَهُ، فَقالَ: نَقَرَ کَنَقْرِ الْغُرابِ، لَئِنْ ماتَ هذا وَ هکَذا صَلوتُهُ لَیَمُوتُنَّ عَلى غَیْرِ دینی.(3)

رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در مسجد نشسته بود که شخصى وارد شد و مشغول خواندن نماز شد و رکوع و سجودش را کامل انجام نمى داد و عجله و شتاب مى کرد.
حضرت فرمود: کار این شخص همانند کلاغى است که منقار بر زمین مى زند، اگر با این حالت از دنیا برود بر دین من نمرده است.

4- فضیلت امام علىّ (علیه السلام)

ـ قالَ (صلى الله علیه وآله) لِعَلىّ(علیه السلام): أنَا رَسُولُ اللّهِ الْمُبَلِّغُ عَنْهُ، وَ أنْتَ وَجْهُ اللّهِ وَ الْمُؤْتَمُّ بِهِ، فَلا نَظیر لى إلاّ أنْتَ، وَ لا مِثْلَ لَکَ إلاّ أنَا.(4)

رسول خدا (صلى الله علیه وآله) به امام علىّ (علیه السلام) فرمود: من رسول خدا هستم، که از طرف او تبلیغ و هدایت مى نمایم; و تو وجه اللّه مى باشى، که امام و مقتداى (بندگان خدا) خواهى بود، پس نظیرى براى من وجود ندارد مگر تو; و همانند تو نیست مگر من.

5-نشانه مؤمن

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): یا أباذَر، اَلدُّنْیا سِجْنُ الْمُؤْمِن وَ جَنَّةُ الْکافِرِ، وَ ما أصْبَحَ فیها مُؤْمِنٌ إلاّ وَ هُوَ حَزینٌ، وَ کَیْفَ لایَحْزُنُ الْمُؤْمِنُ وَ قَدْ أوَعَدَهُ اللّهُ أنَّهُ وارِدٌ جَهَنَّمَ.(5)

فرمود: اى ابوذر، دنیا زندان مؤمن و بهشت کافران است، مؤمن همیشه محزون و غمگین مى باشد، چرا چنین نباشد و حال آن که خداوند به او در مقابل گناهان و خطاهایش وعده مجازات و دخول جهنّم را داده است.

6-شروع غذا با نمک

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): یا عَلىّ! اِفْتَحْ طَعامَکَ بِالْمِلْحِ، فَإنَّ فیهِ شِفاءٌ مِنْ سَبْعینَ داء، مِنْها: الْجُنُونُ وَ الْجُذامُ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الاْضْراسِ وَ وَجَعُ الْبَطْنِ .(6)

رسول خدا (صلى الله علیه وآله) به امام علىّ (علیه السلام) فرمود: غذاى خود را با (تناول نمودن کمى) نمک شوع نما، همانا که در آن درمان و شفاء هفتاد نوع بلا و آفت خواهد بود، که دیوانگى، پیسى، جُذام، درد و ناراحتى هاى حلق، دندان ها; و شکم و معده از آنها مى باشد.

7- دنیا و آخرت فروشى

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): شَرُّالنّاسِ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذلِکَ مَنْ باعَ آخِرَتَهُ بِدُنْیا غَیْرِهِ.(7)

فرمود: بدترین افراد کسى است که آخرت خود را به دنیایش بفروشد و بدتر از او آن کسى خواهد بود که آخرت خود را براى دنیاى دیگرى بفروشد.

8- ترسهاى پیامبر (صلى الله علیه وآله)

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): ثَلاثَةٌ أخافُهُنَّ عَلى اُمتَّى: ألضَّلالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ، وَ مُضِلاّتُ الْفِتَنِ، وَ شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ.(8)

فرمود: در سه چیز براى امّت خود احساس خطر مى کنم:
گمراهى، بعد از آن که هدایت و معرفت پیدا کرده باشند.
گمراهى ها و لغزش هاى به وجود آمده از فتنه ها.
مشتهیات شکم، و آرزوهاى نفسانى و شهوت پرستى.

9- کیفر زود هنگام گناهان

ـ قالَ (صلى الله علیه وآله): ثَلاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُها وَ لا تُؤَخَّرُ إلى الاخِرَةِ: عُقُوقُ الْوالِدَیْنِ، وَ الْبَغْیُ عَلَى النّاسِ، وَ کُفْرُ الاْحْسانِ.(9)

فرمود : عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس مى باشد و به قیامت کشانده نمى شود: ایجاد ناراحتى براى پدر و مادر، ظلم در حقّ مردم، ناسپاسى در مقابل کارهاى نیک دیگران.

10- ناتوان ترین و بخیل ترین مردم

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): إنَّ أعْجَزَ النّاسِ مَنْ عَجَزَعَنِ الدُّعاءِ، وَ إنَّ أبْخَلَ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلامِ.(10)

فرمود: عاجز و ناتوان ترین افراد کسى است که از دعا و مناجات با خداوند ناتوان و محروم باشد، و بخیل ترین اشخاص کسى خواهد بود که از سلام کردن خوددارى نماید.

11- طرز ملاقات و خداحافظى

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): إذا تَلاقَیْتُمْ فَتَلاقُوا بِالتَّسْلیمِ وَ التَّصافُحِ، وَ إذا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِإلاسْتِغْفارِ.(11)

فرمود: هنگام بر خورد و ملاقات با یکدیگر سلام و مصافحه نمائید و موقع جدا شدن براى همدیگر طلب آمرزش کنید.

12- صدقه هنگام صبح

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): بَکِرُّوا بِالصَّدَّقَةِ، فَإنَّ الْبَلاءَ لا یَتَخَطاّها.(12)

فرمود: صبحگاهان حرکت و کار خود را با دادن صدقه شروع نمائید چون که بلاها و آفت ها را بر طرف مى گرداند.

13- آثار اعمال صالحه در قبر

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله) : یُؤْتَى الرَّجُلُ فی قَبْرِهِ بِالْعَذابِ، فَإذا اُتِیَ مِنْ قِبَلِ رَأسِهِ دَفَعَتْهُ تِلاوَةُ الْقُرْآنِ، وَ إذا اُتِیَ مِنْ قِبَلِ یَدَیْهِ دَفَعَتْهُ الصَّدَقَةُ، وَ إذا اُتِیَ مِنْ قِبَلِ رِجْلَیْهِ دَفَعَهُ مَشْیُهُ
إلىَ الْمَسْجِدِ.(13)

فرمود: هنگامى که بدن مرده را در قبر قرار دهند، چنانچه عذاب از بالاى سر بخواهد وارد شود تلاوت قرآنش مانع عذاب مى گردد و چنانچه از مقابل وارد شود صدقه و کارهاى نیک مانع آن مى باشد.

و چنانچه از پائین پا بخواهد وارد گردد، رفتن به سوى مسجد مانع آن خواهد گشت.

14- رعایت مکارم اخلاق

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): عَلَیْکُمْ بِمَکارِمِ الاْخْلاقِ، فَإنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ بَعَثَنی بِها، وَ إنَّ مِنْ مَکارِمِ الاْخْلاقِ: أنْ یَعْفُوَالرَّجُلُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ، وَ یُعْطِیَ مَنْ حَرَمَهُ، وَ یَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ، وَ أنْ یَعُودَ مَنْ لایَعُودُهُ.(14)

فرمود: بر شما باد رعایت مکارم اخلاق، که خداوند مرا بر آن ها مبعوث نمود، و  بعضى از آن ها عبارتند از: کسى که بر تو ظلم کند

ـ به جهت غرض شخصى ـ او را ببخش، کسى که تو را نسبت به چیزى محروم گرداند کمکش نما، با شخصى که با تو قطع دوستى کند رابطه دوستى داشته باش، شخصى که به دیدار تو نیاید به دیدارش برو.

15- اهمیت نعمات الهى

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ وَجَدَ کَسْرَةً اَوْ تَمْرَةً فَأکَلَهَا لَمْ یُفارِقْ جَوْفَهُ حَتّى یَغْفِرَاللّهُ لَهُ.(15)

فرمود: هر کس تکّه اى نان یا دانه اى خرما در جائى ببیند، و آن را بردارد و میل کند، مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار مى گیرد.

16- نتیجه فروتنى

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): ما تَواضَعَ أحَدٌ إلاّ رَفَعَهُ اللّهُ.(16)

فرمود: کسى اظهار تواضع و فروتنى نکرده، مگر آن که خداوند متعال او را رفعت و عزّت بخشیده است.

17- مهلت دادن به بدهکار ناتوان

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ أنْظَرَ مُعْسِراً، کانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْم صَدَقَةٌ.(17)

فرمود: هر کس بدهکار ناتوانى را مهلت دهد براى هر روزش ثواب صدقه در راه خدا مى باشد.

18- فضیلت اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): ما مِنْ هُدْهُد إلاّ وَ فی جِناحِهِ مَکْتُوبٌ بِالِسّرْیانیَّةِ «آلُ مُحَمَّد خَیْرُ الْبَریَّةِ».(18)

فرمود: هیچ پرنده اى به نام هدهد وجود ندارد مگر آن که روى بالهایش به لغت سریانى نوشته شده است: آل محمّد (صلوات الله علیهم اجمعین) بهترین مخلوق روى زمین مى باشند.

19- صبر در آخر آلزمان

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): یَأتی عَلىَ النّاسِ زَمانٌ، الصّابِرُ مِنْهُمْ عَلى دینِهِ کَالْقابِضِ عَلىَ الْجَمَرِ.(19)

فرمود: زمانى بر مردم خواهد آمد که صبر نمودن در برابر مسائل دین ـ و عمل به دستورات آن ـ همانند در دست گرفتن آتش گداخته است.

20- آثار دورى از علماى راستین

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): سَیَأتی زَمانٌ عَلى اُمتَّی یَفِرُّونَ مِنَ الْعُلَماءِ کَما یَفِرُّ الْغَنَمُ مِنَ الذِّئْبِ، إبْتَلاهُمُ اللّهُ بِثَلاثَةِ أشْیاء: الاْوَّلُ:

یَرَفَعُ الْبَرَکَةَ مِنْ أمْوالِهِمْ، وَ الثّانی: سَلَّط اللّهُ عَلَیْهِمْ سُلْطاناً جائِراً، وَ الثّالِثُ: یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیا بِلا إیمان.(20)

فرمود: زمانى بر امّت من خواهد آمد که مردم از علماء گریزان شوند همان طورى که گوسفند از گرگ گریزان است، خداوند چنین جامعه اى را به سه نوع عذاب مبتلا مى گرداند:
1 ـ برکت و رحمت خود را از اموال ایشان برمى دارد.
2 ـ حکم فرمائى ظالم و بى مروّت را بر آن ها مسلّط مى گرداند.
3 ـ هنگام مرگ و جان دادن، بى ایمان از این دنیا خواهند رفت.

21- تحصیل علم

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): اَلْعالِمُ بَیْنَ الْجُهّالِ کَالْحَىّ بَیْنَ الاْمْواتِ، وَ إنَّ طالِبَ الْعِلْمِ یَسْتَغْفِرُلَهُ کُلُّ شَیء حَتّى حیتانِ الْبَحْرِ، وَ هَوامُّهُ، وَ سُباعُ الْبَرِّ وَ أنْعامُهُ، فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ، فَإنّهُ السَّبَبُ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ إنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِ مُسْلِم.(21)

فرمود: دانشمندى که بین گروهى نادان قرار گیرد همانند انسان زنده اى است بین مردگان، و کسى که در حال تحصیل علم باشد تمام موجودات برایش طلب مغفرت و آمرزش مى کنند، پس علم را فرا گیرید چون علم وسیله قرب و نزدیکى شما به خداوند است، و فراگیرى علم، بر هر فرد مسلمانى فریضه است.

22- ملاقات با علما ربانى

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ زارَ عالِماً فَکَأنَّما زارَنی، وَ مَنْ صافَحَ عالِماً فَکأنَّما صافَحَنی، وَ مَنْ جالَسَ عالِماً فَکَأنَّما جالَسَنی، وَ مَنْ جالَسَنی فِى الدُّنْیا أجْلَسْتُهُ مَعى یَوْمَ الْقِیامَةِ.(22)

فرمود: هر کس به دیدار و زیارت عالم و دانشمندى برود مثل آن است که مرا زیارت کرده، هر که با دانشمندى دست دهد و مصافحه کند مثل آن که با من مصافحه نموده، هر شخصى همنشین دانشمندى گردد مثل آن است که با من مجالست کرده، و هر که در دنیا با من همنشین شود، در آخرت همنشین من خواهد گشت.

23- هدف از ازدواج

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ تَزَوَّجَ إمْرَأةً لِمالِها وَ کَلَهُ اللّهُ إلَیْهِ، وَ مَنْ تَزَوَّجَها لِجَمالِها رَأى فیها ما یَکَرَهُ، وَ مَنْ تَزَوَّجَها لِدینِها جَمَعَ اللّهُ لَهُ ذلِکَ.(23)

فرمود: هر کس زنى را به جهت ثروتش ازدواج کند خداوند او را به همان واگذار مى نماید، و هر که با زنى به جهت زیبائى و جمالش ازدواج کند خوشى نخواهد دید، و کسى که با زنى به جهت دین و ایمانش تزویج نماید خداوند خواسته هاى او را تأمین مى گرداند.

24- کمى و زیادى غذا

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ قَلَّ طَعامُهُ، صَحَّ بَدَنُهُ، وَ صَفا قَلْبُهُ، وَ مَنْ کَثُرَ طَعامُهُ سَقُمَ بَدَنُهَ وَ قَسا قَلْبُهُ.(24)

فرمود: هر که خوراکش کمتر باشد بدنش سالم و قلبش با صفا خواهد بود، و هر کس خوراکش زیاد باشد امراض جسمى بدنش و کدورت، قلبش را فرا خواهد گرفت.

25- زیاده روى در خوردن

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): لا تُشْبِعُوا، فَیُطْفأ نُورُ الْمَعْرِفَةِ مِنْ قُلُوبِکُمْ.(25)

فرمود: شکم خود را از خوراک سیر و پر میگردانید، چون که سبب خاموشى نور عرفان و معرفت ـ در افکار و ـ قلب هایتان مى گردد.

26- مسئولیت بدون تخصص

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ تَوَلّى عَمَلا وَ هُوَیَعْلَمُ أنَّهُ لَیْسَ لَهُ بِأهْل، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ.(26)

فرمود: هر که ریاست و مسئولیتى را بپذیرد و بداند که أهلیّت آن را ندارد، ـ در قبر و قیامت ـ جایگاه او پر از آتش خواهد شد.

27- ترک نهى از منکر

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): إنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعیفِ الَّذی لادینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ ما الْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ: اَلذّی لا یَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ.(27)

فرمود: همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمنى را که ضعیف و بى دین است، سؤال شد:

مؤمن ضعیف و بى دین کیست؟ پاسخ داد: کسى که نهى از منکر و جلوگیرى از کارهاى زشت نمى کند.

28- نتیجه صدقه دادن

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): صَدَقَةُ السِّرِّ تُطْفِىءُ الْخَطیئَةَ، کَما تُطْفِىءُ الماءُ النّارَ، وَ تَدْفَعُ سَبْعینَ باباً مِنَ الْبَلاءِ.(28)

فرمود: صدقه اى که محرمانه و پنهانى داده شود سبب پاکى گناهان مى باشد، همان طورى که آب، آتش را خاموش مى کند، همچنین صدقه هفتاد نوع بلا و آفت را بر طرف مى نماید.

29- آثار  گناهان

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ مَخافَةَ الدّاءِ، کَیْفَ لایَحْتمى مِنَ الذُّنُوبِ، مَخافَةَ النّارِ.(29)

فرمود: تعجّب دارم از کسانى که نسبت به خورد و خوراک خود اهمیّت مى دهند تا مبادا مریض شوند ولیکن اهمیّتى نسبت به گناهان نمى دهند و باکى از آتش سوزان جهنّم ندارند.

30- دوستى مال و ریاست

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): حُبُّ الْجاهِ وَ الْمالِ یُنْبِتُ النِّفاقَ فِى الْقَلْبِ، کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْبَقْلَ.(30)

فرمود: علاقه نسبت به ریاست و ثروت سبب روئیدن نفاق در قلب و درون خواهد شد، همان طورى که آب و باران سبب روئیدن سبزیجات مى باشند.

31- نگاه به نامحرم

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ اَصابَ مِنْ إمْرَأة نَظْرَةً حَراماً، مَلاَاللّهُ عَیْنَیْهِ ناراً.(31)

فرمود: هرکس نگاه حرامى به زن نامحرمى بیفکند، خداوند چشم هاى او را پر از آتش مى گرداند.

32- خوش اخلاقى

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): حَسِّنُوا أخْلاقَکُمْ، وَ ألْطِفُوا جیرانَکُمْ، وَ أکْرِمُوا نِسائَکُمْ، تَدْخُلُوا الْجَنّةَ بِغَیْرِ حِساب. (32)

فرمود: رفتار و اخلاق خود را نیکو سازید، نسبت به همسایگان با ملاطفت و محبّت برخورد نمائید، زنان و همسران خود را گرامى دارید تا بدون حساب وارد بهشت گردید.

33- احتیاط در دوستى با افراد

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): اَلْمَرْءُ عَلى دینِ خَلیلِهِ، فَلْیَنْظُر أحَدُکُمْ مَنْ یُخالِطُ.(33)

فرمود: انسان بر روش و اخلاق دوستش پرورش مى یابد و شناخته مى شود، پس متوجّه باشید با چه کسى دوست و همنشین مى باشید.

34- فضیلت صله رحم

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): اَلصَّدقَةُ بِعَشْر، وَ الْقَرْضُ بِثَمانِیَةَ عَشَرَ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ بِأرْبَعَةَ وَ عِشْرینَ.(34)

فرمود: پاداش و ثواب دادنِ صدقه ده برابر درجه، و دادن قرض الحسنه هیجده درجه، و انجام صله رحم بیست و چهار درجه افزایش خواهد داشت.

35- پاک شدن از گناهان

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): لا یَمْرُضُ مُؤْمِنٌ وَ لا مُؤْمِنَةٌ إلاّ حَطّ اللّهُ بِهِ خَطایاهُ.(35)
فرمود: هیچ مؤمن و مؤمنه اى مریض نمى گردد مگر آن که خطاها و لغزش هایش پاک و بخشوده مى شود.

36- احترام به سالمندان

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): مَنْ وَقَّرَ ذا شَیْبَة فِى الاْسْلامِ أمَّنَهُ اللّهُ مِنْ فَزَعِ یَوْمِ الْقِیامَةِ.(36)
فرمود: هر کس بزرگ سال مسلمانى را گرامى دارد و احترام نماید، خداوند او را در قیامت از سختى ها و مشکلات

در أمان مى دارد.

37- چشمهاى گریان

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): کُلُّ عَیْن باکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیامَةِ إلاّ ثَلاثَ أعْیُن: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ ، وَ عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللّهِ، وَ عَیْنٌ باتَتْ ساهِرَةً فى سَبیلِ اللّهِ.

(37) فرمود: تمامى چشم ها
در روز قیامت گریانند، مگر سه دسته:
1 ـ آن چشمى که به جهت
خوف و ترس از عذاب خداوند گریه کرده باشد.
2 ـ چشمى که از گناهان
و موارد خلاف بسته و نگاه نکرده باشد.

3 ـ چشمى که شبها در عبادت و بندگى خداوند متعال بیدار بوده باشد.

38- سرور در دنیا و آخرت

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): سادَةُ النّاسِ فِى الدُّنْیا الأسْخِیاء، سادَةُ النّاسِ فِى الاخِرَةِ الاْتْقِیاء.(38)

فرمود: سرور و سیّد مردم در دنیا افراد سخاوتمند خواهند بود، و سیّد و سرور انسان ها در قیامت پرهیزکاران مى باشند.

39- نتیجه اعمال

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): وَ عَظَنی جِبْرئیلُ(علیه السلام): یا مُحَمَّدُ ، أحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَإنَّکَ مُفارِقُهُ، وَ اعْمَلْ ما شِئْتَ فَإنَّکَ مُلاقیهِ.(39)

فرمود: جبرئیل مرا موعظه و نصحیت کرد: با هر کس که خواهى دوست باش، بالأخره بین تو و او جدائى خواهد افتاد. هر چه خواهى انجام ده، ولى بدان نتیجه و پاداش آنرا خواهى گرفت.

40- وصایاى مخصوص به پیامبر اسلام

ـ قالَ(صلى الله علیه وآله): اَوْصانى رَبّى بِتِسْع: اَوْصانى بِالاْخْلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانِیَةِ، وَ الْعَدْلِ فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ، وَ الْقَصْدِ فِى الْفَقْرِ وَ الْغِنى، وَ اَنْ أعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنى، وَ أعطِیَ مَنْ حَرَمَنى، وَ أصِلَ مَنْ قَطَعَنى، وَ اَنْ یَکُونَ صُمْتى فِکْراً، وَ مَنْطِقى ذِکْراً، وَ نَظَرى عِبْراً.(40)
فرمود: پروردگار متعال، مرا به 9 چیز سفارش نمود: اخلاص در آشکار و پنهان، دادگرى در خوشنودى و خشم، میانه روى در نیاز و توانمندى، بخشیدن کسى که در حقّ من ستم روا داشته است،
کمک به کسى که مرا محروم گردانده، دیدار خویشاوندانى که با من قطع رابطه نموده اند، و این که خاموشیم اندیشه و سخنم، یادآورى خداوند; و نگاهم عبرت و پند باشد.

منابع :

[1] – وسائل الشّیعة: ج 4، ص 30، ح 4431.
[2] – عقاب الأعمال: ص 343، س 14، وسائل الشّیعة: ج 5، ص 201، ح 6328.
[3] – وسائل الشّیعة: ج 4، ص 31، ح 4434.
[4] – تأویل الآیات الظاهرة: ص 549، س 5; و تفسیر البرهان: ج 4، ص 184، س 26.
[5] – أمالى طوسى: ج 2، ص 142، بحارالأنوار: ج 74، ص 80، ح 3.
[6] – محاسن برقى: ص 593، ح 110، بحار: ج 63، ص 398، ح 20.
[7] – من لا یحضره الفقیه: ج 4، ص 353، ح 5762 چاپ جامعه مدرّسین.
[8] – أمالى طوسى: ج 1، ص 158، بحارالأنوار: ج 10، ص 368، ح 15.
[9] – أمالى طوسى: ج 1، ص 13، بحارالأنوار: ج 70، ص 373، ح 7.
[10] – أمالى طوسى: ج 1، ص 87، بحارالأنوار: ج 90، ص 291، ح 11.
[11] – أمالى طوسى: ج 1، ص 219، بحارالأنوار: ج 73، ص 4، ح 13.
[12] – أمالى طوسى: ج 1، ص 157، بحارالانوار: ج 93، ص 177، ح 8.
[13] – مسکّن الفؤاد شهید ثانى: ص 50، س 1.
[14] – أمالى طوسى: ج 2، ص 92، بحارالأنوار: ج 66، ص 375، ح 24.
[15] – أمالى صدوق: ص 246، ح 14، بحارالأنوار: ج 63، ص 430، ح 12.
[16] – أمالى طوسى: ج 1، ص 56، بحارالأنوار: ج 72، ص 120، ح 7.
[17] – أعیان الشّیعة: ج 1، ص 305، بحارالأنوار: ج 100، ص 151، ح 17.
[18] – أمالى طوسى: ج 1، ص 360، بحارالأنوار: ج 27، ص 261، ح 2.
[19] – أمالى طوسى: ج 2، ص 92، بحارالأنوار: ج 28، ص 47، ح 9.
[20] – مستدرک الوسائل: ج 11، ص 376، ح 13301.
[21] – بحارالأنوار: ج 1، ص 172، ح 25.
[22] – مستدرک الوسائل: ج 17، ص 300، ح 21406.
[23] – تهذیب الأحکام: ج 7، ص 399، ح 5.
[24] – تنبیه الخواطر، معروف به مجموعة ورّام: ص 548، بحارالأنوار: ج 59، ص 268، ح 53.
[25] – مستدرک الوسائل: ج 16، ص 218، ح 19646.
[26] – تاریخ إلاسلام: ج 101ـ120، ص 285.
[27] – وسائل الشّیعة: ج 16، ص 122، ح 21139.
[28] – مستدرک الوسائل: ج 7، ص 184، ح 7984.
[29] – بحارالأنوار: ج 70، ص 347، ح 34.
[30] – تنبیه الخواطر، معروف به مجموعة ورّام: ص 264
[31] – مستدرک الوسائل: ج 14، ص 270، ح 16685.
[32] – أعیان الشّیعة: ج 1، ص 301.
[33] – أمالى طوسى: ج 2، ص 132، بحارالأنوار: ج 71، ص 192، ح 12.
[34] – مستدرک الوسائل: ج 7، ص 194، ح 8010.
[35] – جامع الأحادیث: ج 3، ص 89، ح 35، مستدرک الوسائل: ج 2، ص 66، ح 1422.
[36] – کافى: ج 2، ص 658، ح 3، بحارالأنوار: ج 7، ص 302، ح 53.
[37] – ثواب الأعمال: ص 211، ح 1، بحارالأنوار: ج 46، ص 100، ح 88.
[38] – أعیان الشّیعة: ج 1، ص 302، بحارالأنوار: ج 68، ص 350، ح 1.
[39] – أمالى طوسى : ج 2، ص 203، بحارالأنوار: ج 68، ص 188، ح 54.
[40] – أعیان الشّیعة، ج 1، ص 300، بحارالأنوار: ج 74، ص 139، ضمن ح 1. 

نظرات  (۱)

  • حضرت بندگان
  • سلام این یک تست در 24 آبان 98

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی